een van de twee enige natuurlijke palmbossen verbrand.

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: een van de twee enige natuurlijke palmbossen verbrand.

Berichtdoor lapalmeraie op 26 apr 2011 20:34

phoenix canariensis ibericus

Ja (volgens mij is het trouwens 'gewoon' Phoenix canariensis. ;) )
Indien deze niet inheems zou zijn in de Canarische eilanden (zoals de naam ook doet vermoeden) ben ik héél benieuwd waar hij dan wél vandaan zou moeten komen :roll:

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor orinoco op 26 apr 2011 21:10

De verwarring is wel begrijpelijk. Hoewel de Canarische Eilanden staatkundig onder de staat Spanje vallen,horen de eilanden geografisch gezien echter bij het Afrikaanse continent. ;)
orinoco

78 bedankjes

Berichtdoor Dalmate op 26 apr 2011 21:12

In Turkijke zijn ook 1 of 2 van dit soort natuurlijke bossen, weet alleen niet of dat in het Europa deel is, daar staan trouwens de 2 soorten van dat type Phoenix (Phoenix Theophrasti )namelijk de enkele stam en die met clusterstammen,
Phoenix kennende zullen ze hier in een mum van tijd herstellen, ik ken een park in Kroatie waar tientallen 100jaar oude Canariensissen (tot wel 20m hoog) volledig in de hens zijn gegaan en geen is overleden,zien er hedendaags beter uit dan ooit.

Groetjes.
Dalmate

0 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 26 apr 2011 21:51

Daar zal de verwarring inderdaad wel liggen Ben ;)
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor greekpalm op 26 apr 2011 21:52

lapalmeraie schreef:
phoenix canariensis ibericus

Ja (volgens mij is het trouwens 'gewoon' Phoenix canariensis. ;) )
Indien deze niet inheems zou zijn in de Canarische eilanden (zoals de naam ook doet vermoeden) ben ik héél benieuwd waar hij dan wél vandaan zou moeten komen :roll:

Vrgr
Niek

de canarische eilanden werden pas rond de 1350 ( ?) "ontdenkt" door spanjaarden , pas rond 1500 werden ze geintegreerd met spanje ,,,,
ik had het duidelijk over het iberische schiereiland,,, zoals eerder werd gezegt canarische eilanden behoren geographisch tot Afrika....

Phoenix canarensis heeft zich een paar miljoen jaar geleden afgezonderd van phoenix dactylifera of van de voorouders van dactylifera !
greekpalm

5 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 26 apr 2011 21:56

Ik doelde wel degelijk op de Canarische eilanden maar stond er niet bij stil dat dit geografisch niet bij Europa hoort. Mea culpa. ;)
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor greekpalm op 26 apr 2011 22:09

Dalmate schreef:In Turkijke zijn ook 1 of 2 van dit soort natuurlijke bossen, weet alleen niet of dat in het Europa deel is, daar staan trouwens de 2 soorten van dat type Phoenix (Phoenix Theophrasti )namelijk de enkele stam en die met clusterstammen,
Phoenix kennende zullen ze hier in een mum van tijd herstellen, ik ken een park in Kroatie waar tientallen 100jaar oude Canariensissen (tot wel 20m hoog) volledig in de hens zijn gegaan en geen is overleden,zien er hedendaags beter uit dan ooit.

Groetjes.

geografisch behoord alleen het aller noordwestelijke deel van turkije tot europa. Van Istanbul(Constantinopel) tot Edirne (Adrianopel), de paar exemplaren die te vinden zijn in de natuur in turkije zijn niet totaal identiek met de griekse exemplaren daarom dat ze theophrasti "Golkoy" worden genoemt. het zijn omgeveer 20 exemplaren die te vinden zijn tegenover Rodos (zuid westelijk turkije) hetgeen in geografische normen in azie bevind. Tectonisch behoord griekenland noch tot europa noch tot azie maar is eigelijk zijn eigen tectonische plaat genaamt "egeeische zee plaat .

( http://en.wikipedia.org/wiki/Aegean_Sea_Plate )
greekpalm

5 bedankjes

Berichtdoor greekpalm op 26 apr 2011 22:16

de naam theophrasti komt van de griekse "wetenschapper" theophrastos, hij was de eerste phoenix theophrasti beschreef (als een inheemse plant) . Uiteraard had hij de palm niet phoenix theoprasti genoemt,, maar gewoon "palmboom" (phoinix/ φοινiξ). pas veel later(rond de jaren 50 ?) werd het door Werner Greuter als een aparte soort geclasifieerd en de naam gegeven die we nu gebruiken.
greekpalm

5 bedankjes

Berichtdoor orinoco op 26 apr 2011 22:24

Om een lang verhaal kort te maken:

Phoenix canariensis is een Afrikaanse soort.
Phoenix theophrastii is een Europese soort.

Dit lijkt mij een afdoende omschrijving betreffende de herkomst van deze soorten.

Groet,Ben
orinoco

78 bedankjes

Berichtdoor Dalmate op 26 apr 2011 22:43

Er schijnt een bos rond Bodrum en Antalya te vinden zijn, dit onderwerp was een tijd terug ook op een internationaal forum. In iedergeval goed dat het bos in Griekenland goed herstelt, zou namelijk een groot verlies zijn.

Groetjes.
Dalmate

0 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen