Bij een Duitse palmenboer las ik dat Dypsis lutescens tot -8°C zou verdragen. Dat lijkt me kras, hoewel Betrock's Cold Hardy Palms vermeld dat -3,3 °C geen schade veroorzaakte. De asterisk wordt toegelicht met: "Palms with an * should be considered marginally hardy one- half zone colder than indicated (10a and 9b resp.) and are worthy for microclimate experimentation" Omdat deze fraaie palm meestal nog aangeduid als Chrysalidocarpus lutescens al vanaf een habbekrats te koop is, ga ik een klein exemplaar deze winter uittesten in de koude kas, waar gedurende maanden de temperatuur dicht boven het vriespunt zweeft in combinatie met een hoge luchtvochtigheid. Omstandigheden waartegen Howea forsteriana, Phoenix roebelenii en Archontophoenix cunninghamiana het bij herhaling aflegden.
Wie heeft er al ervaring opgedaan met de koudetolerantie van deze Dypsis, die doorgaans als een kamerpalm wordt beschouwd? Je treft ze een enkele keer ook buiten aan, maar dan zien ze er meestal niet goed uit. Deze palm prefereert waarschijnlijk een warm plekje zonder felle zon. Als het beoogde experiment slaagt en de palm de winter goed doorstaat, ga ik volgend jaar op zoek naar een groter exemplaar om als kuipplant in mijn verzameling op te nemen.