Grote trachycarpus moet in grote plantenbak!!!

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Grote trachycarpus moet in grote plantenbak!!!

Berichtdoor roosje op 01 aug 2012 14:54

Klopt inderdaad dat de stam een goeie 20cm aarde bovenop de kluit met wortels heeft gekregen. Het was te moeilijk om de palmboom omhoog te heffen en te ondervullen...Ik dacht echter dat dit geen kwaad zou kunnen hebben. Ik dacht dat een trachy een houterige stam heeft en niet kan rotten zoals bij een Yucca of een cordyline. Ik heb allesinds nog geen weet van stammen die onderaan rotten en omvallen? Een optie zou kunnen zijn dat het het teveel aan aarde weghaal en kiezels in de plaats leg om het contact van een natte substantie tegen de stam tegen te gaan... Wat is jullie bevinding hierover....
roosje

3 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 01 aug 2012 15:18

Je kan beter er wat aarde afhalen en dan de palm schuinzetten, ondervullen, naar de andere kant, ondervullen, en hem zo omhoog brengen.
Ik plaats in de winter steeds een bergje hakselhout tegen de stam als bescherming. Of dit langdurig kan durf ik niet te zeggen.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 01 aug 2012 16:46

Of idd de bovenste 20 cm grond er afhalen. Dan pas later ieder jaar een beetje bijvullen. Ook trachies wortelen bovenaan de kluit ook bij en drukken de stam meestal zo geleidelijk omhoog.
Dennis_S

348 bedankjes

Berichtdoor luc op 01 aug 2012 20:54

Zo zou ik het je ook aanraden , gewoon jaarlijks wat verse grond erbij doen
grt
Dennis_S schreef:Of idd de bovenste 20 cm grond er afhalen. Dan pas later ieder jaar een beetje bijvullen. Ook trachies wortelen bovenaan de kluit ook bij en drukken de stam meestal zo geleidelijk omhoog.
luc's tuin viewtopic.php?f=49&t=9672

2008/09 , min -21
2009/10 , -10
2010/11 , -13
2011/12 , -20
2012/13 , -17
2013/14 , -3
2014/15 , -5
2015/16 , -9
2016/17 , -10
2017/18 , -11
2018/19., -10
luc

127 bedankjes

Berichtdoor ick op 25 aug 2012 19:20

Zoals Luc al zegt: de palm zal zich in de loop van een paar jaar omhoog gaan werken (omdat de wortels de bodem van de bak zullen raken en de palm niet anders kan dan zich omhoog duwen). Dan is het handig als je nog wat ruimte over hebt in de bak. Je kunt dan inderdaad ieder jaar een beetje grond aanvullen zodat de palm er lang in zal kunnen blijven staan. Ik zou zeker niet de stam 'begraven' zoals je nu hebt gedaan.
Ik heb zelf ook een Trachycarpus in een dergelijk formaat bak staan. De palm staat daar sinds 2006 in. Destijds heb ik 'm zo'n 20 cm dieper geplaatst zodat er nog ruimte over zou zijn. Inmiddels (6 jaar later) heeft de palm zich zover omhoog gewerkt dat de grond tot aan de rand van de bak komt en is het dringend tijd om de palm in de volle grond te gaan plaatsen. Maar als ik de palm niet zo diep had geplaatst, was de bak al veel eerder te klein geweest.

Groet, rick
ick

71 bedankjes

Berichtdoor Johann0r op 27 aug 2012 11:19

Ik had mijn Trachy's ook in een bak van 1x1x1m geisoleerd van binnen met piepschuim. Alleen afgelopen winter waren de complete bakken wel bevroren volgens mij, had ook nog stro erbovenop gelegd. Beide Trachy's en hebben het ook niet overleefd.

Nadeel van bakken is dat de vorst er aan alle kanten omheen kan komen. Heb er nu nog 1 in een kuip staan, ben er eigenlijk nog niet over uit hoe ik die nou ga beschermen...
Johann0r

0 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 27 aug 2012 18:18

Lichtslang rond de kuip?

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 19 feb 2013 19:15

Hoi Roosje,

Hoe gaat het met de palm in de plantenbak :?:

Groeten,
Jean-Marie
JmC4c
Bedrijven

502 bedankjes

Berichtdoor palmfreakz op 19 feb 2013 20:29

Heb hier een trachy staan met 50cm stam.
Deze wil ik in een metselkuip zetten en ingraven, zodat ik hem kan meenemen zodra mijn huis ooit eens verkocht gaat worden :)

Onderin wil ik wat kleikorrels en wat afwateringsgaten.

Iemand ervaring met deze methode?
Hoop dat dit het juiste topic is.

Groeten,
Herman
palmfreakz

3 bedankjes

Berichtdoor roosje op 19 feb 2013 22:34

@ Jean -marie...Met de palm gaat het uitstekend...
Heb er een volledige constructie rondgemaakt waardoor de bovenste 1.5 m rondom rond dicht is tegen wind en regen...Het is nog maar pas zijn eerste winter in zijn hele grote kuip en heeft de voorbije zomer terug een mooie kruin aangemaakt en door deze bescherming wil ik deze intact houden tegen dat de lente begint...Bij extreme koude temperaturen steek ik de lichtslang aan...
Hij staat ook een beetje verdoken in een hoek van mijn woning zodat hij de koude winden niet hoeft te trotseren...
Ik zal morgen eens foto's posten zodat je een idee hebt hoe ik het aangepakt heb..
Er zullen er welzijn die het overdreven ingepakt zullen vinden maar als het voor mij een kleine moeite is om dit te doen en er zo een mooiere palm aan over te houden na de winter dan heb ik het ervoor over..
Beter met een mooie kruin starten in de lente dan 10 en meer bladeren te moeten verwijderen die beschadigd zijn door de kou en/of de sneeuw...

Ik heb ook nog een andere trachycarpus staan in een grote kuip en daar zet ik ook iedere winter een paraplu over om de speer droog te houden en dat lukt ook perfect...
roosje

3 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen