Trachycarpus wagnerianus

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Trachycarpus wagnerianus

Berichtdoor lapalmeraie op 26 feb 2011 09:41

Dat weet ik zo net nog niet Ben.
Groot verschil met vroeger is dat ze nu ook DNA onderzoek/vergelijking kunnen doen.
Zo is gebleken dat de wagnerianus toch nauwer verwant is aan de fortunei dan aanvankelijk werd gedacht. Vandaar de aanpassing naar "var.".
Bij de soorten met "sp" (species) is een toekomstige verandering veel aannemelijker.

Zo volg ik ook een discussie op een Duits forum waar de Trachycarpus sp Nova (vroegere "princeps green") ter discussie staat. Sommigen vermoeden det gewoon fortunei's zijn maar door verschillende fenotypes iets andere kenmerken hebben.
Persoonlijk ben ik het daar niet mee eens, want mijn Nova heeft toch heel andere karakteristieken dan mijn fortunei's onder identieke omstandigheden.
Sceptici denken vooral dat enkele kwekers bewust "nieuw soorten" lanceren louter om commerciële redenen.
Feit is dat een aantal soorten te recent ontdekt zijn om zinnige uitspraken te kunnen doen.

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Exotic Life op 26 feb 2011 16:05

p e t e r schreef:Waarschijnlijk dat ze voorbije jaren te veel klachten gehad hebben over hun onterecht verkochte winterharde planten.

Juist. Een palm verkopen als winterhard zijnde is dus ook vragen om problemen, en verkoop ik ze altijd onder "vorstbestendig". Bij de term winterhard denken de consumenten dat er niks mee kan gebeuren, en zeker met de afgelopen winters kan dat wel. Een andere grote fout die wordt gemaakt bij de wat grotere tuincentra of tuincentra met niet voldoende kennis rondom deze planten is ze verkopen als prima potplant, maar vergeten hierbij te vertellen dat de palm dan nog een stuk gevoeliger is voor vorst. Ik heb de afgelopen 2 jaar enorm veel mensen gehad, die verlopig geen palm meer wilde aanschaffen omdat ze toch dood gingen. Als ik dan om de standplaats vroeg, dan kwam er "pot" naar voren. Bij het vertellen over gevoeligheid in pot, was een veelgehoorde reactie "Ja, maar dat was me niet verteld".

De mensen hadden het nu dan wel even gezien met palmen, en dat is zonde want dat had niet gehoeven wanneer er goede informatie aan hun was verteld. Gelukkig kan ik, en andere bedrijven met wel de juiste kennis zich op dit gebied al gemakkelijk onderscheiden.
Exotic Life

57 bedankjes

Berichtdoor Exotic Life op 26 feb 2011 16:10

lapalmeraie schreef:Dat weet ik zo net nog niet Ben.
Groot verschil met vroeger is dat ze nu ook DNA onderzoek/vergelijking kunnen doen.
Zo is gebleken dat de wagnerianus toch nauwer verwant is aan de fortunei dan aanvankelijk werd gedacht. Vandaar de aanpassing naar "var.".
Bij de soorten met "sp" (species) is een toekomstige verandering veel aannemelijker.

Zo volg ik ook een discussie op een Duits forum waar de Trachycarpus sp Nova (vroegere "princeps green") ter discussie staat. Sommigen vermoeden det gewoon fortunei's zijn maar door verschillende fenotypes iets andere kenmerken hebben.
Persoonlijk ben ik het daar niet mee eens, want mijn Nova heeft toch heel andere karakteristieken dan mijn fortunei's onder identieke omstandigheden.
Sceptici denken vooral dat enkele kwekers bewust "nieuw soorten" lanceren louter om commerciële redenen.
Feit is dat een aantal soorten te recent ontdekt zijn om zinnige uitspraken te kunnen doen.

Vrgr
Niek

Niek,

Als je hierin geintresseerd ben, adviseer ik je eens het EPS forum te volgen. Daar wordt op dit moment heel veel onderzoek verricht en gediscusseerd over vele soorten & subsoorten betreft Trachycarpus. Nova is inderdaad geen fortunei, maar lijkt een hybride te zijn wat tevens ook zijn groeisnelheid verklaart.

Er zijn inderdaad de laatste tijd een hoop "vormen" ontdekt, en dit zal nog vele jaren nodig hebben wil dat echt aangetoond worden als een nieuwe vorm. Daarnaast zullen er dan ook nog eens op die vormen moeten worden doorgekweekt om daar echt planten beschikbaar te kunnen krijgen voor de handel, aangezien Trachycarpussen onderling dus makkelijk kruisen. Je ziet ook mede daarom, dat van diverse vormen op dit moment slechts alleen kleine exemplaren te verkrijgen zijn.

Robbin
Exotic Life

57 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 26 feb 2011 17:05

Ik zal dat zeker eens bekijken Robbin.
Bedankt voor de tip :thumb_up:
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor orinoco op 26 feb 2011 19:34

Niek,

Blijft altijd een moeilijke maar interessante materie. In het Trachycarpus geslacht begint het zo langzamerhand ook aardig onoverzichtelijk te worden. Persoonlijk vind ik de wagnerianus zo afwijken van de andere soorten... Vreemd is ook de vermeende herkomst van deze palm (Japan) waar hij overigens nog nooit in het wild is aangetroffen... De redenen hiervan kun je alleen maar naar gissen.
Is de soort in het wild uitgestorven, of is hij in cultuur ontstaan ? Hiermee bedoel ik dan of het een afwijkende vorm is van b.v. de fortunei en van daaruit voortgekweekt ? Iets wat niet ongewoon is
overigens: de alombekende krulhazelaar (Corylus avellana "contorta") is hiervan een goed voorbeeld.
De inmiddels ontelbare boompjes in tuinen en tuincentra zijn van oorsprong afkomstig van een enkel boompje gevonden in Ierland (of Engeland ?). Hoe het ook zij, die nieuw ontdekte soorten en (naar mijn mening) vaak onnodige kruisingen dragen voorlopig alleen maar bij aan de verwarring.
Je noemde overigens al een aantal afkortingen zoals gebruikt in de botanie die door velen ook vaak onjuist geinterpreteerd worden. De meest gebezigde afkortingen zijn:
var. (varieteit) of f. (formae) ter aanduiding van een afwijkende vorm uit het wild.
c.v (cultuurvorm of -varieteit) of c.f. (culture form) voor kweekvormen.
sp. (species) voor nog niet nader benoemde wilde soorten van een bepaald geslacht.
Ook deze laatsten krijgen vaak een voorlopige naam op basis van bv uiterlijk of vindplaats.
Een voorbeeld: Dypsis sp. "White Crownshaft".
De term ondersoort die ik ook wel eens voorbij zie komen wordt in de botanie niet gebruikt.
ssp. staat voor subspecies (ondersoort dus). Wordt gebruikt in de nomenclatuur voor dieren en resulteert dan in dubbele soortnamen. Voorbeeld: de edelpapagaai. (1 geslacht maar meerdere ondersoorten). Zou dit een monotypische soort zijn zou het Eclectus roratus zijn. Door de meerdere ondersoorten heet de nominaatvorm Eclectus roratus roratus. Enkele van de 8 (?) ondersoorten:
Eclectus roratus polychlorus en E. r. vosmaeri).Gaat vaak om minimale verschillen en/of gebieden van herkomst.

Groet,Ben
orinoco

78 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 26 feb 2011 23:33

Mooi en juiste verduidelijking Ben. Zo is het voor iedereen nog goed te volgen :thumb_up:

Vrgr
Niek
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor orinoco op 27 feb 2011 01:30

Naar aanleiding van mijn vorige bericht nog een aardig weetje waar ik op dat ogenblik niet eens aan dacht. Niet over de palmen, maar over de genoemde vogels. Bij bijna alle papegaaien is het verschil tussen mannelijke en vrouwelijke exemplaren op het zicht niet of nauwelijks te zien. Wel, dit is een uitzondering ! Zelfs zo extreem dat men na de ontdekking van de soort jarenlang dacht dat het om twee verschillende soorten ging...De groene is de mannelijke en de rood met paarse de vrouwelijke vogel. Bij deze een foto:
indyollie2.jpg
indyollie2.jpg (125.43 KiB) 3983 keer bekeken
orinoco

78 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 27 feb 2011 10:51

Mooi :)
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Andretje op 09 maart 2011 09:28

Zo wat een weetjes allemaal over mijn palm, dat wist ik allemaal niet hoor.

Maar nog een vraag, kan het zijn dat de wortels niet voldoende ontwikkeld zijn en dat hij daarom als niet winterhard verkocht wordt.
Ik heb hem wel even uit de pot getrokken alle grond komt mee dus dat lijkt wel goed op zich.
Er is me n.l. verteld dat bij het exporteren vaak de gehele wortel afgehakt wordt en het echt wel even duurt voordat er weer nieuwe wortels komen.

Ik weet wel dat hij vorig jaar al een geruime tijd in de intratuin stond, zeker in de zomer al.
Andretje

0 bedankjes

Berichtdoor Olie1605 op 09 maart 2011 10:13

Hoi Andretje

Als ze in grote aantallen naar hier komen, is het meestal dat ze ze afsteken voor de transportkosten zo klein mogelijk te houden. Dit is natuurlijk ten koste van de palm want hij heeft dan meer tijd nodig om zich volledig opnieuw te ontwikkelen en nieuwe wortels aan te maken. Eenmaal hij vertrokken is(kan wel lang duren 2-3jaar) zal hij wel groeien hoor. Die eerste jaren zal hij het in de winter veel moeilijker hebben door het geringe aantal wortels die hij heeft.

Daarom altijd belangrijk om de wortelkluit te controleren bij aankoop.
Olie1605

55 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen