phoenix canariensis wortels snoeien?

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

phoenix canariensis wortels snoeien?

Berichtdoor Exotopia op 14 maart 2013 21:49

Hallo

Mijn Phoenix Canariensis staat in een kuip van 60 hoog en 50 diameter... oftewel een zwarte 'vuilbak-kuip' :)
Tijdens het (ver)planten had ik een gietrand voorzien maar na een aantal jaren hebben de wortels de plant opnieuw naar boven gedrukt waardoor er geen gietrand meer is. Ik ga er (terug) van uit dat het merendeel van de wortels onderaan de kuip zit. Ik zou terug graag een gietrand hebben in dezelfde kuip... dus vroeg ik me af hoe ik dit nu het best oplos...

1. Ofwel de wortels onderaan gewoon snoeien (met het mogelijk risico dat ik de plant verzwak)
2. Ofwel het merendeel van de aarde eruit schudden, nieuwe aarde voorzien en de wortels meer samendrukken.

Ik veronderstel dat de beste periode rond eind april ligt...?

Alvast bedankt voor jullie advies

Groetjes
Jan
Exotopia

13 bedankjes

Re: phoenix canariensis wortels snoeien?

Berichtdoor Eduard op 14 maart 2013 22:54

Hoi, als die buiten staat ligt het voor de hand dat je aan wortel snoei begint als je groeizaam weer hebt dus April / Mei, zelf heb ik jaren lang die witte vleeswortels bij een sabal weggezaagd 5 a 10 cm zal geen punt zijn, maar niet teveel, een jaar koos ik om 20 cm weg te halen toen we niet meer verder kwamen met de beugelzaag bleek dat we in de wortelbal zaten! Gelukkig is het goed gekomen, ik heb ook voorheen bij phoenix soorten aan wortelsnoei gedaan i.v.m het zelfde probleem waar jij nu mee zit.
Mijn palmen stonden steeds binnen dus maakte de tijd niet zo heel veel uit, maar deed dit ook altijd in het voorjaar.
Hier een foto waar we net teveel weghaalden en de wortel bal in zicht komt,
Afbeelding
succes met je phoenix.
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor Sodiac op 14 maart 2013 23:14

Optie 3 is er wellicht ook nog, waarbij je met een lange strook sterk plastic de pot als het ware verhoogd door die strook aan de binnenkant van de potrand langs de kluit af te steken.. Dan kun je er zelfs weer een klein laagje verse aarde opdoen en weer goed gieten zonder dat het er afloopt. :)
Sodiac

41 bedankjes

Berichtdoor draco op 15 maart 2013 01:33

Interessante foto Eduard. Als deze gladde structuur aan de palm toebehoort is het mogelijk de basis van de stam en blijkt hieruit dat de adventiefwortels of elke plek daarboven kunnen ontspruiten. Ik heb overigens bij de canariensis ook een paar keer aan de onderkant van de kluit een plak wortels afgezaagd. Dat ging goed todat ik een keer besloot om ook de zijkanten onderhanden te nemen. Desondanks ging de palm niet dood maar wilde evenmin nog groeien. Om er toch maar eens vanaf te komen heb ik 'm deze winter buiten gelaten.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 15 maart 2013 09:32

Ik dacht meteen aan jouw ervaringen Eduard bij het lezen van dit topic.
Top dat je het zo duidelijk omschrijft en illustreert. ;)

@draco: interessante verduidelijking !

