Welke lengte is ideaal voor een eerste aanplant

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Welke lengte is ideaal voor een eerste aanplant

Berichtdoor dance11 op 31 maart 2010 00:46

Hallo Palmexperts,

Na een bevlieging op de bloemetjes markt een mij onbekende palmsoort aangeschaft die de winter niet heeft overleefd. Nu ga ik het serieuzer aanpakken en kies voor de winterharde Wagnerianus. Want de smaak heb ik te pakken.

Vraag waar ik nu mee zit is wat is de ideale aanplant lengte om op lange termijn het beste resultaat te krijgen (meest winterhard, een mooie dikke stam en als het een beetje kan een lengte waarop de wagnerianus "snel" begint te groeien want ik heb begrepen dat de Wagnerianus in zijn jonge jaren nog op gang moet komen.)

Ik ben op internet verschillende antwoorden op mijn vraag tegen gekomen en ik hoop dat ik samen met jullie advies de beste start kan maken. Op internet kwam ik o.a. het volgende tegen:

- Hoe groter hoe winterharder de palm
- Als je met een kleine stamlengte (60 cm) in de volle grond begint krijg je een dikkere stam en wordt de plant meer winterhard.
-Wanneer je klein aanplant vindt er op een gegeven moment een groeispurt plaats waarbij de groter aangeplante versies ingehaald worden.

Ikzelf zat in eerste instantie te denken aan een stamhoogte tussen de 110 en 130 cm, maar door de positieve berichten over een kleinere aanplant begin ik toch te twijfelen. Ik ben benieuwd naar jullie adviezen.

Ter info: De palm komt op ongeveer 4,5 meter van een schutting te staan en zal bij 130 cm stam met zijn kroon boven de schutting uitkomen. De palm wordt geplaatst in een bak van 30 cm hoog bestaande uit betonnen palissades met een vrije toegang naar het middelpunt van de aarde. Grondopbouw van boven naar beneden. 45 cm tuinaarde gemengd met een beetje palmgrond, 40 cm zand (goed voor de drainage toch?) en daarna lichte kleigrond.
dance11

0 bedankjes

Re: Welke lengte is ideaal voor een eerste aanplant

Berichtdoor erna op 31 maart 2010 07:12

Hallo,

De 60 cm stam is inderdaad de beste afmeting als je wat geduld hebt natuurlijk. Kleinere planten beginnen ook sneller te groeien, bij grotere duurt het soms een jaar vooraleer ze aan de groei gaan. Bij een grotere zie je wel al snel het resultaat.
Wij hebben verschillende maten trachycarpussen aangeplant, en de beste groeiers zijn wel de kleinere planten.
Om te planten zou ik nog wat lava toevoegen.
Veel succes met je boom !
Erna
erna

374 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 31 maart 2010 18:32

Het is zelfs zo dat wanneer je er één plant met 30 cm stam die op een gegeven moment de 60 cm stam voorbij groeit, die met 30 cm stam zal ook een veel dikkere stam krijgen, die ook egaler loopt.

Voor het planten van een Trachycarpus zou ik persoonlijk de grond niet aanpassen, de Trachycarpus groeit goed op bijna elke grond soort. Als je de aarde in het plant gat beter maakt dan de aarde daaromheen heb je grote kans dat de wortels niet veel verder groeien dan het plantgat.

Je kan ook niet aannemen dat een grote plant winterharder is dan een kleine, planten zijn net mensen, de ene persoon is nooit ziek en de ander altijd, het is een kwestie van geluk hebben. Voorbeeld afgelopen winter, bij iemand heeft de fortunei -22 overleefd met eigenlijk geen blad schade, bij iemand anders was het -12 en die kon alle speren eruit trekken.

Mijn ervaringen tot nu zijn dat een wagnerianus met 40 cm stam sneller groeit dan 1 met 80 cm stam, beide dezelfde periode aangeplant, die van 40 cm heeft vorig jaar 12 cm stam aangemaakt en die van 80 cm maar 5 cm.

Gr, Ro
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 31 maart 2010 21:18

Welkom op het forum dance11 :D
Ik kan weinig meer toevoegen aan de vorige antwoorden.
Misschien enkel nog rekening houden met het feit dat de aangeplante palm het eerste jaar nog niet zoveel zal doen aangezien alle energie dan naar de wortelvorming gaat.

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor dance11 op 31 maart 2010 22:38

Bedankt allemaal leuk om te zien dat er al zo snel en actief advies is binnengekomen. Ga de bestellingen morgen plaatsen.
dance11

0 bedankjes

Berichtdoor zaagmans op 01 apr 2010 11:41

En geef een bruine ten dode opgeschreven plant niet te snel op! 2 jaar geleden had ik ook een dode trachy, zo leek het. De speer kon ik er zo uittrekken, maar op een bepaald moment kwam er weer een groen puntje uitgroeien. De natuur is sterk!
zaagmans

1 bedankjes

Berichtdoor Tropical Bart op 01 apr 2010 21:42

De kleine trachycarpus geplant in 2003
andere foto in 2009
Superresultaat met vloeibare mest.
Bijlagen
coldy-hard.jpg
coldy-hard.jpg (49.56 KiB) 4693 keer bekeken
tropical trachy.jpg
tropical trachy.jpg (185.48 KiB) 4693 keer bekeken
SUPPPPPEEEERRRRR !!!!
Tropical Bart

7 bedankjes

Berichtdoor rabbit op 01 apr 2010 21:55

Een prachtige plant.
Wat gebruik je dan als vloeibare mest?
En in wat voor mate?

Groet,

Bert
Roept de koekoek in mei,dan is april voorbij.
rabbit

6 bedankjes

Berichtdoor Tropical Bart op 01 apr 2010 21:57

Gewoon universele meststof .Een volle gieter om de 2 weken ;)
In de zomer wel te verstaan :D
Laatst bijgewerkt door Tropical Bart op 01 apr 2010 21:59, in totaal 1 keer bewerkt.
SUPPPPPEEEERRRRR !!!!
Tropical Bart

7 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 01 apr 2010 21:58

Inderdaad een mooie foto. Wat me opvalt is de volle kroon. Ik hoop dat mijn exemplaar er ook snel zo mooi zal uitzien ;)

Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen