@greekpalm: ik vraag mij af of die Washy ook effectief werd opgekweekt in die pot?
Ik betwijfel het eigenlijk. Het zou net zo goed een uitgelepeld exemplaar kunnen zijn.
Maar ik heb de bijhorende site of info niet geraadpleegd hoor.
Natuurlijk duurt het in ons klimaat veel langer voordat je een behoorlijk exmplaar krijgt.
De helft van het jaar zit je immers zonder groei.
Het feit dat ze in een kleine pot rapper groeier zal vooral opgaan voor exemplaren die zo (dus met pot en al) in de volle grond worden gezet. Zoals het geval in het artikel van Tosaman.
De pot zit rap vol met wortels en de palm steekt zijn energie in de bovengrondse groei. Uiteindelijk gaan de wortels natuurlijk wel verder op zoek naar voedingsstoffen. Je merkt dit ook als je potten zo in borders zet. In het najaar moet je die echt lostrekken en schrik je soms van de lengte van de gevormde wortels. Wanneer ze volledig in volle grond staan steken ze eerst veel tijd in de aanmaak van een degelijke wortelkluit.
Mijn persoonlijke ervaring met Washy's in pot (op tegels en dus geen grond in bereik voor de wortels) is dat ze sneller groeien wanneer ze in ruime potten staan.
Vrgr
Niek