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Exotopia op 15 maart 2013 13:41

Bedankt voor jullie tips.
Op de foto zitten de wortels van de sabal wel redelijk verspreid. Bij de vorige verplanting van mijn Phoenix Canariensis zaten er bijna geen wortels aan de zijkant...allen onderin. Daarom vrees ik de palm téveel te beschadigen...
Exotopia

13 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 15 maart 2013 15:01

Hoi, heb je de pot op schotel staan? dat werkt ook van die vlezige wortels in de hand, had dat probleem jaren bij mijn grote washingtonia, maar sinds die daar niet meer onder zit zakt het geheel zelfs ieder jaar een beetje, van die dikke wortels mag je best wel iets afhalen, als je het echt niet aandurft koop dan een hogere pot!
Wat Sodiac zegt kan ook, dit heb ik binnen als noodmaatregel toegepast maar ziet minder fraai uit.
Gr. Eduard.
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor Hitch op 15 maart 2013 15:06

Ideale manier om "bonsaipalmpjes" over te houden. Hoe lang kun je nu op deze manier een palm gezond houden vraag ik me af? Bij elke wortel trimbeurt krijgt die een klap en groei terugval wat weer met zich meebrengt dat de kans op speerrot of vergroeiing vergroot omdat de speer te lang op zijn plaats blijft zitten maar ik begrijp dat je uiteindelijk ergens de grens moet trekken voor een kuipplant omdat je niet kunt blijven verpotten naar een grotere potmaat en het geheel hanteerbaar moet blijven.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 15 maart 2013 15:51

Hoi Michael, dat is wel weer een ander uiterste wat je aangeeft heb b.v. mijn sabal wel 6 jaar achter elkaar ieder voorjaar zo gesnoeid, kan ik toch geen bonzaipalm noemen van 3.50 hoog! Daarvoor stond er in de zelfde veranda een phoenixsoort uit de botanische tuin van Candy Sri Lanka die de dakplaten bijna uit de dragers drukte! Turtleboy kan dit beamen, dan zij die al toch niet weer die vreselijke doornpalm :roll: maar ook deze groeide ieder jaar de pot uit en dan moet je wel ;)
Anderzijds is het prachtig de palmen op een natuurlijke manier te laten groeien buiten, maarja dat kent ook weer zijn grenzen, op een gegeven moment worden ze te groot, en dan moet die ook wijken! het is een hobby van aanschaffen en afscheid nemen, het is niet anders of je tuin overkappen tot een grote kas, maar ook daar groeien ze uit :fluiten:
Gr. Eduard.
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor draco op 15 maart 2013 18:38

Hitch schreef:Ideale manier om "bonsaipalmpjes" over te houden. Hoe lang kun je nu op deze manier een palm gezond houden vraag ik me af? Bij elke wortel trimbeurt krijgt die een klap en groei terugval wat weer met zich meebrengt dat de kans op speerrot of vergroeiing vergroot omdat de speer te lang op zijn plaats blijft zitten maar ik begrijp dat je uiteindelijk ergens de grens moet trekken voor een kuipplant omdat je niet kunt blijven verpotten naar een grotere potmaat en het geheel hanteerbaar moet blijven.

Over bonsaipalmen gesproken, voordat de huidige bonsai rommel uit China de markt vulde kwam je wel eens bonsai Rhapis tegen meestal de smalbladige chinensis.
In principe kun je wortelsnoei aan de basis van de kluit herhalen vanwege het vermogen van palmen om nieuwe adventiefwortels te ontwikkelen. Deze kunnen ook bovengronds aan de stambasis ontspruiten. Dit is bijvoorbeeld goed te zien bij Chamaerops, maar ook bij andere soorten vindt het plaats mits de stambasis met de vochtige aarde in contact staat. Zo heb ik een grote wankelige Howea forsteriana weer stabiel gekregen door de stambasis te omhullen met een kraag gevuld met aarde. Hierdoor werd de uitgroei van nieuwe wortels gestimuleerd en stond de palm uiteindelijk weer vast als een huis. Vanwege de eigenschap om voortdurend nieuwe adventiefwortels te vormen, is het beter om palmen stapsgewijs door te zetten en niet ineens naar een megakuip.
Wat wortelsnoei betreft heb ik beperkte ervaring met Chamaerops, Phoenix canariensis (niet altijd met succes) en met Livistona australis. Dit zijn met name soorten die overvloedig adventiefwortels produceren. Tenslotte wordt deze snoeimethode al eeuwenlang toegepast bij botanische collecties.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen