Waterboyke schreef:luc schreef:Heb nog niet jouw artikel gelezen , maar de zaden die als odorata (rond 2007) verkocht werden , zijn dan van welke butia ? Een capitata dan ?
Inderdaad Luc, als ik het nu goed snap dan moeten dat inderdaad zaden zijn van de zeldzame capitata. En alle Butia's verkocht als capitata zijn dan nu odorata...

[b]
Nee, Butia catarinensis.
Er staat tussen haakjes onder "oude benaming: Butia odorata".

Makkelijker is om even aan de palm zelf te denken. Destijds dachten we bij de odorata immers aan dat kleine hanteerbare palmpje.
De échte capitata hebben we in deze contreien volgens mij nooit gezien.
Alle Butia's die verkocht zijn als capitata en zelfs nu nog overal onder die naam verkocht worden !! zijn dus odorata's.
Ook op PACSOA worden de soorten nog volgens de oude benaming behandeld. De links naar andere bronnen verwijzen naar dezelfde naam waardoor je in sommige gevallen dus ineens bij een andere soort uitkomt. Je snapt dat het geen eenvoudige puzzel was.
Ook de Butia witeckii is een interessante. Zo noemt PACSOA hem als soort maar is hij in andere bronnen nergens terug te vinden. Zolang KEW hem niet vernoemt ga ik ervan uit dat het (voorlopig) nog een synoniem is.
Wat betreft de herkenning van bovenstaande Butia (prachtige foto trouwens!)
Dat is niet mijn sterkste kant. De bladstelen zijn inderdaad erg bleek en het blad behoorlijk grijs.