hoe kan ik mijn palm beter verzorgen?(zie foto's)

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

hoe kan ik mijn palm beter verzorgen?(zie foto's)

Berichtdoor thomasc88 op 18 feb 2013 16:29

Ik heb een vraagje. Sinds een half jaar heb ik deze palmboom in mijn kamer staan maar het blad wordt steeds bruiner(zie foto), heeft ook witte vlekken op het blad zitten(zie foto) en zitten ook een soort spinnenrag in(ooit gehoord dat slecht zou zijn?) wat ik ook vreemd vind is dat er een soort witte schimmel op de potgrond zit(zie foto)

Ik doe al meerdere pogingen om de plant weer goed te krijgen door bijvoorbeeld de luchtvochtigheid tussen 40 en 70% te houden in de kamer. Heb een voeding voor groener blad van Pokon. De plant staat zoals je op de foto wel kan zien in een redelijk grote pot die aan de onderkant gesloten is, daarom heb ik eerst een goede laag hydrokorrels erbij in gedaan. Ik geef de plant 1 a 2 keer per week een gieter(1liter) water en hij staat zoals op de foto ook zichtbaar is onder een groot dakraam.

graag zou ik adviezen willen hebben wat ik verkeerd doe en wat ik het beste kan veranderen...

dankjewel
Bijlagen
fotopalm1.1.jpg
fotopalm1.1.jpg (67.64 KiB) 4107 keer bekeken
fotopalm2.1.jpg
fotopalm2.1.jpg (84.15 KiB) 4107 keer bekeken
fotopalm3.1.jpg
fotopalm3.1.jpg (62.5 KiB) 4107 keer bekeken
palmboom4.1.jpg
palmboom4.1.jpg (59.08 KiB) 4107 keer bekeken
thomasc88

0 bedankjes

Re: hoe kan ik mijn palm beter verzorgen?(zie foto's)

Berichtdoor erna op 18 feb 2013 16:41

Hallo Thomas,

Vooreerst :welkom: op dit forum, en veel lees- en schrijfplezier !

Jouw plant is een phoenix roebelenii, die er eerlijk gezegd, bijzonder slecht uitziet. Probeer eens voorzichtig te trekken aan de middelste speer, komt deze mee, dan vrees ik dat dit het einde is van jouw plant.

De pot moet in ieder geval voorzien zijn van gaten onderaan, zodat het overtollige water wegkan. Waarschijnlijk is het teveel aan water de oorzaak.. zie ook de schimmel bovenaan in de pot. In de winter neemt deze plant minder water op dan in de zomer, en de bruine bladeren nemen helemaal geen water meer op.
Verder zit de plant onder het spint, maar dat kan behandeld worden.

Hopelijk komt het nog goed.

groetjes, Erna
erna

374 bedankjes

Berichtdoor NickyDP op 18 feb 2013 19:35

daarmee is alles idd gezegd Erna .
Spint en verkeerde watergift . mocht de speer nog vastzitten hem weghalen vanbij andere planten en hem eens grondig douchen , probeer de grond te mijden , schuin houden en afdekken en daarna behandelen . ik zou hem uithalen en indien de wortels nog in betrekkelijke staat zijn overplanten in drogere en luchtigere grond met een pot met goeie drainage gaten en onderin korrels zie : http://palmvrienden.net/lapalmeraie/200 ... verpotten/ maar geen water meer geven .
m.v.h NickyDP
NickyDP

21 bedankjes

Berichtdoor Dalmatee op 18 feb 2013 20:18

Goede tips! Tot op heden is een roebelenii bij mij thuis nooit tot een succes geworden.

Groetjes.
Dalmatee

5 bedankjes

Berichtdoor NickyDP op 18 feb 2013 21:03

bij mij staat hij tussen de keuken en woonkamer in de winter zelfs met cv niets sproeien enkel de watergift controleren en doet het vrij goed en in het seizoen naar buiten van april tot november en heb nu 4 nieuwe speren staan .
NickyDP

21 bedankjes

Berichtdoor Sub T op 18 feb 2013 21:05

Hoi,

Heeft de plant buiten gestaan en vorst gehad? Een gesloten pot is sowieso niet goed.

Een gezonde roebelenni van dat formaat drinkt normaal toch minstens het driedubbelle.

Ik heb enkele jaren een mooie (iets kleinere) roebelennii binnen in de huiskamer gehad en deed het daar heel goed, ik gaf 1x per week een 2 a 3 liter, tot de onderschaal vol stond. Na aanschaf had ik hem ruim verpot en daarna maar heel weinig bijgemest. (5tal keer per jaar)
Jammer genoeg op een keer buiten gezet en de bladeren verbrand -->mesthoop. :oops:

Ooit koop ik nog wel eens zo eentje, liefst ook weer van max. 40cm stam, die groeien veel beter dan die hoge stammen met zo'n mini-kluitje heb ik zo de indruk.

grtjs
Sub T

138 bedankjes

Berichtdoor thomasc88 op 18 feb 2013 21:52

bedankt iedereen voor de reacties en tips!

ik ga meteen de pot aanpassen deze week. Verder heb ik de plant nooit bemest en vroeg mij af welke mest ik het beste kan gebruiken hiervoor. De middelste speer komt niet los er is binnenin ook nog wel lichtelijk groen met geel.
thomasc88

0 bedankjes

Berichtdoor thomasc88 op 18 feb 2013 21:55

@ sub T: de plant staat altijd binnen. Overigens heb ik hem nu ongeveer 3 kwart jaar. Nadeel is wel dat het erg warm is en vrij droog in de ruimte, hiervoor gebruik een bevochteraar om de vochtigheid op peil te houden
thomasc88

0 bedankjes

Berichtdoor Sub T op 18 feb 2013 22:18

Hoi,
Ik vind die schimmel ook zo raar. En het lijkt alsof er in gegraven is. Heb je een poes in huis?
Grtjes
Sub T

138 bedankjes

Berichtdoor NickyDP op 19 feb 2013 09:42

wanneer je deze nu verpot zou ik toch wachten om mest bij te doen , potgrond bevat voeding voor een 3 tal maanden , en gezien de toestand van de aarde zal het wortelgestel al klappen hebben gehad . i.v.m standplaats niet in direkt zonlicht plaatsen daar houdt deze palm niet van hij doet het beter in halfschaduw . en de luchtvochtigheid kun je op peil houden door de eiland techniek toe te passen de pot op een grotere schaal plaatsen met water in maar niet met de bodem in het water zie : http://palmvrienden.net/lapalmeraie/201 ... chtigheid/
NickyDP

21 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen