Hi allen,
Sinds dit voorjaar heb ik mijn Washingtonia in de volle grond geplaatst.
Ik heb deze palm zelf gekweekt vanuit een zaadje en weet dus niet of het een robusta of filifera is.
Ik vermoed dat hij nu een jaartje of 10 is.
Dit jaar gaat de palm voor het eerst de winter buiten in de volle grond meemaken.
Om hem zo goed mogelijk te laten overwinteren heb ik de volgende voorbereidingen genomen.
Ik heb de palm in een diepe kuil geplaatst met luchtbuizen die weer gevuld zijn met hydrokorrels.
De palm komt wel ca 30 cm boven de grond uit. Ik heb namelijk een soort bak gemaakt van ca 1 m2 en deze opgevuld met aarde.
Nu ligt er bovenop de aarde een flinke laag met boomschors om de wortels van bovenaf te beschermen tegen de vorst. Om de stam heb ik van gaas een cilinder gemaakt die net onder de bladstengels komt. Deze cilinder wil ik net voor de vorst opvullen met stro en omwikkelen met jutte zakken.
De bladeren heb ik nu zover mogelijk verticaal opgebonden. Zodra het gaat vriezen doe ik hier een vliesdoek omheen.
Denken jullie dat hij de winter op deze wijze aankan (uitgaande van de winters van de afgelopen paar jaar...)? Of hebben jullie nog extra suggesties/ tips om de palm goed te beschermen?
Fijne dag,
Mark