Ik ben alle planten, die ik in mijn nieuwe tuin wil zetten, aan het uitgraven en al in potten aan het zetten, zodat de planten al goed geworteld zijn in de pot voordat de winter er is en voordat ik verhuis.
Ik ga de grote Trachycarpussen proberen uitgraven en voorlopig in metselkuipen zetten. Als ik ze niet uit doe ben ik ze kwijt. Ik denk dat dit nog al een klus gaat worden.
De bedoeling is al de planten, die nu terug in pot worden gezet, dan volgend voorjaar in mijn nieuwe tuin terug in de volle grond te planten. In het neiuwe huis heb ik een grote garage en een veranda waar de planten eventueel kunnen overwinteren. De planten nog in oktober of november terug in de volle grond zetten, durf ik niet riskeren.
Ik zal misschien eens wat foto's maken als ik de grote trachy's ga uitgraven. De kleintjes gingen nog gemakkelijk uit de grond, ook al hadden ze al veel nieuwe wortels aangemaakt. Ik denk dat ik wel even een groeistop zal hebben bij deze planten.
Mijn bananenplanten ( Musa velutina, Musa basjoo, Musella lasiocarpa, Ensete ventricosum en E. ventricosum Maurelii ) gingen nog gemakkelijk uit de grond en zijn terug aan de groei in hun potten.
Spijtig dat nu mijn tuin overhoop gaat beginnen te liggen door het uitgraven van de planten. Maar als ik ze nu niet uit doe, ben ik ze kwijt

Groeten,
Stefan