brahea armata of cahameorops cerifera

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

brahea armata of cahameorops cerifera

Berichtdoor palmkasper op 10 apr 2013 21:27

Hoi allen, vraagje!

ik heb een stukje terras afgebroken en dat is een plantenbak geworden.
deze plantenbak staat half schaduw-zon, maar ook beschermd en redelijk windvrij ivm warm hoekje.

nu dacht ik aan een b. armata of een c. cerifera.
ik heb nog nooit een palm in de grond gezet die ik in de winter serieus moet gaan beschermen, zoals ik op dit forum zie met winterdakjes en warm houd kabels enzo.
ik wil het gaan wagen en kies voor de palm met het grijze of blauwige blad.

met welke soort heeft mijn beginners project de grootste kans. (ik weet dat beide wat traag groeien, maar dat is niet erg).
vind het twee schoonheden van palmen...

dank voor jullie meedenken.
Een palmboom is de bevestiging, de zegening en vergoddelijking van het bestaan. (beetje Nietzsche, beetje Kasper)
palmkasper

5 bedankjes

Re: brahea armata of cahameorops cerifera

Berichtdoor draco op 11 apr 2013 00:20

Chamaerops groeit in ons klimaat waarschijnlijk sneller dan Brahea armata, dat wil zeggen dat deze meer bladeren vormt per seizoen. Ook zul je eerder iets van een stamontwikkeling zien. Een ander voordeel van de Chamaerops is de clustergroei. Bij verlies van een groeitop is de plant nog allerminst verloren. Teveel clusters onderaan de hoofdstam remmen echter de groei ervan, het is te verkiezen om jaarlijks een deel van het kleine grut te verwijderen.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 11 apr 2013 09:38

Maar als ik de ervaringen van de laatste jaren zo observeer hoor ik toch meer successen met de Brahea?

Zelf ben ik steeds minder overtuigd van de winterhardheid van De Chamaerops in ons klimaat. Vooral wanneer ze geen echt afdak krijgen heb je veel kans op speerrot met de afgelopen winters. Enkel een thermohoes bleek (bij mij toch) onvoldoende. Ze lopen inderdaad wel relatief gemakkelijk weer uit, en hebben ook altijd wel enkele uitlopers die het wel overleven, maar een seizoen met een gezonde palm aanvangen is toch leuker ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 11 apr 2013 10:06

Ik zou persoonlijk ook gaan voor de Brahea Armata ;)
JmC4c
Bedrijven

502 bedankjes

Berichtdoor draco op 11 apr 2013 13:13

Ik heb geen ervaring met vollegrond cultuur van deze palmen. Als kuipplant overwinter ik ze zoveel mogelijk vorstvrij, al was het alleen al vanwege de neerslag die 's winters de blauwe waslaag uitwist. Ook 's zomers buiten plaats ik deze soorten zo droog mogelijk onder de beschutting van de overstekende dakrand. De grotere exemplaren van Chamaerops cerifera staan alleen binnen tijdens vorstperiodes met aanhoudende matige vorst of meer. In het verleden liet ik mijn Chamaerops langer buiten staan en dat leidde inderdaad in een aantal gevallen tot speerproblemen, waarna meestal herstel optrad.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor KRISTOFD op 11 apr 2013 20:10

je moet beiden beschermen in de winter en de Brahea ook nog in het voorjaar tegen de overvloedige regen. Ik heb beiden in volle grond en verkies de Brahea is een veel mooiere palm en maakt vlot 2 tot 3 bladeren per jaar.
Bijlagen
100_3268-003.JPG
100_3268-003.JPG (241.33 KiB) 3947 keer bekeken
KRISTOFD

9 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 11 apr 2013 23:57

Voor te beginnen raad ik toch de Chamaerops aan.
Waarom ? Ondanks dat Chamaerops de laatste jaren bewezen heeft dat deze toch niet zo vorstbestendig is dan eerst werd gezegd is deze toch nog steeds beter bestand tegen vorst dan een Brahea armata hoor. Ook kan de Ceriferra iets beter tegen onze vochtige winters, armata moet je echt kurkdroog houden. Dus als je echt nog niks van ervaring hebt met palmen in volle grond te overwinteren heb je meer slaagkansen met een Chamaerops dan een Brahea denk ik. Ook is een armata duurder in aanschaf, dus ook een duurdere leerschool mocht het toch fout lopen. Qua bescherming is het ook bij beide bijna hetzelfde. Bij beide palmen moet je toch op zijn minst een hokje rond gaan bouwen. Bijverwarming is alleen bij de armata iets vlugger nodig dan bij de ceriferra. Armata bijverwarmen vanaf -5 graden en Cerifera vanaf -8 graden, indien duurvorst dan moet je al eerder bijverwarmen maar dat zijn dingen die je zelf moeten leren aanvoelen op dat moment zelf dan en alle omstandigheden. Het zijn beide sterke soorten en vrij makkelijk met de juiste verzorging. Dus beide kunnen lukken maar om te beginnen zou ik dan toch Chamaerops nemen. Succes en weet waaraan je begint ! ;)
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor keesvl op 12 apr 2013 14:07

Ik heb enkele jaren geleden een grote Brahea Armata geprobeerd, dat was dus een winter en over.
Niet doen dus, het grootste probleem vormt wortel rot en speerrot. Verpsilde moeite lijkt me.
De chamaerops kan wel maar ik deze is gevoelig voor speerrot is mijn ervaring. Ik ben er al een paar kwijt geraakt. Ik heb er deze winter weer twee door de kou geloodsd.

Groeten
Kees
keesvl

10 bedankjes

Berichtdoor draco op 12 apr 2013 14:35

Beide soorten zijn uitstekende kuipplanten mede vanwege de trage groei. Het bespaart je een hoop gedoe bij de overwintering. Brahea armata zet ik in de kas en Chamaerops staat vrijwel jaarrond buiten 's winters beschut voor de regen. Deze verhuist kortstondig naar een berghok of garage bij aanhoudende matige vorst. Uit de talrijke verhalen op dit forum blijkt wel dat het gepruts met geïmproviseerde hutjes en krakkemikkige verwarmingssystemen voor velen meer ellende dan genoegen oplevert. Ik zou het niet aanraden aan beginnende enthousiastelingen. Ik heb behalve een aantal jonge Trachycarpus diverse zone 8 planten in de tuin staan en uitgeprobeerd. Meestal blijven deze achter in groei bij de exemplaren die ik als kuipplant in reserve houd. dat geldt met name voor diverse varensoorten, maar bijvoorbeeld ook voor Trachycarpus princeps. Dan zwijg ik nog maar over de exoten die na een aantal succesvolle seizoenen in februari 2012 het loodje legden.
draco

708 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 12 apr 2013 15:21

draco schreef: gepruts met geïmproviseerde hutjes en krakkemikkige verwarmingssystemen

Hela! :fluiten: :lol:

En quid wortelgroei?
In volle grond win je toch op dat vlak?
Mits je de planten uiteraard feilloos de winters doorkrijgt.
Maar na enige ervaring lukt dat doorgaans wel.
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen