archontophoenix

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: archontophoenix

Berichtdoor dagummy@gmail.com op 16 jan 2013 22:58

ik heb de mijne van in juli, en meteen buiten gezet langs de oost gevel.
dus zon tot 13u smiddags, dan schaduw,maar de één enkel blad stak toch nog in de broeiende zon.
dat is nu wel beschadigd.
ik lette er wel op dat ie constant water in de schaal had overdag.smorgens moet het leeg zijn.
tijdens de warme zomer dronk hij 3L per dag. maar eens het maar 20°c bleef had hij genoeg met 2L.
nu binnen slechts 1L. en als ik veel bezoek heb gehad(voordeur veel open) staat de dag erna het water er nog in :-).zelfs een beetje winterzon op het raam , dan drinkt hij al meer.
ook nevel ik dagelijks een keer.
ik heb m trouwens binnengehaald toen het snachts onder de10°c ging.
het lijkt nu goed te gaan, maar volgend jaar wordt een uitdaging.
de standplaats die ik hem wil geven is vrij open, dus windgevoelig. en vol zon.
ik denk er aan om schaduw te bieden door een stevige kluit vivax bamboe er zuidelijk naast te zetten.
ik vermoed dat de palm zo en 40-50cm groeit per jaar, de vivax zal wel voor blijven:-)
ik heb meer bang van de belgische rukwinden van 100km/u en van hagelbuien, iemand daar last van gehad?
en aangezien hij te groot word voor mijn hal wil ik hem in een buitenkas gaan laten overwinteren,maar daar ben ik nog over aant denken..:-/....

van juli tot nu : 2bladen aangemaakt en de 3e is klaar om te openen nu
dagummy@gmail.com

2 bedankjes

Berichtdoor draco op 17 jan 2013 00:01

Weinigen nemen kennelijk de moeite om te vermelden welke soort ze hebben. Het maakt nogal verschil of je 't hebt over de Archontophoenix cunninghamiana of over de alexandrae. De eerstgenoemde verdraagt beduidend meer koude en kan in een koude vorstvrije ruimte overwinteren. De alexandrae verlangt een hogere temperatuur van tenminste 10 °C. Het onderscheid tussen deze 2 soorten is eenvoudig, bij de cunninghamiana is het blad aan de onderzijde groen, bij de alexandrae is dit grijswit. Ik heb beide soorten in de collectie gehad en vond de cunninghamiana het makkelijkst te houden. Uiteindelijk heb ik de palm weggedaan vanwege de hoogte die richting 5 m ging. Het is een fraaie palm en een snelle groeier met relatief lang internodiën, waardoor al snel een mooie stam wordt ontwikkeld. Het is geen uitgesproken liefhebber van de zon, beter is een plek in de halfschaduw of alleen ochtendzon. De cunninghamiana wordt minder vaak aangeboden dan de alexandrae, al meen ik dat derpalmenmann momenteel de eerstgenoemde soort kan leveren.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor dagummy@gmail.com op 17 jan 2013 11:50

klopt het dat ,
cunninghamiana zou iets lagere temperaturen kunnen maar
alexandrae verdraagt meer vocht, minder kans op wortelrot.
dagummy@gmail.com

2 bedankjes

Berichtdoor dagummy@gmail.com op 17 jan 2013 11:57

lapalmeraie schreef:Mooi hoor én een goed idee om er een topic over te starten.
Hierbij de mijne, gezaaid in februari 2009.

Archontophoenix alexandrae 20120924.jpg

Het was afgelopen "zomer" :roll: het eerste jaar dat hij buiten mocht spelen.
Hij stond daar wel in een border met halfschaduw.
Het viel mij op dat hij nu binnen ook deels bruin aan het worden is, maar nu je het zegt; dat zouden best de blootgestelde delen kunnen zijn... :) Vreemd! :?:

als dit een 3jarige is, ga ik er zeker nog kleintjes aanschaffen!
dagummy@gmail.com

