door Dennis_S op 02 maart 2014 22:34
Het is een prachtig exemplaar, maar ik zou toch mee willen geven dat je extra goed voor hem moet zorgen. Ik had in mijn vorige tuin ook een geweldige trachycarpus. Van zaailing in de vollegrond uitgegroeid tot een stamhoogte van 2.7 m. Meer dan 40 bladeren in de kroon, twaalf nieuwe per jaar en zeker twaalf Bloemtakken en dat bij een stamdiameter van zeker 35 cm. Echt een fraai exemplaar waarvan ik dacht dat trachies nooit zo imposant konden worden en waarmee het nooit mis kon gaan.
Verplant met een veel ruimere kluit, wel met een kraan. Met alle liefde verplant in mijn nieuwe tuin in 2009. Toen vier van die lelijke winters achter elkaar en begin 2013 heb ik m weg kunnen zagen omdat ie defintief het loodje had gelegd.
Ik had niet gedacht dat dat zou gebeuren. Zo'n gezond exemplaar. Aan de nieuwe standplaats lag het ook niet. Ik heb hier nu andere trachies staan die ook zo mooi aan het worden zijn. Maar ik concludeer voorzichtig dat grote trachies kwetsbaar zijn na verplanten en dat je na drie of vier jaar nog niet uit de gevarenzone bent. De groei begon in het derde jaar langzaam weer op te pakken maar de vierde winter deed m de das om.
Ik zeg niet dat dat bij jou ook gaat gebeuren, maar wees voorzichtig met zo'n mooi exemplaar! En geef wat bescherming mochten er weer zulke winters op het programma staan. Heel veel succes!