archontophoenix

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: archontophoenix

Berichtdoor Rob op 18 jan 2014 01:35

Blijft een schoonheid voor mij Eduard!

Mijn zolder is 360 hoog dus ik kan ff vooruit...al is het maar voor 4 jaar.
De grootste uitdaging dan is om hem omlaag te krijgen om naar een betere bestemming te gaan (ik denk tzt aan het grote hoge winkelcentrum alhier, het ziekenhuis ofwel een tuincentrum nabij waar ik goede betrekkingen mee heb).

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Rob
Beheerder
Beheerder

1136 bedankjes

Berichtdoor draco op 18 jan 2014 02:02

Rob schreef:Han, Hoelang deed je over die 3.5 meter?
Ik moet zeggen dat die groeisnelheid wat mij betreft juist een van de meest aantrekkelijke aspecten van Archontophoenix is (naast het hoge kiempercentage en de prijs van een zak zaden!)...

Dat heb ik niet bijgehouden Rob, ik schat een jaar of 10. Het is in ieder geval een snelle groeier, sneller dan bijvoorbeeld een Howea zeker wat de stam betreft. Belangrijk verschil is dat de bladringen op de ontwikkelende stam aanzienlijk verder uiteen liggen dan bij een Howea, waardoor Archontophoenix rap hoogte maakt. Een ander verschil is dat een Howea langer z 'n blad houdt, de Archontophoenix stoot al vanaf 3-4 bladeren het oudste blad af en dat verdord dan binnen korte tijd. Opgeruimd staat netjes... Desalniettemin is een groot exemplaar een majestueus gezicht. Mogelijk is de groei vanaf een bepaalde hoogte te temperen door de palm op dieet te houden, minder intensief en rijk te bemesten (met name stikstof) en zo min mogelijk verkuipen. Verder mag deze palm 's zomers na de laatste nachtvorsten naar buiten bij voorkeur op een voor felle zon en harde wind beschutte plek. Daardoor blijft de groei wat meer gedrongen en krijg je een steviger palm. Afgebeeld exemplaar had ik meegebracht van Madeira, waar begin jaren 90 zaailingen te koop werden aangeboden bij de Jardim Botanico in Funchal. Zelf zaaien gaat overigens prima bij deze palm.
Sylvan, Archontophoenix cunninghamia geldt inderdaad als meer koudetolerant dan Archontophoenix alexandrae. Het zal de liefhebbers niet onbekend zijn dat deze 2 populaire soorten te onderscheiden zijn aan de hand van de bladkleur aan de onderzijde, i.e. respectievelijk groen en grijs.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 18 jan 2014 12:05

Geweldig mooie palm is dit. Ik had laatst een zak zaden met een kiempercentage van bijna 95% en ze vliegen de grond uit.

Best kans dat deze palm ooit nog eens commercieel benut gaat worden door onze tuincentra (net als de Hyophorbe aan een ware zegetocht bezig is...)

We kunnen de populariteit een boost geven door ze flink te gaan kweken met z'n allen!

De archontophoenix verdient zeker niet minder.... :thumb_up:
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 20 jan 2014 14:13

Is ook één van mijn oogappels thuis :)

Afbeelding

Afbeelding
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 20 jan 2014 15:36

Op hoeveel graden heb jij ze staan Niek?
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 20 jan 2014 18:16

Hier staat er maar één Peter. Links ervan staan verschillende Adonidia's en rechts is een Hyophorbe. In de zomermaanden staat hij gewoon buiten, de rest vd tijd staat hij hier achter het schuifraam op het zuiden. In de huiskamer is het doorgaans een graad of 21°C maar met de zon erop zal het vlak achter het glas wel wat warmer zijn. ;)

Op de frissere overloop staat trouwens wel nog een Archontophoenix purpurea.
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 20 jan 2014 18:28

Ik heb ze ook wel koeler staan, hoor. Gaat goed, ook bij de Alexandrae. Zolang ze maar geen vorst meemaken.

Mooi exemplaar, Niek. Goed te zien dat ze hun bladeren afstoten en zo'n mooi glad stammetje overhouden itt. de Hyo die er naast staat. Diens stam is veel meer een rommeltje. Heeft ook wel zo zijn charme....
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 20 jan 2014 21:47

Klopt...maar... Die van de Archontophoenix heb ik onlangs zelf een handje geholpen.
Bij de Hyophorbe komen ze ook bijna los maar durf ik niet te forceren aangezien hij niet zo stabiel staat. Ga in het voorjaar dan ook wat extra grond met beendermeel rond de voet drukken voor de aanmaak van extra adventief wortels. Vorig jaar had de Hyophorbe ook een soort van opstopping of ander probleem waardoorer heel raar blad uitkwam. Gelukkig is dat ook passé en is het blad nu prachtig. Twee beauty's die maar snel dubbel zo hoog mogen worden :D
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor RdB op 21 jan 2014 14:35

Mijn Archontophoenix cunninghamiana heb ik in 2006 gezaaid, niet te vaak verpot, niet te veel verwend, staat nu op de grond en heeft nog een cm of veertig over tot het plafond. IJzersterke kamerplant die het onder lichtarme condities en droge lucht goed uithoud.

Ruud
RdB

10 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 05 maart 2014 16:46

Ik zou even willen overleggen met jullie.

Momenteel staat mijn archontophoenix cunninghamiana binnenhuis rond de 20gr. Hij doet het hier echter niet goed. Ik zou deze willen verplaatsen naar de veranda waar de temperatuur momenteel erg schommelt (deze nacht 6gr, overdag 23). Zou deze overgang geen probleem zijn?

Kan ik dit ook doen met mijn Hyophorbe lagenicaulis ?

Voor de bismarckia nobilis is dit nog te koud vrees ik?
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen