door draco op 06 sep 2014 21:21
Trachycarpus in diverse soorten en variƫteiten doen het uitstekend op vochtige kleigrond. Voor de aanplant graaf ik wel een groot gat en vermeng de losgemaakte kleigrond met kokos- of veengrond. Ik heb niet veel ervaring met zaailingen. Van een eerdere partij zaailingen is alleen de Takagii overgebleven met inmiddels een behoorlijk formaat. Enkele zware winters zorgden voor het nodige bladverlies met name in 2012, maar sinds 2013 heeft de palm zich krachtig hersteld. Vorig jaar heb ik een paar takil zaailingen herkomst 'Kalamuni' uitgeplant en een wat grotere takil 'Kumaon'. Verder staan in de tuin een princeps vanaf 2010 en sinds vorig jaar de vermeende hybride hiervan en een Trachycarpus manipur. Trachycarpus latisectus is vermoedelijk niet opgewassen tegen ons winterklimaat. Ik houd deze tenminste als kuipplant aan. Ik heb ook nog een tweetal Trachycarpus geminisectus die zich in uiterlijk nog weinig onderscheiden van een doorsnee fortunei. Trachycarpus wagnerianus heeft hier tijdens de afgelopen winters het loodje gelegd. Ik koop mijn volwassen palmen meestal bij de lokale tuincentra als ik daar tenminste een mooi exemplaar aantref voor een schappelijke prijs. Vaak is de herkomst mij dus niet bekend.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"