Mensen, laat ons a.u.b. op een leuke en volwassen manier met elkaar discuteren ?! Hier staat ons forum voor, voor de leuke en aangename sfeer !
Er zijn duidelijk verschillende meningen hierover wat ik ook begrijp. Laat ons dan elkaars mening beter uitleggen waarom we er zo over denken.
Zoals eerder te lezen in dit topic ben ik van mening dat uitplanten in volle grond mijn keuze zou zijn. De vraag van Jos was dan ook, wat te doen, volle grond of laten staan en goed beschermen. Dan zeg ik volle grond. Waarom omdat de wortels sowieso goed beschermd moeten worden tegen de vorst en dat kun je nog steeds het beste door ze in de volle grond te zetten omdat de vorst nooit zo diep in de grond geraakt. De bovenkant moet je dan wel ook goed afdekken natuurlijk zoals ook gezegd is. Het bovengrondse gedeelte van de palm kan heel wat vorst verdragen maar het blad en groeipunt zijn hiervan het gevoeligst en deze moeten dus ook beschermd worden bij matige en zeker extreme wintertoestanden. Plaatselijk bijverwarmen met een lichtslang rond het groeipunt en speer is zeker genoeg om de palm er zonder problemen door te krijgen ! De kruin kun je gemakkelijk beschermen indien nodig met een grote zak van vliesdoek ofzo, verschillende mogelijkheden...
Natuurlijk is het veiligste om de palm op een droge, vorstvrij en lichte plaats te overwinteren maar bij dit formaat doe je dat niet zomaar even snel + zoals Jos al aangeeft is zo'n grote stalling niet makkelijk te vinden. Heb je die wel beschikbaar en heb je er het geld en middelen voor over dan zeg ik doen. Maar zoals ik al eerder zei, Jos zijn vraag was hier laten staan aan de voordeur of uitplanten in volle grond en dan zeg ik voor 100% uitplanten in volle grond met de nodige bescherming ! Laat ons weten wat het geworden is Jos ? En nog vier van deze joekels

Veel plezier ermee dan en zeker foto's posten hé !!