Diversiteit in verschijningsvormen bij palmen.

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Diversiteit in verschijningsvormen bij palmen.

Berichtdoor draco op 15 dec 2013 16:09

Naarmate een palmsoort populairder wordt, willen liefhebbers ervan zich onderscheiden door interessante varianten te verzamelen. Als voorbeeld neem ik Chamaerops humilis, waarbij een grote diversiteit wordt gezien. Bekende varianten van deze soort zijn bijvoorbeeld 'Vulcano' en 'Cerifera' die respectievelijk zijn geëvolueerd op het vulkaaneiland Sicilië (syn. 'Etna') en in het Atlas gebergte in het Noorden van Marokko. Daarnaast worden soms karakteristieke verschijningsvormen binnen de populaties apart onderscheiden.
In Les Palmiers Ornementaux pout les climats tempérés van Daniel Jacquemin worden er een aantal opgesomd:
_Chamaerops humilis (arborescens) - vormt afwijkend van het type geen clusters aan de stambasis.
_Chamaerops humilis (elegans) - een bijzonder fragiele soort met fijne stekels.
_Chamaerops humilis (tomentosa) - bladeren bedekt met een wit tomentum (bemeeld), een vaak voorkomend verschijnsel.
_Chamaerops humilis (macrocarpa) - met grote spadix (bloeiwijze) en forse goudgele zaadvruchten.
_Chamaerops humilis (erecta-rigidifolia) - met grote stijve bladeren en zwaar bedoornde bladstelen.
_Chamaerops humilis (dactylocarpa) -vruchten langwerpig als van een vingerkoot, te vergelijken met de dadels van Phoenix dactylifera.
_Chamaerops humilis (duplicifolia) - bladsegmenten zeer diep ingesneden en soms verdubbeld, wat een bijna grasachtig uiterlijk oplevert.
_Chamaerops humilis (inerme) - kleine bladeren met gebogen stengel zonder bedoorning.
_Chamaerops humilis (Tenuifrons) - diepingesneden lange sierlijk afhangende bladsegmenten.

Onlangs presenteerde een van de leden van dit forum hier een Chamaerops variant met ongedeelde bladeren? Misschien dat iemand zich dat herinnert?
In mijn eigen verzameling bevinden zich een aantal varianten uit bovenstaand lijstje. Ze blijken niet allemaal stabiel te zijn. Zo verloor een palm met het typische uiterlijk van een 'duplicifolia' deze eigenschap, nadat de palm was overgezet in een ruimere kuip en van bemesting voorzien.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Re: Diversiteit in verschijningsvormen bij palmen.

Berichtdoor ramon van weezep op 15 dec 2013 17:45

uiteraard zijn er varianten die hun kenmerken behouden. het kan ook te maken hebben met: grondsoort, standplaats, conditie van de plant, etc. waarna een plant zijn oorspronkelijke look weer terug krijgt.

om even een mooi voorbeeld te noemen, plant maar eens een trachycarpus fortunei in het bos of op een plek waar nooit direct zonlicht komt, deze palm gaat in de loop der jaren mooie ronde bladeren aan maken die bijna haaks op de bladsteel staan. zet je deze palm op een plek in de zon zal deze weer het normale blad aan maken.

een bonte variatie kan in de loop der jaren weer gewoon egaal groen blad aan maken.

de chamaerops zaailing staat bij een advertentie van edwin volgens mij. wat zou er gebeuren als deze in een ruime pot geplant wordt met goede potgrond? wellicht vormt hij dan binnen de kortste keren een gedeeld blad.

als ik jou verhaal lees heb ik ook een afwijkend exemplaar:
een chamaerops humilis met een stam van 2,70 zonder uitlopers aan de voet (zie mijn avatar)
als ik zo zie hebben deze er ook nooit aangezeten.
je ziet wel groen in de in de pot, dat is een zaailing op 20cm van de hoofdstam. elk jaar zit de boom vol met zaden.
ramon van weezep
Bedrijven

50 bedankjes

Berichtdoor draco op 15 dec 2013 20:24

Jouw Chamaerops Ramon, is dan waarschijnlijk eveneens een 'arborescens'. Ik heb de indruk dat het vermogen om steeds nieuwe spruiten te vormen bij deze palm afneemt met het ouder worden van de hoofdstam. Bij mijn clustervormende exemplaren snoei ik de overmaat aan zijscheuten jaarlijks weg. Dit bevordert de groei van de hoofdstam. Bestaande zijscheuten van jongere datum kunnen uiteraard ook zelf spruiten vormen. Zijscheuten ontwikkelen zich bij deze palm vanaf jonge leeftijd waarschijnlijk door afsplitsing van de centrale 'groeipunt' (het meristeem). Zou je consequent alle uitlopers bij Chamaerops verwijderen, dan zal naar mijn verwachting na verloop van tijd het proces van spruitvorming stagneren, omdat de groeipunt buiten bereik raakt van de actieve zone hiervoor aan de stambasis. Je kunt zodoende een geforceerde 'arborescens' verkrijgen. Als de spruitvorming daarentegen ongehinderd plaatsvindt, kan dit proces doorgaan en in combinatie met de uitgroei van talrijke bovengrondse adventiefwortels leiden tot horstvorming, een dichte kluit van wortels en spruiten, waarbij de palmcluster als het ware lijkt te worden opgetild.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 15 dec 2013 21:30

Is dat juist niet de lol en de schoonheid van deze bijzondere palm, dat zij zijscheuten vormt?

Een van de weinige palmen die zich tot een soort van struikje ontwikkelt.

Maar we leven in een vrij land. Een ieder kweekt zijn planten zoals hij/zij ze mooi vindt. Gelukkig maar. :thai:

Dus alle respect voor jouw kweekwijze, Draco.

Groet,

Jan
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor ramon van weezep op 15 dec 2013 21:32

als ik bij kleinere exemplaren kijk constateer ik dat nieuwe zij scheuten in een bladoksel ontstaan. verder heb ik mij nooit echt verdiept in het ontstaan van deze zij scheuren.
ik heb nog een redelijk groot exemplaar waar ik zelf alle zij scheuren van moet verwijderen maar deze blijven maar terug komen. wellicht zit er per individu een groot verschil in het wel en niet aanmaken van zij scheuten.

om even terug te komen op je eerste bericht, je zegt dat je een aantal variatie's in je bezit hebt. zitten hier ook volwassen exemplaren tussen of zijn het nog zaailingen waar het de vraag van is of ze de eigenschappen zullen vertonen/behouden?
ramon van weezep
Bedrijven

50 bedankjes

Berichtdoor ramon van weezep op 15 dec 2013 21:36

jan,

uiteraard kun je de struikvorm beschouwen als schoonheid maar ieder heeft zijn smaak.
als ik op vakantie een grote bos chamaerops zie vind ik dat prachtig maar in pot vind ik een of enkele stammen toch mooier. tevens straalt de stam (die bij de struikvorm nauwelijks zichtbaar is) net een andere look uit dan de vezelstam van de trachycarpus
ramon van weezep
Bedrijven

50 bedankjes

Berichtdoor draco op 16 dec 2013 02:02

Als deze palm onder natuurlijke groeiomstandigheden beschermd tot volledige wasdom is gekomen, is de clustereigenschap vaak bijzonder fraai om te zien. Bij jonge exemplaren ziet het er meestal minder overzichtelijk uit. Ik ben niet zo 'n purist dat ik alle zijscheuten verwijder, maar soms maakt deze palm het wel erg bont bijvoorbeeld de var. Vulcano. Ik selecteer dan de mooiste zijscheuten en laat er daarvan 2 à 3 rondom de hoofdstam staan waarvan ik de meest uitstaande bladeren verwijder, zodat de stam beter zichtbaar is.
Mijn avatar is een tekening die mijn echtgenote maakte van een oude 'arborescens' die ik eens bij toeval ontdekte tussen een grote partij Trachycarpus. De stam staat kaal op de kluit zonder het geringste merkteken van clustervorming. Deze palm geeft inmiddels een hoogte van ruim 2,5 m.
Het schijnt dat verlies van het vermogen tot clustervorming bij de arborescens een stabiele eigenschap is, die genetisch is bepaald en aan de nakomelingen wordt doorgegeven ? Er werden althans in het verleden arborescens zaailingen aangeboden. Ik had zo 'n zaailing gehad, maar uiteindelijk duurde het me te lang om het resultaat af te wachten.
Behalve de arborescens heb ik ook een Chamaerops die qua robuustheid bijna is te vergelijken met een Trachycarpus met zijn grote stijve bladeren en 20 cm dikke stam. je zou deze als de variant 'erecta-rigidifolia' kunnen betitelen. Ook bij de Cerifera zie je een flinke variatie in bladvorm en _formaat. Een kleinbladig exemplaar bezit bijvoorbeeld cirkelronde ('orbicula) bladeren zoals bij de vernoemde Trachycarpus 'Winsan'.
De 'duplicifolia' heb ik aan aantal malen gehad, maar zoals gezegd is dit verschijnsel soms conditioneel bepaald. Als je een bedrijf bezoekt waar grote partijen worden geïmporteerd, kom je na enig zoeken vaak wel bijzondere verschijningsvormen tegen.
Bijlagen
Chamaerops_(erecta-rigidifolia).jpg
Chamaerops_(erecta-rigidifolia).jpg (93.85 KiB) 4924 keer bekeken
Chamaerops_phenotypes.jpg
Chamaerops_phenotypes.jpg (103.23 KiB) 4924 keer bekeken
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Remy op 16 dec 2013 15:03

Onlangs presenteerde een van de leden van dit forum hier een Chamaerops variant met ongedeelde bladeren? Misschien dat iemand zich dat herinnert?

de chamaerops zaailing staat bij een advertentie van edwin volgens mij. wat zou er gebeuren als deze in een ruime pot geplant wordt met goede potgrond? wellicht vormt hij dan binnen de kortste keren een gedeeld blad.

Ik heb er zo 1 van hem over genomen. Ik was er al een tijdje naar op zoek nadat ik foto's van iets grotere exemplaren was tegengekomen op een internationaal forum. Ik hoop dat deze zijn ongedeelde bladeren zal houden als ik hem ga verpotten of misschien zelfs wel in de volle grond ga zetten. Het blijft toch een beetje gokken ;)

Chamaerops is toch een van mijn favoriete palmsoorten geworden. Dus dat lijstje met verschijningsvormen gaat misschien nog wel eens van pas komen, top :applaus:
Ik meen ook ergens gelezen te hebben dat een exemplaar met hoge stam in Nederland/ Belgie niet mogelijk is in de volle grond, klopt dit?

Verder zie ik ook nogal eens een keer de naam 'Argentea' voorbij komen. Dit is toch gewoon hetzelfde als de Cerifera? Of komt deze weer uit een ander gebied?
Remy

82 bedankjes

Berichtdoor Gouden HandPalm op 16 dec 2013 15:24

Argentea betekent 'zilverkleurig'. Ik vond hier een foto van zo'n zilverkleurige chamaerops. Zou het een hybrid met een Bismarckia kunnen zijn? Of kunnen die niet kruisen met elkaar?

Afbeelding
Gouden HandPalm

88 bedankjes

Berichtdoor ramon van weezep op 16 dec 2013 18:00

draco, ik zie dat jou chamaerops een kale stam heeft. helaas begint de boom bij mij ook steeds meer bladresten te verliezen en ben bang dat dat de eerste meter kaal gaat worden. heb je toevallig een foto van het zijaanzicht?

ik zal vanavond van mij 2 bomen eens wat foto's maken, na het lezen van dit toppic merk ik dat ik 2 totaal verschillende bomen heb.
ramon van weezep
Bedrijven

50 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen