trachycarpus bladeren te vroeg open

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

trachycarpus bladeren te vroeg open

Berichtdoor pevano op 10 sep 2014 17:38

Waarom gaan bij mijn palmen vanaf ongeveer half augustus de bladeren zo vroeg open? Dat is ieder jaar hetzelfde. Alle drie de palmen die ik heb doen het, 2 Wagnerianus en 1 Fortunei.
Ik kan alleen maar verzinnen dat het iets klimatologisch moet zijn. Zijn het de relatief warme nachten die we hier aan de kust hebben?? Dit jaar lijkt het fenomeen zich wel erger voor te doen.
In het voorjaar hersteld alles zich weer en krijgen die bladeren toch nog een normale stengel.

De Fortunei
Afbeelding

De Wagnerianus
Afbeelding
pevano

40 bedankjes

Re: trachycarpus bladeren te vroeg open

Berichtdoor eddy21 op 10 sep 2014 17:51

niet alleen bij je jouwe de mijne doen het ook
een goed teken hebben ze er zin in
eddy21

34 bedankjes

Berichtdoor Ruud op 10 sep 2014 18:25

Ik woon in maassluis en bij mij exact hetzelfde overigens wel 30cm stam erbij gekregen dit jaar
Het lekkerste is toch altijd een Palmke in de hand
Ruud

10 bedankjes

Berichtdoor henno op 10 sep 2014 22:00

Bij mij ook lijkt me gewoon normaal.

30 cm is mooi beetje Ruud!
henno

9 bedankjes

Berichtdoor Ruud op 10 sep 2014 22:24

Vind ik ook wat zou de maximale groei zijn in 1 jaar
Het lekkerste is toch altijd een Palmke in de hand
Ruud

10 bedankjes

Berichtdoor draco op 11 sep 2014 00:47

Het is speculatie, maar het 'voortijdig' ontplooien van het blad levert alvast een bijdrage aan de energiebehoefte voor de verdere uitgroei ervan. De bouwstenen worden a.h.w. ter plekke aangemaakt. Het zou ook kunnen dat de grotere wateropname in de zomer zorgt voor een hogere celdruk (turgor) waardoor de ontplooiing eerder op gang komt.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 11 sep 2014 12:34

In tegenstelling tot loofbomen zou er toch een redelijke constante moeten zijn kwam wateropname? De vaatbundels blijven immers onveranderd.
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor draco op 11 sep 2014 13:00

lapalmeraie schreef:In tegenstelling tot loofbomen zou er toch een redelijke constante moeten zijn kwam wateropname? De vaatbundels blijven immers onveranderd.

Dat verschil zal er zeker zijn met bladverliezende bomen. Uit onderzoek is vast komen te staan dat met de bladval ook de haarwortels afsterven en dat de hergroei hiervan ongeveer een maand voor het uitlopen van het nieuwe blad begint. De opname van water door de wortels wordt gedreven door de verdamping via de bladeren, welke ook bij groenblijvende planten 's winters verlaagd is. Immers de verdamping wordt bepaald door de weersfactoren temperatuur, luchtvochtigheid en windsnelheid. De verdamping veroorzaakt een onderdruk waardoor, geholpen door de capillaire werking van de aanvoerende houtvaten, het water omhoog wordt getransporteerd. Bij de wateropname door de wortels worden tevens voedingstoffen opgenomen. Zonder verdamping functioneert dit minder goed. Kassen worden overdag gelucht met als doel verlaging van de luchtvochtigheid zodat de verdamping en daarmee de opname van nutrienten worden bevorderd.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Ijah op 11 sep 2014 16:35

Heb hier ´t zelfde verschijnsel.
Zie topic : http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=9&t=14493

Eerste speer dit jaar torende nog boven alles uit voor ie zich opende.
Van de volgende verwachtte ik 't zelfde maar opende zich al veel vroeger , wat een 'hanekam' als op jouw foto's opleverde ( zie foto hieronder ). Degenen daarna waren nóg vroeger.

Afbeelding

Het is mij ook nog steeds niet duidelijk waarom 't is , maar ben in ieder geval niet de enige blijkt wel. Stelen groeien langzaam wel verder dus komt uiteindelijk allemaal wel op z'n plek.

Grtz Ijah ;)
Ijah

1 bedankjes

Berichtdoor PalmPat op 11 sep 2014 17:11

Goh, bij mijn Trachy's eerder het omgekeerde. Hier schieten momenteel de speren als bamboe de hoogte in alvorens open te klappen. Het lijkt wel een grote concurrentie(wed-)strijd tussen de speren onderling. In het algemeen lijkt de kroon ook fors groter te worden in omvang, de bladeren (lees de stelen) van alle oudere bladeren, lijken zich ook nog steeds verder uit te rekken.

Afbeelding
Vr. groet, Patrick
PalmPat

38 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen