Hallo Palmexperts,
Na een bevlieging op de bloemetjes markt een mij onbekende palmsoort aangeschaft die de winter niet heeft overleefd. Nu ga ik het serieuzer aanpakken en kies voor de winterharde Wagnerianus. Want de smaak heb ik te pakken.
Vraag waar ik nu mee zit is wat is de ideale aanplant lengte om op lange termijn het beste resultaat te krijgen (meest winterhard, een mooie dikke stam en als het een beetje kan een lengte waarop de wagnerianus "snel" begint te groeien want ik heb begrepen dat de Wagnerianus in zijn jonge jaren nog op gang moet komen.)
Ik ben op internet verschillende antwoorden op mijn vraag tegen gekomen en ik hoop dat ik samen met jullie advies de beste start kan maken. Op internet kwam ik o.a. het volgende tegen:
- Hoe groter hoe winterharder de palm
- Als je met een kleine stamlengte (60 cm) in de volle grond begint krijg je een dikkere stam en wordt de plant meer winterhard.
-Wanneer je klein aanplant vindt er op een gegeven moment een groeispurt plaats waarbij de groter aangeplante versies ingehaald worden.
Ikzelf zat in eerste instantie te denken aan een stamhoogte tussen de 110 en 130 cm, maar door de positieve berichten over een kleinere aanplant begin ik toch te twijfelen. Ik ben benieuwd naar jullie adviezen.
Ter info: De palm komt op ongeveer 4,5 meter van een schutting te staan en zal bij 130 cm stam met zijn kroon boven de schutting uitkomen. De palm wordt geplaatst in een bak van 30 cm hoog bestaande uit betonnen palissades met een vrije toegang naar het middelpunt van de aarde. Grondopbouw van boven naar beneden. 45 cm tuinaarde gemengd met een beetje palmgrond, 40 cm zand (goed voor de drainage toch?) en daarna lichte kleigrond.