Butia: welke is het meest geschikt

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Butia: welke is het meest geschikt

Berichtdoor jann op 21 jan 2015 00:55

Dit is de echte Capitata tot het tegendeel bewezen is!

jann
Bijlagen
SA400022.JPG
SA400022.JPG (247.82 KiB) 5421 keer bekeken
jann

18 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 21 jan 2015 07:45

Waarom ben je daar zo zeker van?
Bij ons zijn ze immers vrij zeldzaam. Alle destijds verkochte capitata's heten nu gewoon odorata. Niet dat ze daarvoor minder mooi zijn natuurlijk :) Die van jou is bv echt een prachtig exemplaar!!

Heb je eventueel ook detail foto's van de bladvoeten?
Dat maakt het vergelijken vooral interessant.
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor jann op 21 jan 2015 20:19

Ik ben daar ook niet zeker van maar ik heb ook geen
bewijs dat het niet zo is.
Ik zal morgen enkele foto's maken.

jann
jann

18 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 22 jan 2015 10:28

Ik vond het ook raar hoor Jann en ben zeker niet het type dat alles direct voor waar aan neemt. Ik publiceer trouwens niets op mijn site zonder deftig onderzoek. Voor dit artikel heb ik dan ook heel wat uurtjes verschillende bronnen zitten vergelijken. Best verwarrend omdat er heel wat bronnen naar elkaar doorverwijzen.

Op zich vind ik het ook niet zo heel belangrijk hoe een bepaalde palm nu heet maar ik vind het wel belangrijk (en geloofwaardiger) om de correcte benaming te gebruiken.
Ik geef een voorbeeld; wanneer uit DNA onderzoek morgen blijkt dat de Trachycarpus fortunei eigenlijk helemaal geen Trachycarpus is maar een .... laten we zeggen Guihaia, dan is dat zo. Maakt voor mij mijn palmpje niet minder mooi, maar ik gebruik dan wel graag de juiste naam. Als wij het al niet doen, wie dan wel? ;)

Dat dit helemaal niet zo onwerkelijk is als het lijkt bewijst bv de aanpassing van Chamaerops excelsa (die óók nog steeds hardnekkig wordt gebruikt!!) naar T. fortunei.
En de aanpassing naar Guihaia argyrata van de voormalige Trachycarpus argyratus.

Een klein voorbeeld om al aan te geven hoe slordig men is op vlak van de Butia capitata;

Volgens KEW (en andere wetenschappelijke bronnen) werd de Butia capitata beschreven door Odoardo Beccari in 1916 en werd de Butia odorata pas in 2011 beschreven door Larry R. Noblick. Hun habitat ligt ook aardig uitéén met respectievelijk het oosten en het zuiden van Brazilië.

Wanneer je dan kijkt bij bv PACSOA zie je dat de capitata juist zou voorkomen in het zuiden, en de odorata juist langs de oost-kust. Ook de afbeelding verwijzen duidelijk naar de "vroegere" odorata. Wanneer je doorklikt op de capitata beschrijving naar Trebrown (toch ook niet de éérste de beste...) zie je zelfs letterlijk staan;

Almost all Butia by this name in cultivation are actually B. odorata (with round seeds) from sothern Brazil and not this species, B. capitata is almost unknown in cultivation and originates from Bahia, Minas Gerais, Goiás in central Barazil.

bron: http://www.trebrown.com/plant_info.php?species=Butia+capitata

Ook bij de handelaars zie je de verkeerde benaming terug.
Maw ik ben ervan overtuigd dat men vroeger echt dacht de capitata te hebben maar dat recent pas ontdekt is dat de meest voorkomende toch wezenlijk verschillend is aan de capitata beschreven door Beccari. En zo kreeg "onze" ineens een nieuwe naam ;)

edit: nog een kleine correctie aan het artikel toegevoegd qua juiste "synoniemen". Voor de catarinensis is het juiste synoniem B. bonnetii en voor de B. odorata is het juiste synoniem B capitata var odorata.
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor jann op 22 jan 2015 20:44

Ben jaren terug een keer of 3 in Bahia Brazilie op vakantie geweest in een heel klein
plaatsje Arraial D'Ajuda maar toen zag je hier in Nederland alleen een heel enkele
trachi in de tuinen staan en daar op het strand zocht je ze alleen maar op om in de
schaduw te zitten en wist ik niet eens onder welke palm want vederpalmen dat kon
niet in onze tuinen.
Bijlagen
131.JPG
131.JPG (263.23 KiB) 5326 keer bekeken
jann

18 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 23 jan 2015 00:21

Mooie herinnering zo onder die Cocos nucifera (lijkt me?) ;)
lapalmeraie

857 bedankjes

Berichtdoor Mate op 18 feb 2015 12:39

Ik zweer bij de yatay, al een jaar of 5 in de volle grond, afdakje in de winter dus droog voor de koudere nachten ( remember februari 2012)een lichtslang een paar keer om de stam die dan aangaat. Wordt met het jaar mooier en mooier. Echt een van mijn favo exoten in de tuin!!!!

Groetjes Matko.
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate

353 bedankjes

Berichtdoor Lampenz op 18 feb 2015 13:16

Hé matko, heb je geen foto van jou Yatay? Ben wel benieuwd hoe ie er bijstaat. Ben alleen al nieuwsgierig om het feit dat hij de horror van 2012 heeft overleeft.
Waar rook is, is worst
Lampenz

37 bedankjes

Berichtdoor Mate op 18 feb 2015 13:46

Al mijn Albums zijn in de tijd geblokkeerd dus moet dat even gaan fixxen, zal snel een fotootje plaatsen van de yatay.

Groetjes Matko.
Mate

353 bedankjes

Berichtdoor Mate op 18 feb 2015 15:30

Foto van april 2013, een recente foto zal ik binnenkort Plaatsen:
Afbeelding

Groetjes Matko.
Mate

353 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen