trachycarpus fortuneii wel of niet in de volle grond

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: trachycarpus fortuneii wel of niet in de volle grond

Berichtdoor Benny Van Broeck op 04 dec 2012 18:30

10 dagen zijn jullie bezig om hoe en wat gaan we doen met die palm.
Ten eerste : er is geen plaats in een winterstalling voor deze palmboom.
Ten tweede : hem in pot laten...dan moet hij zeker aan de pot beschermd worden.
Ten derde: plant die gewoon uit in je tuin,hij zal zich beter voelen in de volle grond dan in kuip en dan kan je nog de kroon beschermen als het nodig is.
DOEN !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Opentuindagen 2012 , 24 juni - 29 juli - 26 augustus.
Tuin gaat open van 13 uur tot 23 uur.
Zoals het er nu voorstaat zal het waarschijnlijk het laatste jaar zijn want daarna verhuis ik naar Bali !
www.hanuman1.be
via Facebook : Benny van Broeck.
Benny Van Broeck

3 bedankjes

Berichtdoor Ed's Palmenfarm op 04 dec 2012 19:42

Tuurlijk, je hebt helemaal gelijk Benny. :applaus: Heb ik ook gezegd, zet binnen dat ding en je hebt helemaal geen discussie.

Dan moet Jos lekker zijn palm ingraven en vooral niet binnen zetten, met de kleine wortels etc..

De groetjes allemaal :lol:
Ed ;)
Ed's Palmenfarm

11 bedankjes

Berichtdoor robke op 04 dec 2012 19:51

Volledig mee eens Benny,

over 4 jaar stond ik ook voor de keuze,had ook 2 palmen gekocht (voor niet veel geld) en niets van wortels zelfs.
Hadden wel zo geen grote stam,ongeveer 1 meter 20,gekocht eind November en heb ze direct in volle grond gezet ook al is het niet het ideale tijdstip,maar verslepen tot achteraan het huis was geen optie.
Na aanplant hebben ze 3 jaar voor geen mm gegroeid,afgelopen jaar zijn ze wel in groei gegaan,de ene 8 bladeren (zelf bloei in voorjaar) de andere 4 bladeren.

Ik zou toch opteren ze in volle grond te zetten maar dit is mijn persoonlijke mening,je moet er wat geluk mee hebben ook ...

Als je er redelijk wat euro's voor gegeven hebt is het erger dan als je ze voor een appel en ei (zoals ik) bij wijze van spreken gekocht hebt.
robke

10 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 04 dec 2012 20:03

Mensen, laat ons a.u.b. op een leuke en volwassen manier met elkaar discuteren ?! Hier staat ons forum voor, voor de leuke en aangename sfeer !
Er zijn duidelijk verschillende meningen hierover wat ik ook begrijp. Laat ons dan elkaars mening beter uitleggen waarom we er zo over denken.
Zoals eerder te lezen in dit topic ben ik van mening dat uitplanten in volle grond mijn keuze zou zijn. De vraag van Jos was dan ook, wat te doen, volle grond of laten staan en goed beschermen. Dan zeg ik volle grond. Waarom omdat de wortels sowieso goed beschermd moeten worden tegen de vorst en dat kun je nog steeds het beste door ze in de volle grond te zetten omdat de vorst nooit zo diep in de grond geraakt. De bovenkant moet je dan wel ook goed afdekken natuurlijk zoals ook gezegd is. Het bovengrondse gedeelte van de palm kan heel wat vorst verdragen maar het blad en groeipunt zijn hiervan het gevoeligst en deze moeten dus ook beschermd worden bij matige en zeker extreme wintertoestanden. Plaatselijk bijverwarmen met een lichtslang rond het groeipunt en speer is zeker genoeg om de palm er zonder problemen door te krijgen ! De kruin kun je gemakkelijk beschermen indien nodig met een grote zak van vliesdoek ofzo, verschillende mogelijkheden...
Natuurlijk is het veiligste om de palm op een droge, vorstvrij en lichte plaats te overwinteren maar bij dit formaat doe je dat niet zomaar even snel + zoals Jos al aangeeft is zo'n grote stalling niet makkelijk te vinden. Heb je die wel beschikbaar en heb je er het geld en middelen voor over dan zeg ik doen. Maar zoals ik al eerder zei, Jos zijn vraag was hier laten staan aan de voordeur of uitplanten in volle grond en dan zeg ik voor 100% uitplanten in volle grond met de nodige bescherming ! Laat ons weten wat het geworden is Jos ? En nog vier van deze joekels :D Veel plezier ermee dan en zeker foto's posten hé !! ;)
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor jos944 op 04 dec 2012 20:34

Ik heb vandaag de hele omgeving huizen/naarden/bussum/nederhorst den berg/weesp/almere afgereden... ook bij diverse kwekers geweest ... ook plekken die aan winteropslag doen.

Nergens kunnen ze deze palmen kwijt. De pot, stam en kroon zijn bij elkaar 4,5 meter hoog.
En bijna overal konden ze maar tot 3 meter hoog stallen. Andere bedrijven deden het niet meer...en bij een aantal werdt ik nog net niet weggejaagd maar het scheelde niet veel.

En ja dan vindt je 1 plek waar het wel kan maar dan betaal je meer voor de stalling dan de palmen bij elkaar hebben gekost.
En ook dan was het de vraag of hij ze wel kon stallen zonder schade. Prijs was inclussief ophalen .. dat wel. Maar hij rekende totaal voor alle 5 de palmen 10 m2 omdat de kroon zo groot was. Voor die prijs kan ik net zo goed in het voorjaar 5 van zulke joekels opnieuw kopen.

Bij diverse boeren geweest... Maar volgens mij is 3 maanden volledige donkere opsluiting ook geen optie.

Zelfs bij autobedrijven geweest om te vragen of de palmen in de showroom mocht staan (staat leuk) maar ook daar was het niet mogelijk. En ook hier was weer de hoogte het probleem.

Ik heb nog een optie open staan dat is een leegstaand garage bedrijf waar heel misshien de eigenaar deze palmen tijdelijk vorstvrij opslaat. Maar dat hoor ik vrijdag pas. Als dat niets wordt...tja

Kortom... Ik ben dus gedwongen om ze in te graven en een mooi huis te maken van vliesdoek ... dak van bubbeltjeplastic en hopen op een zachte winter.
Eventueel kleine heater er in als het echt meer dan -5 wordt in het kastje.

Iedereen bedankt voor jullie raad en advies.

FOTO"s komen er zeker... Zowie zo van de winterstallng:-)
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944

135 bedankjes

Berichtdoor wsnbm op 04 dec 2012 20:39

Bovendien verliest Jos zijn voordeeltje, want stalling is niet gratis en transport van zulke joekels al helemaal niet.

Denk wel dat jos de knoop moet gaan haken, want koning winter staat voor de deur, kan van het weekend zomaar -5 graden worden.
Ingraven is al een schok, daar gelijk -5 graden overheen, beetje natte sneeuw in de kroon en je bent goed op weg :oops:

Misschien een optie dat Ed het transport/stalling voor je regelt???
Groet,
John
wsnbm

186 bedankjes

Berichtdoor Ed's Palmenfarm op 04 dec 2012 21:08

Omgeving Aalsmeer, de Kwakel, kassen zat en dicht bij je in de buurt.

misschien is dat een optie. Daar zijn ook kwekers met palmen.

Gewoon proberen. ;)
Ed's Palmenfarm

11 bedankjes

Berichtdoor Ivan op 06 dec 2012 20:52

laat ze anders met pot en al de grond in zakken?

tis bijna winter eerdaags ;)
Ivan

65 bedankjes

Berichtdoor Troy op 07 dec 2012 12:08

Gewoon plat leggen en de stam goed ondersteunen eventueel een beetje schuin. Zo doe ik dat hier ook met grote washingtonia's, werkt prima!

Mocht je dit toch niet willen zou mijn keuze ook gaan naar de volle grond en alles goed beschermen. Al moet je dan wel snel zijn want vannacht wordt het koud :(
Troy
Bedrijven

43 bedankjes

Berichtdoor Rob op 10 dec 2012 02:16

wsnbm schreef:Misschien een optie dat Ed het transport/stalling voor je regelt???

:lol: :lol:
Zou geen probleem moeten zijn lijkt me.
Na al die zichzelf repeterende posts lijkt het erop dat er in die regio plenty bedrijven of boeren lege ruimten bezitten en aanbieden van 4.5 meter hoog. Is er verder wel werk?

Jos ik hoop dat het lukt om ze onder dak te krijgen of een goede plek te vinden - binnen of buiten!

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1136 bedankjes

Vorige
Volgende