washingtonia

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: washingtonia

Berichtdoor lapalmeraie op 27 apr 2011 12:07

@greekpalm: ik vraag mij af of die Washy ook effectief werd opgekweekt in die pot?
Ik betwijfel het eigenlijk. Het zou net zo goed een uitgelepeld exemplaar kunnen zijn.
Maar ik heb de bijhorende site of info niet geraadpleegd hoor.

Natuurlijk duurt het in ons klimaat veel langer voordat je een behoorlijk exmplaar krijgt.
De helft van het jaar zit je immers zonder groei.

Het feit dat ze in een kleine pot rapper groeier zal vooral opgaan voor exemplaren die zo (dus met pot en al) in de volle grond worden gezet. Zoals het geval in het artikel van Tosaman.
De pot zit rap vol met wortels en de palm steekt zijn energie in de bovengrondse groei. Uiteindelijk gaan de wortels natuurlijk wel verder op zoek naar voedingsstoffen. Je merkt dit ook als je potten zo in borders zet. In het najaar moet je die echt lostrekken en schrik je soms van de lengte van de gevormde wortels. Wanneer ze volledig in volle grond staan steken ze eerst veel tijd in de aanmaak van een degelijke wortelkluit.

Mijn persoonlijke ervaring met Washy's in pot (op tegels en dus geen grond in bereik voor de wortels) is dat ze sneller groeien wanneer ze in ruime potten staan.

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor greekpalm op 27 apr 2011 13:47

lapalmeraie schreef:Natuurlijk duurt het in ons klimaat veel langer voordat je een behoorlijk exmplaar krijgt.
De helft van het jaar zit je immers zonder groei.

heeft iemand enig idee wat de temperatuur omstandigheden moeten zijn voor de groei van een wasgintonia ? ik weet dat de mijne omgeveer 10 a 11 maand per jaar groeien dus alleen januari en februari liggen ze stil ,,, meestal beginnen ze begin maart wakker te worden.
greekpalm

5 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 27 apr 2011 13:51

Wat een luxe :D
Ze zien sowieso al enorm af van de verplaatsing van buiten naar binnen en omgekeerd.
De groei ligt dan toch echt heel wat weken stil.

Vrgr
Niek
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor greekpalm op 27 apr 2011 15:00

van binnen naar buiten kan ik wel geloven,,, maar van buiten naar binnen? waarom ? luchtvochtigheid? zon?

heb zitten googlen en ben ergens tegengekomen waar ze zeggen dat minimum temperatuur rond de 18 grade ligt. (om ze in groei modus te brengen)....
greekpalm

5 bedankjes

Berichtdoor Dejagere op 27 apr 2011 15:26

chrisvm schreef:Hey Palmvrienden,
Ik heb in de week toch maar een "robusta" in de volle grond gepoot..met de nodige bescherming van lichtslang en eventueel nog enkele lampen en tentje errond hoop ik op mooie jaren plezier van m'n palm.
In de loop van de vorige maanden was ik aan't denken om er piepschuim platen rond te zetten in de grond zodat m'n wortels niet kapot vriezen maar dat ben ik uiteindelijk "vergeten" :fluiten: Al weet ik niet of dat echt helpt of nodig zou zijn.Zijn er nog mensen die dat doen bij "vorstgevoelige " palmen?
Grtz Chris

Om een isolatielaag aan te brengen kun je ook gewoon in de winterperiode een laag schors van 20cm aanbrengen.
Dejagere

45 bedankjes

Berichtdoor Dalmate op 27 apr 2011 18:08

Mijn Filibusta in de volle grond gaat nu zijn 3e seizoen in, is bezig met blad 3 en speer 4 en 5 van dit jaar. Bescherming bestaat uit een overkapping en een lichtslang, verders niets dus wel wat bladschade.

op deze foto staat hij rechts in de hoek, 3 jaar geleden:
Afbeelding

heden:
ongeveer dezelfde hoek, olijf een beetje uit de kluite gewassen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes.
Dalmate

0 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 28 apr 2011 11:13

Mooie border :)
Vanaf welke temperatuur zet je de lichtslang aan?

@greekpalm: van buiten naar binnen ook ja.
Onderstaand een foto van 11/2010 en 01/2011.

Washingtonia 201011 en 201101.jpg
Washingtonia 201011 en 201101.jpg (198.2 KiB) 3550 keer bekeken

Je ziet duidelijk hoeveel blad ik al heb moeten weghalen.
Nu buiten staat hij eigenlijk ook weer stil. Al het blad dat buiten werd gevormd gaat binnen kapot en al het blad dit binnen werd gevormd gaat buiten kapot is mijn ervaring.

Dankzij zijn grote groeisnelheid zit je nooit met een bladloze palm, maar echt een volle kroon heb je dus enkel maar net voor het naar binnenhalen en net voor het naar buiten brengen.

De reden? De algemene aanpassing op zich. Van buiten naar binnen is het bv. al de temperatuur switch.
Buiten is het in oktober al behoorlijk fris, binnen is het ineens zo'n 10°C warmer. En dan moet je al de luxe hebben van een onverwarmde ruimte waar hij geplaatst kan worden. Dit maatje til je niet meer even naar boven bv ;)

Vrgr
Niek
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Tosaman op 28 apr 2011 12:29

Zomaar even een vraagje tussendoor: Hoe heeft die Engelsman in dat filmpje eea voor elkaar gekregen? Hij zegt zelf dat de winterbescherming alleen bestond uit een stuk fleecedoek, op een gegeven moment niet meer omdat de robusta te groot werd. Daarna zie je duidelijk dat de robusta in een sneeuwstorm staat en weer wat later met sneeuw bedekt is...
5-5-2015 lekker naar AC/DC geweest.
Tosaman

16 bedankjes

Berichtdoor Nosferatu op 28 apr 2011 13:11

??? raar dat filmpje... die gast woont misschien in Spanje :) Daar sneeuwt het ook wel eens hoor... LOL :fluiten:
Nosferatu

15 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 28 apr 2011 13:24

Sneeuw staat niet gelijk aan hele koude temperaturen hoor.
In tegendeel. Meestal zijn dat zachtere dagen dan de winterdagen met een kraakheldere lucht.
Bovendien, wanneer je meteen na de sneeuwbui (en het nemen van foto's) de sneeuw verwijdert....
Maar ik vermoed toch wel dat hij héél gunstig woont :roll:
lapalmeraie

856 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen