orinoco schreef:Ja hoor,Kristof
Jij moet toch wel in een uniek stukje West Vlaanderen wonen...
Livistona chinensis,en niet te vergeten Chamaedorea radicalis bij -10 zonder winterschade
meen ik mij nog te herinneren? !
Het klopt wel dat we in sommige delen van West Vlaanderen, vooral dan dicht bij de kust, een beter klimaat hebben dan in andere delen van het land. We kunnen hierdoor al wat meer aanplanten in de volle grond dan pakweg iemand uit Limburg.. In de laatste 3 koude winters was het hier vorige winter uitzonderlijk enkele uren - 10,6 graden, de vorige winters max. - 8. Op de 20 jaar dat ik hier in Keiem woon ( enkele kilometers van Kristof vandaan ) was het de 1e maal dat het hier - 10 was.
Mogelijks was dat de reden dat mijn Syagrus het niet overleefde, hadden we een zachte winter gehad stond hij er waarschijnlijk nog, maar, zoals Kristof al schreef, met niet veel bladeren..
Zo kan je best aannemen dat, als het hier aan de kust niet groeit, men het zeker in het binnenland niet moet proberen..
Een leerrijke discussie was dit alvast, denk er in ieder geval ook aan om ook een livistona ch. in de volle grond te zetten (staat momenteel in pot).
In ieder geval

voor onze beide forumleden.
groetjes, Erna