2 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 17 jan 2013 13:37

draco schreef:Weinigen nemen kennelijk de moeite om te vermelden welke soort ze hebben. Het maakt nogal verschil of je 't hebt over de Archontophoenix cunninghamiana of over de alexandrae. De eerstgenoemde verdraagt beduidend meer koude en kan in een koude vorstvrije ruimte overwinteren. De alexandrae verlangt een hogere temperatuur van tenminste 10 °C. Het onderscheid tussen deze 2 soorten is eenvoudig, bij de cunninghamiana is het blad aan de onderzijde groen, bij de alexandrae is dit grijswit. Ik heb beide soorten in de collectie gehad en vond de cunninghamiana het makkelijkst te houden. Uiteindelijk heb ik de palm weggedaan vanwege de hoogte die richting 5 m ging. Het is een fraaie palm en een snelle groeier met relatief lang internodiën, waardoor al snel een mooie stam wordt ontwikkeld. Het is geen uitgesproken liefhebber van de zon, beter is een plek in de halfschaduw of alleen ochtendzon. De cunninghamiana wordt minder vaak aangeboden dan de alexandrae, al meen ik dat derpalmenmann momenteel de eerstgenoemde soort kan leveren.

Denk dan dat ik de eerst genoemde had [cunninghamia], gezien deze foto en de kleinene de andere soort was,[alexandrae]

Cunninghamia,
Afbeelding

Alexandrae,
Afbeelding

Afbeelding

Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 17 jan 2013 14:39

Ik was zinnens deze ook aan te schaffen en hem op 7-8°C te overwinteren (of dit toch te proberen) maar nu ik zie en lees hoe snel die groeit en hoe hoog die word ga ik het maar zo laten want om de plant om die reden te moeten wegdoen over enkele jaren, dat zie ik niet zitten. Zijn overwinteringsruimte bedraagt slechts 2.8 m en dan komt ook nog het feit dat die in de enige schaduwplaats in mijn tuin die ik hem kan bieden de hoogte slechts 3 m is.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Hanselman op 17 jan 2013 14:55

Hier komt een korte beschrijving van de twee soorten.

Archontophoenix alexandrae.
Deze hoge en elegante soort komt voor langs de kust van Queensland in Australië en bezit een rechte stam tot 15 meter hoog en gebogen palmbladeren van 3-3,5 m lang. De zilvergrijze onderkant vangt het licht,vooral van een laagstaande zon; de roomwitte bloemen verschijnen voornamelijk in de herfst. Gedijt goed in een nat,tropisch klimaat,maar doet het ook goed in een warm-gematigd klimaat. Zone 10-12.

Archontophoenix cunninghamania.
Deze soort lijkt qua uiterlijk en eisen veel op zijn voorganger,alleen is de bladonderzijde groen,vaalbruine korst op de kroonschacht en heeft langere,recht naar beneden hangende pluimen met lila bloemen. Bij de eerste bloei is deze soort meestal iets hoger dan de eerstgenoemde. Hij is afkomstig van de subtropische oostkust van australié en verlangd een iets koeler klimaat en kan iets vorst verdragen. Ook verdraagt hij meer schaduw. Zone 9-11. :roll:

m.v.g.
Hans :mrgreen:
Hanselman

30 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 17 jan 2013 15:31

draco schreef:Weinigen nemen kennelijk de moeite om te vermelden welke soort ze hebben.

Ik heb een alexandrae (het stond in het onderschrift van de foto) ;)
Bedankt voor de verduidelijking tussen de soorten trouwens.

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor xride1 op 18 jan 2013 09:11

Ik heb ook een Alexandrae, de plant staat altijd binnen, heeft een stamlengte van 145 cm, gemeten tot aan de onderste bladsteel. De bladkroon heeft 8 bladeren. Ik benevel hem 1 maal in de week en dan krijgt hij ongeveer 2 liter water in de pot. In de zomer krijgt hij af en toe nog een scheut water extra.

Groetjes,
Danielle
xride1

14 bedankjes

Berichtdoor dagummy@gmail.com op 18 jan 2013 12:07

xride1 schreef:Ik heb ook een Alexandrae, de plant staat altijd binnen, heeft een stamlengte van 145 cm, gemeten tot aan de onderste bladsteel. De bladkroon heeft 8 bladeren. Ik benevel hem 1 maal in de week en dan krijgt hij ongeveer 2 liter water in de pot. In de zomer krijgt hij af en toe nog een scheut water extra.

Groetjes,
Danielle

die is dan ook met pot 3.5m schat ik.
heeft die veel licht?
mest?
dagummy@gmail.com

2 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen