Trithrinax Campestris

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Trithrinax Campestris

Berichtdoor Rico op 18 nov 2012 18:15

Ik vind ze kleiner eigenlijk ook mooier dan heel erg groot... ;)
Gr, Rico
Rico

163 bedankjes

Berichtdoor palmguy op 15 apr 2013 11:10

Hallo,

Voor zij die het interesseren plaats ik enkele foto' s van mijn kleine T. Campestris, het is toch voor meer dan 95% zeker dat hij ook deze winter goed is doorgekomen, foto' s van zaterdag ll, net na de eerste watergift sinds half september. Bijna 8 maanden hou ik de plant en de onmiddellijke omgeving zo droog mogelijk. Zijn huis deelt ie met de Yucca Baccata var Vespertina, en dit jaar komt er ook een nog kleine Yucca Faxioniana bij.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Vriendelijke groeten
Guy
palmguy

29 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 15 apr 2013 11:29

Mijn vorig jaar uitgeplante exemplaar is de winter ook goed doorgekomen. Hij had een warmtelamp over zich hangen in een noppenfolie tentje. Moest hem wel even zoeken want het onkruid voelde zich in die bescherming blijkbaar ook goed in zijn sas. Momenteel is alle bescherming weggenomen sinds een weekje.
Bij Exotica in Nijlen staat een exemplaar te koop van ruim 2 m. Ongelooflijk mooie dikke plant. Heb wel niet achter de prijs durven vragen maar die neem je voor 1000 euro niet mee naar huis, daar ben ik zeker van. Zal eerder tussen de 1500 en de 2000 euro zijn. Heeft de hele winter buiten gestaan in zijn enorme kuip en geen greintje pijn gehad. Ziet er kerngezond uit.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 15 apr 2013 13:06

Die van mij is ook prima de winter doorgekomen. Echt geen greintje schade, regen sneeuw en hagel heeft ie gezien......vanachter het zonnige raam in mijn dakkapel op het zuiden.

Ik heb nog geen goede plek gevonden om uit te planten. Ook nog niet de durf. Binnenshuis heeft ie de hele winter wel doorgegroeid met mooie, stevige, blauwe bladeren. Bijna drie bladeren per stammetje tot nu toe.

Palmguy, droogte is blijkbaar doorslaggevend voor een succesvolle overwintering. Wat is de minimumtemperatuur die de plant gezien heeft? Ijsdagen? Op basis van jouw ervaringen denk ik dat ik toch iets tegen de gevel van het huis ga proberen. Is altijd droog, zonnig, warm tot heet en met een afdak in de iwnter zou het moeten lukken, hoop ik.
Dennis_S

348 bedankjes

Berichtdoor ick op 15 apr 2013 18:59

Ziet er goed uit! Maar hij was dan ook goed beschermd zo te zien. Die van mij is voor zover ik nu kan beoordelen ook goed de winter doorgekomen, beschermd door een tent die bij vorst dichtging. Helaas stond ie nogal in de verdrukking van grotere planten waardoor hij noodgedwongen de winter nogal donker heeft doorgebracht. Maar vooralsnog is er nog geen bruin puntje te zien. Ook stond hij kurkdroog, waarschijnlijk net als die van jou.

groet, rick
ick

71 bedankjes

Berichtdoor palmguy op 15 apr 2013 20:23

Dennis_S schreef:

Palmguy, droogte is blijkbaar doorslaggevend voor een succesvolle overwintering. Wat is de minimumtemperatuur die de plant gezien heeft? Ijsdagen? Op basis van jouw ervaringen denk ik dat ik toch iets tegen de gevel van het huis ga proberen. Is altijd droog, zonnig, warm tot heet en met een afdak in de iwnter zou het moeten lukken, hoop ik.

Wie ben ik om welke raad te geven ? Ik probeer altijd te kijken naar waar de plant oorspronkelijk van daan komt en tracht dan enigszins dit klimaat te simuleren, in zoverre dit mogelijk is uiteraard.

Zowat alle amerikanen uit de wat gematigde klimaatzones, planten die dus mits een zekere zin voor risico net hier kunnen lukken, kennen een droge winter. Dat geldt ook voor de T Campestris.

Ja ik ga ervan uit dat droog houden in de winter essentieel is. Het lukt mij nu voor het tweede jaar op rij om deze rakker zonder bijkomende warmtebron door de lange winter te loodsen.

Vorig jaar in februari tijdens de big freeze was het hier -14 de plant stond onder een kweektunnel tussen het stro. Ik dacht dat gezien de dagenlange continue vorst de plant het niet zou houden, Niets was minder waar, geen schade en dit als enige palm. Als beloning heb ik er een soort bodemserre rondom geplaatst, met lava als bodembedekking. Deze winter wederom wat stro eromheen, deze winter heeft de plant in zijn onmiddellijke omgeving -5 gehad, daar waar het elders in de tuin -11 geweest is.

Ik tracht ook zoveel mogelijk zonnewarmte naar de plant te brengen, die bodemserres en kweektunnels zijn daar ideaal voor. 45 graden is ideaal voor deze plant, 50 gaat ook nog, vorige zomer heeft ie eenmaal 57 graden gehad, wat teveel is, je ziet verschijnselen van verschroeiing dan. Je merkt ook dat zodra de temperaturen 40 of meer bedraagt de plant als het ware begint te leven en ... Te groeien.

Het blijft speculatief uiteraard, vroeg of laat ...
Vriendelijke groeten
Guy
palmguy

29 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 15 apr 2013 21:30

Dank je. Dat zijn nog eens temperaturen! Toch valt het niet mee om een dergelijk klimaat na te bootsen, hoewel dat wel beter gaat met een klein exemplaar. Vele leden, ook op andere fora, hebben grote en kleine exemplaren verloren. Ik heb er een die ik al een aantal jaar in pot hou, maar nu is hij toch al van zo'n formaat dat ie de vollegrond in kan. Nou ja, formaat.

Tot nu toe zet ik m in het hele groeiseizoen boven op het garagedak, met wat andere hitteliefhebbers. Tegen een hogere zijmuur, vol in de zon. En daar gaat dat best goed. Drie of vier blaadjes per jaar. Ook cerifera's worden er echt lekker blauw en groeien goed.

Ik heb geen plek voor een kasje waar ik dergelijke hoge temperaturen kan verkrijgen, dus moet ergens in de tuin, gewoon open en bloot. Het ligt inderdad bijna voor de hand, maar wil ik m een kans geven dan dus in de volle zon, op een droge beschutte plek en droog houden in de winter. En bijverwarmen hoeft dan dus blijkbaar niet. Dit is genoeg om het eens te proberen :)
Dennis_S

348 bedankjes

Berichtdoor Dalmatee op 15 apr 2013 23:24

De campestris in de volle grond hier doet het ook al 5 jaartjes prima, een plant waar ik me het minst zorgen om maak of die de winter wel door komt. Kurkdroog houden en klaar is Kees.

Hij groeit alleen ontzettend traag maar dat weet je en vind ik ook prima.

Groetjes.
Dalmatee

5 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 03 sep 2013 21:03

Ik heb mijn Trithirnax een paar maanden terug in de vollegrond gezet. Nu kan ik niet meer terug en moet hij daar ook overwinteren. Hij staat tegen een zuidgevel onder een dakoverstek. Droog en zonning, maar geen zon in november en december! We zullen wel zien. Hij groeit nog steeds gewoon door en heeft net op beide stammetjhes een nieuw blad gemaakt wat nu echt een stuk groter is dan de vorige. Hoe is het met de trithrinaxen van anderen?
Bijlagen
SDC12182.JPG
SDC12182.JPG (277.28 KiB) 4901 keer bekeken
Dennis_S

348 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 04 sep 2013 14:52

Vertoont echt geen mm groei. Niets noppes noegabollen. Staat nogthans de hele dag in de volle zon en op kurkdroge bodem. Ik snap nu wel beter waarom grotere exemplaren zo'n pak poen kosten met dit soort "groeisnelheid".
Hitch

156 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen