princeps in de grond?

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

princeps in de grond?

Berichtdoor fordbully op 27 apr 2013 21:26

Ik heb al 3jaar een princeps in pot. stam is 15cm ondertussen en begintcal redelijk dik te worden. altijd overwinterd in een serre zonder verwarming. Wortels komen uit de 35l pot.
Ik ben van plan om die in de grond te zetten. zou ik t wagen als ik deze in de winter bescherm met lichtslang dakje en 4palen met noppenfolie errond?Mijn brahea en butia komen zo ook elk jaar erdoor.
fordbully
Bedrijven

25 bedankjes

Re: princeps in de grond?

Berichtdoor Hitch op 27 apr 2013 22:35

Met enkel een afdakje zou het ook al wel kunnen lukken denk ik afhankelijk van hoe koud het word bij jou maar met lichtslang e.d. mag het helemaal geen probleem worden.
Hitch

156 bedankjes

Berichtdoor fordbully op 27 apr 2013 23:38

Ok dan zet ik m erin
fordbully
Bedrijven

25 bedankjes

Berichtdoor draco op 28 apr 2013 00:46

Ik heb in 2011 een kleine princeps in de tuin gezet en deze 's winters alleen tijdelijk beschermd met een omgekeerde plantenkuip. Vorig jaar ging na de periode met zeer strenge vorst in februari tot -20°C, al het blad verloren. In de daaropvolgende zomer kreeg de palm 2 nieuwe bladeren. De recente winter zijn deze goed gebleven en inmiddels ontvouwt zich een derde blad.
Naast dit exemplaar heb ik nog 4 princeps als kuipplant. Wat mij opvalt is de variatie bij de groei van deze soort, een enkel exemplaar doet het prima, de rest groeit echter tergend langzaam of gedrongen. Misschien komt dit door de conditie van het 'wilde zaad' of is mijn teeltgrondmengsel niet optimaal?
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 28 apr 2013 08:31

Als dat zou zou zijn zouden ze het allemaal slecht moeten doen.
Ik denk dus niet dat het aan de kwaliteit van de grond ligt. Die stel jij bovendien altijd zorgvuldig samen. ;)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 28 apr 2013 10:04

Meestal doen palmen het in de volle grond beter dan in pot. Maar je hebt dan wel die verdraaide winters en die gooien vaak roet in het eten. Toch heb ik vier jaar geleden ook besloten om een princeps in de vollegrond te zetten. Want in pot stelde de groei niet veel voor. Nu de vierde winter ook goed te zijn doorgekomen, concludeer ik voorzichtig dat ze heel wat koude kunnen hebben. Maar ik gebruik wel een afdak, want ik durf het niet aan de palm te testen op vochtresistentie. En ik zorg voor een dikke laag blad op de kluit zodat de wortels niet bevriezen. Kortom: zet m lekker in de vollegrond, maar regel op tijd goede bescherming. Ze is zo mooi dat ze dat zeker waard is!
Dennis_S

348 bedankjes

Berichtdoor fordbully op 28 apr 2013 14:07

Dennis als ze zo mooi is verwachten we wel een foto. is deze veel gegroeid sinds aanplant?
fordbully
Bedrijven

25 bedankjes

Berichtdoor keesvl op 28 apr 2013 14:13

Mijn princeps heeft inmiddels een stamlengte van ca 50 cm en staat al een jaat of 6 in de vollegrond, er staat een afdak boven meer voor de zekerheid overigens. Er treedt vorstschade op bij - 11 of meer en bij min 14 wordt het echt gevaarlijk, dat was de min. temp bij mij vorig jaar, tot nog toe heb ik nu geen schade aan het blad.
Succes!

Groet

Kees
keesvl

10 bedankjes

Berichtdoor fordbully op 28 apr 2013 15:19

Stam van 50cm moet dan de grootste zijn? toevallig een foto van de palm? hoe staat deze gericht?
fordbully
Bedrijven

25 bedankjes

Berichtdoor keesvl op 28 apr 2013 19:23

Ik vind het uploaden lastig maar ik kan een link geven zodat je een paar foto's kunt zien.
keesvl

10 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen