Trachycarpus princeps

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Trachycarpus princeps

Berichtdoor Gilian op 12 jun 2014 17:43

Weer een blad dat zich ontvouwt :thumb_up: en een andere staat al klaar! :D

Afbeelding Afbeelding
Gilian

17 bedankjes

Berichtdoor hexina op 13 jun 2014 08:05

palmgek schreef:Ik heb dat hier ook gehad bij 1 van mijn princepsen. Deze had zich boven de potgrond gedrukt waardoor een gedeelte van de wortels zichtbaar werd. Ik weet niet zeker of dit de reden was, maar deze kreeg plots ook kleiner blad, ongeveer de helft. Na het palmpje wat dieper gezet te hebben ging deze weer normaal blad produceren...
Hopelijk heb je hier wat aan ;)

Dank je Richard,

Ik was al bezig met verpotten de de princeps heeft al weer een nieuwe pot die circa 2 maten groter is dan de oude behuizing. Afgelopen week heb ik dat gedaan. De huidige speer lijkt al weer veel groter dus ik denk dat zich nu weer een normaal blad zal ontvouwen. Het stammetje van de princeps is in diameter verdubbeld inmiddels dus hij groeit verder echt prima.
"Een dwaas ziet niet dezelfde (palm)boom als een wijze."
hexina

67 bedankjes

Berichtdoor palmgek op 13 jun 2014 08:36

Dan komt het vast snel weer goed Esther :thumb_up:

Bijgaand een foto van mijn exemplaartjes ;) Op de eerste is duidelijk het kleinere blad zichtbaar.

Afbeelding

Afbeelding
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
palmgek

459 bedankjes

Berichtdoor Sub T op 13 jun 2014 23:05

Gelukkig is die van jouw niet verstopt geraakt Richard, ze zien er schitterend uit!

Als ze echt verstoppen, zoals waarschijnlijk bij de mijne aan de hand is, dan krijgen ze ook eerst een heel dik stammetje! de bladgroei stagneert echter verder en dan breekt de groeipunt meestal opeens ergens aan de zijkant onderaan erdoor.

Ik heb intussen ook nog een kleiner exemplaar ontdekt die een klein blad eruit heeft gegooid.

hier een foto van mijn verstopte? princeps. Zelf gezaaid 8 jaar geleden en tot vorig jaar altijd het mooiste palmpje geweest uit mijn "zelfgezaaide" collectie. Ik heb hem in volle grond gezet maar ik heb zin om hem te proberen "operatief te bevrijden" :) maar ik heb nog zoveel te doen de komende weken..
edit: dit is trouwens het palmje van op mijn avatar
Afbeelding

gr. Kim
Sub T

138 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 14 jun 2014 11:36

Ook mijn exemplaar heeft iets dergelijks gehad, een korte periode van kleinere bladeren. Maar dat was echt toen de plant nog klein was. Sinds 2009 in de vollegrond gaat het helemaalgoed. De groei zit er goed in en het derde blad van dit jaar zit klaar in de vorm van een dikke speer.
SDC13956.JPG
SDC13956.JPG (275.44 KiB) 5632 keer bekeken
Dennis_S

348 bedankjes

Berichtdoor AIREMULP op 14 jun 2014 20:35

echt schitterend zon groot exemplaar in de volle grond.
Ik heb hier ook een behoorlijk exemplaar in pot met bladeren van 50 cm ,en misschien moet ik die ook maar eens uitplanten in de tuin .De kans op doorgroei is een stuk groter in de volle grond.
In pot gaan de meeste princepsen verstoppen ,ik heb er op die manier al zoveel verspeeld .
Edwin
One life, live it !!
AIREMULP

135 bedankjes

Berichtdoor draco op 15 jun 2014 11:07

Je zou toch vermoeden dat de variabele kweekresultaten met Trachycarpus princeps te maken hebben met de genetische variatie van het wilde zaad. De 3 exemplaren die hierbij staan afgebeeld heb ik inmiddels een jaar of 5. Ze hebben dezelfde leeftijd, maar de groeiresultaten zijn zeer verschillend. Een vierde exemplaar staat in de tuin en is eens als een Fenix uit z 'n as herrezen, i.e. het vaker beschreven fenomeen dat de kruin verging en een nieuwe jonge scheut uit de grond opkwam.
De palm rechts op de foto met de stumpergroei stond in de grootste kuip, maar bij het verpotten bleek dat de wortels deels waren verrot. Kennelijk is de kluit te nat gehouden. Het grootste exemplaar links groeit zoals gewenst en stond in een smalle hoge rozenpot. Ik heb de twee grote exemplaren nu in een ruimere pot gezet in een wat luchtiger grondmengsel verrijkt met kokosgrond en ga proberen ze wat droger te houden.
Bijlagen
Trachycarpus_princeps.jpg
Trachycarpus_princeps.jpg (207.83 KiB) 5562 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Gilian op 16 jun 2014 10:05

Gilian schreef:Het zijn zijn wel aparte monsters, deze groeit goed alleen krom :roll: Afbeelding

Gisteren deze kromme princeps eruit getrokken, oook last van een verstopping :cry:

Dan maar een Butia Florianopolis er in :thumb_up:

Afbeelding Afbeelding
Gilian

17 bedankjes

Berichtdoor kelapamuda op 23 jun 2014 14:40

Hallo allen,
Vandaag heb ik per toeval een Blue Princeps gekocht bij een planten kwekerij in Huissen Gld.
Het plantje zit nog aan 1 wortel vast in het grond....

Kosten plant was 27,50, ik heb het prijs naar 15,- kunnen laten zakken.

Nu is de vraag, hoe kan ik dit plantje redden zodat die een beter wortelsysteem aan gaat maken....? :?: :?:

ik denk dat ik het plantje zo recht mogelijk moet zetten, iets meer grond over het stammetje en hopen dat het meer wortels gaat aanmaken.

foto komt zsm!

groeten :thumb_up:
kelapamuda

0 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 23 jun 2014 16:03

Lijkt me goed! :thumb_up:
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Vorige