Ervaring gezoch Trachysoorten in "kleigrond/vochtige grond"

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Ervaring gezoch Trachysoorten in "kleigrond/vochtige grond"

Berichtdoor jos944 op 06 sep 2014 20:23

Ik heb een vraag. Ik was vandaag in mijn kweektuin waar ik wat experimenteer met diverse planten soorten"
Ik heb hier diverse zaailingen instaan van diverse soorten trachycarpussen
Tachycarpus Wagnerianus
Tachycarpus Nanital
Tachycarpus Winsan
Tachycarpus Tesan
Tachycarpus Fontunei
Tachycarpus Latisectus
Tachycarpus Takil
Tachycarpus Fontunei Kiril
Trachycarpus Takagii
Trachycarpus sp. Nova
Trachycarpus princeps

Nu valt mij op dat de wagnerianus de slechtste groei vertoont (eigenlijk helemaal niet) terwijl de tesan en de Fortunei eigenlijk het beste groeien.

Hebben meer mensen deze ervaring?
Met Palmen in je tuin ben je elke dag een beetje op vakantie.

Jos en Saskia tuintje
viewtopic.php?f=49&t=11940
jos944

135 bedankjes

Re: Ervaring gezoch Trachysoorten in "kleigrond/vochtige gro

Berichtdoor draco op 06 sep 2014 21:21

Trachycarpus in diverse soorten en variƫteiten doen het uitstekend op vochtige kleigrond. Voor de aanplant graaf ik wel een groot gat en vermeng de losgemaakte kleigrond met kokos- of veengrond. Ik heb niet veel ervaring met zaailingen. Van een eerdere partij zaailingen is alleen de Takagii overgebleven met inmiddels een behoorlijk formaat. Enkele zware winters zorgden voor het nodige bladverlies met name in 2012, maar sinds 2013 heeft de palm zich krachtig hersteld. Vorig jaar heb ik een paar takil zaailingen herkomst 'Kalamuni' uitgeplant en een wat grotere takil 'Kumaon'. Verder staan in de tuin een princeps vanaf 2010 en sinds vorig jaar de vermeende hybride hiervan en een Trachycarpus manipur. Trachycarpus latisectus is vermoedelijk niet opgewassen tegen ons winterklimaat. Ik houd deze tenminste als kuipplant aan. Ik heb ook nog een tweetal Trachycarpus geminisectus die zich in uiterlijk nog weinig onderscheiden van een doorsnee fortunei. Trachycarpus wagnerianus heeft hier tijdens de afgelopen winters het loodje gelegd. Ik koop mijn volwassen palmen meestal bij de lokale tuincentra als ik daar tenminste een mooi exemplaar aantref voor een schappelijke prijs. Vaak is de herkomst mij dus niet bekend.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor erna op 06 sep 2014 22:18

Dat is normaal, de trach. wagnerianus is een heel trage groeier, vooral als hij klein is.

groetjes, Erna
erna

374 bedankjes

Berichtdoor Marc_S op 07 sep 2014 10:36

Door het graven van een groot gat in kleigrond bestaat de kans dat in de winter het gat volloopt en de wortels wegrotten omdat de klei het water niet doorlaat.
Als je een groot gat maakt zorg dan dat je zo diep gaat dat je door de kleilaag heen bent zodat je een goede afwatering hebt.
Mij zijn al enkele palmen op deze manier bezweken. Kleine palmen hebben hier geen last van omdat meestal het bovenste gedeelte van de grond bewerkt is en het water daar wel weg kan en als de wortels eenmaal in de klei zitten is dit dan ook geen probleem.
Marc_S

65 bedankjes

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen