Wat ik zo zie is dat bijna niemand op het forum een palm heeft van echt boomformaat, zeg 2-3 meter.
Misschien betuig ik me een beetje een Fariseër, maar ik vraag me af wat dan de meerwaarde is van het in volle grond planten van palmbomen? Ik doe net als Esther en maak met mooi weer een mooie lijn van palmpotten en zet die op een fraai plaatsje in de tuin. Gaat het een beetje vriezen dan maak ik van die potten (die inmiddels door het zonnetje lekker zijn gegroeid!) voor de winter mooie kamerplanten (of bij gebrek aan ruimte stal ik ze koud maar vorstvrij weg).
Er zijn dus een aantal redenen die ik kan bedenken om een palm in volle grond te zetten:
* je Trachy, Chamy, Washy of Rapy groeit de pan uit en is als 2 meter reus niet meer te houden in zijn pottie (potty)
* je hebt absoluut de ruimte niet in huis noch in de stalling om al die potten kwijt te kunnen
In alle andere gevallen zou ik zeggen: hou je exoten lekker in de pot en rijd ze met een karretje als het vriest naar binnen. Een dergelijk management beleid kan je een hoop geld, zorgen, geoetel met bescherming/lichtsnoer etc. besparen. Je bespaart je daarmee ook veel gezeur van de buren die het maar niks vinden om de hele winter uitzicht te hebben over al die rare tentjes en staketsels in je tuin. Lieve vrede met je buren is ook wat waard.
Ik ga wat dat betreft helemaal mee met Esther.