pech

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

pech

Berichtdoor joop smit op 04 jan 2010 12:27

Beste mensen Ik had zins jullie een gazen kas in mijn folks tuin gebouwd voor mijn palmen kweek en voor de winter op slag .
Vlak voor de vorst kwam had ik alles eindelijk klaar ook de een niuwe olie kachel start klaar
ik heb al mijn palmen waaronder bizonderre eigen kweek van jaren er in gezet . gereetschap noem maar op .
Nu is op een zondag midag de lieve jeugd over het hek geklommen en hebben met de kachel liggen klooien . Gevolg de boel in de fik . waar onder ook nog een jerrycan met petroolium 5 liter voor het geval dat ik zonder brand stof zou zitten . Het dak had ik vervangen door poliecorbonaat dubbel glas dus dat wil wel branden en weg smelten
Toen de brand weer klaar was met blussen sloeg op dat moment ook de vorst in de avond toe . Ik heb uit deze half bevroeren puin hoop nog een paar groote arcastrum romanzoff uit weten te plukken met half weg gesmolten potten en af gebrande takken .
Ik goed hoop dat deze niet gekookt zouden zijn heb ik ze mee naar huis genomen en ik krijg de indruk dat heel langzaam uit het hart de speer groenner aan het worden is . Deze palmen waren al 2 meter dertig hoog .
NU is ook mijn seciaal palmen boek er ook bij verbrand dus kan ik niets meer na slaan . Aangezien ik van een invalide uitkering leeg is aan schaf vanalles niet meteen voor de hand liggend en zal nog wel jaren duuren voor dat alles weer als ouds is . verzekering aan gesproken maar ja je raad hetal helaas nop.
Wie kan mij de nodigge info van de boven genoemde palmen geven zo dat ik teminste een begin heb aan hun .Heel veel dank er voor groet joop smit.
PC140014......................JPG
dit is er hoop ik van over.
PC140014......................JPG (51.12 KiB) 5956 keer bekeken
Bijlagen
PC140010...........l.JPG
PC140010...........l.JPG (47.45 KiB) 5950 keer bekeken
joop smit

0 bedankjes

Re: pech

Berichtdoor videomaster op 04 jan 2010 12:36

't is erg..... :(
Greets Videomaster Thailand Isaan forum
videomaster

31 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 04 jan 2010 12:41

Hallo Joop

Ten eerste welkom op het forum! ;)

Dat is inderdaad een triest verhaal...
Indien je specifieke vragen hebt over de behandeling/verzorging van jouw planten dan kun je die hier op het forum altijd posten. Het best met de naam van de plant en indien mogelijk een foto.
Dan is er vrijwel altijd wel iemand die jou kan verder helpen.

Je kunt ook eens een kijkje nemen in de "exoten encyclopedie".

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 04 jan 2010 16:37

Hey Joop,

Welkom op het forum!

Wat jammer zeg. Vooral omdat je de planten zelf gekweekt hebt!

Wat je misschien kan doen is een zoekertje plaatsen op het forum waar je je verhaal uitlegt. Ik vermoed dat velen van het forum wel een palmpje kunnen missen, en zo kan je weer verder. Ik zou hier nog even mee wachten tot in de lente, zodat je je de eerste paar maanden al niet meer druk hoeft te maken over de winter ;)

Veel succes!

Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor kristof p op 04 jan 2010 18:28

hoi Joop,

inderdaad een erg triestig verhaal. het word erger en erger met die jeugd. vroeger hadden ze nog wat respect voor de natuur maar dat lijkt er niet meer bij te zijn tegenwoordig :x :cry: ...

met 'arcastrum romanzoff' bedoel je Syagrus romanzoffiana. de door jouw gegeven naam is een oude benaming. wat brandschade kan geen enkel kwaad voor deze palm en ook een lichte vorst zal ze niet deren maar vorstvrij houden is wel het beste voor ze. in een warm klimaat is dit een van de snelst groeiende palmen. in ons klimaat is die groeisnelheid jammergenoeg een stuk lager. in de winter aan de droge kant houden en in de zomer houden ze van veel water en wat mest...een mooie en gemakkelijke palm voor op het terras in de zomer :).

p.s: ik heb hier wel nog wat zaailing spul over zoals Arenga engleri/micrantha, Plectocomia en een hele hoop Trachycarpusjes. dit voorjaar moet er weer wat van het zaailingspul de deur uit om terug wat plaatst te maken voor andere nieuwe plantjes....

gr
Kristof
kristof p

23 bedankjes

Berichtdoor KevinC op 04 jan 2010 19:01

Erg jammer en schandalig dat zo iets gebeurd... :s
En Kristof ik behoor zelf tot de jeugd en ik moet zeggen dat ik wel veel respect heb voor de natuur ;) En de meeste van mijn vrienden ook. ;) (Maar dat is wss omdat ik op een tuinbouwschool zit ^^ ).
Een deel van de jeugd heeft idd geen respect meer voor de natuur. ;)

Joop, Kristof heeft je al goed geholpen in zijn berichtje zo te zien. :)

Als je graag wat zaailinge hebt moet je maar iets laten weten, we regelen wel iets.

Grts
Kevin
Groetjes,
Kevin
KevinC

60 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 04 jan 2010 19:10

Hoi Joop en welkom op het forum. Spijtig om te horen en te zien wat er is gebeurd door de jeugd, niet echt een goed begin van het nieuwejaar.
Net zoals Kristof en Kevin heb ik wel een aantal zaailingen beschikbaar voor je van het voorjaar.

Gr, Ro
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor kristof p op 04 jan 2010 19:11

hoi Kevin,

je mag de jeugd niet allemaal over dezelfde kam scheren dat is waar maar er lijkt toch iets mis te zijn (denk ook wel dat iedere generatie zoiets zegt ;) )...hier in Belgie werden er bijv. al jongeren vermoord door jongeren voor een sigaret of een mp3 speler...of slaan ze bijv. mensen in elkaar die 'lelijk' kijken of de bestuurders van openbare bussen :?

gr
Kristof
kristof p

23 bedankjes

Berichtdoor KevinC op 04 jan 2010 19:19

Je hebt een punt Kristof, maar ik zie toch niemand van mijn jeugdige vrienden of kennissen of schoolgenoten iemand neersteken voor een mp3 speler. :D
Er zitten er altijd wel een aantal tussen die het imago van een hele groep verzieken... zoals in dit geval de jeugd.
Maar zo gaat het ook met vreemdelingen enzo.

Grts
Groetjes,
Kevin
KevinC

60 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 04 jan 2010 20:40

Het is inderdaad vette pech, ik had er eerlijk gezegd ook wel aan zitten denken met oud en nieuw!! De jeugd [rotjes gooiers ] zijn er n.l. altijd op uit om rotsooi te trappen! Zo ook van die rotjes in gaten en ventilatie gaten te steken om de boel te laten springen, en met een dak met polycarbonaat plaat brand een niet geheel gedoofde vuurpijl ook zo doorheen, dat is voor mij een reden altijd thuis te blijven die avond!, Ik heb dan ook zeer met jou te doen, en hoop dat je er lering uit trekt [voor zover dat gaat] en weer snel met het herstel kunt beginnen! Succes.
Gr. Eduard .
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen