Washingtonia meets dutch winter

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Washingtonia meets dutch winter

Berichtdoor El Rey Mark op 10 nov 2015 15:15

Hi allen,

Sinds dit voorjaar heb ik mijn Washingtonia in de volle grond geplaatst.
Ik heb deze palm zelf gekweekt vanuit een zaadje en weet dus niet of het een robusta of filifera is.
Ik vermoed dat hij nu een jaartje of 10 is.

Dit jaar gaat de palm voor het eerst de winter buiten in de volle grond meemaken.
Om hem zo goed mogelijk te laten overwinteren heb ik de volgende voorbereidingen genomen.

Ik heb de palm in een diepe kuil geplaatst met luchtbuizen die weer gevuld zijn met hydrokorrels.
De palm komt wel ca 30 cm boven de grond uit. Ik heb namelijk een soort bak gemaakt van ca 1 m2 en deze opgevuld met aarde.
Washintonia-in-de-volle-grond.jpg
Washingtonia met opgebonden blad die nu in de volle grond staat
Washintonia-in-de-volle-grond.jpg (150.82 KiB) 3999 keer bekeken

Nu ligt er bovenop de aarde een flinke laag met boomschors om de wortels van bovenaf te beschermen tegen de vorst. Om de stam heb ik van gaas een cilinder gemaakt die net onder de bladstengels komt. Deze cilinder wil ik net voor de vorst opvullen met stro en omwikkelen met jutte zakken.

De bladeren heb ik nu zover mogelijk verticaal opgebonden. Zodra het gaat vriezen doe ik hier een vliesdoek omheen.
ingepakte-washingtonia.jpg
Test met vliesdoek om de Washingtonia
ingepakte-washingtonia.jpg (125.01 KiB) 3999 keer bekeken

Denken jullie dat hij de winter op deze wijze aankan (uitgaande van de winters van de afgelopen paar jaar...)? Of hebben jullie nog extra suggesties/ tips om de palm goed te beschermen?

Fijne dag,

Mark
El Rey Mark

0 bedankjes

Re: Washingtonia meets dutch winter

Berichtdoor Eduard op 10 nov 2015 15:36

Hoi Mark, tot -3 a -4 ºC voor korte duur kunnen ze zonder bescherming aan, je maakt er werk van op deze manier lijkt mij al erg veel! Zelf zou ik kiesen voor een lampje van 40 watt, deze warmte wordt vastgehouden met bubbelfolie , en dan kun je stro weglaten dat kan ook gaan schimmelen, heb afgelopen winter mijn phoenix Canariensis beschermd in een simpel tentje en een keer -6ºc gehad, bleef gemakkelijk in de + , succes.
ps. deze zou wel eens een W.filifera kunnen zijn ;)

Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor Ruud op 10 nov 2015 19:10

Ik heb deze gemaakt voor mijn Washi met een dubbele laag bubbeltjes folie
Met daarin een blaas kacheltje met aparte thermostaat die kort aanslaat bij min 2 en uit bij plus5 het dak kan open gezet worden bij zonnig weer
Bijlagen
image.jpeg
image.jpeg (298.55 KiB) 3944 keer bekeken
image.jpeg
image.jpeg (298.55 KiB) 3944 keer bekeken
image.jpeg
image.jpeg (287.62 KiB) 3944 keer bekeken
Het lekkerste is toch altijd een Palmke in de hand
Ruud

10 bedankjes

Berichtdoor El Rey Mark op 10 nov 2015 21:24

Eduard schreef:Hoi Mark, tot -3 a -4 ºC voor korte duur kunnen ze zonder bescherming aan, je maakt er werk van op deze manier lijkt mij al erg veel! Zelf zou ik kiesen voor een lampje van 40 watt, deze warmte wordt vastgehouden met bubbelfolie , en dan kun je stro weglaten dat kan ook gaan schimmelen, heb afgelopen winter mijn phoenix Canariensis beschermd in een simpel tentje en een keer -6ºc gehad, bleef gemakkelijk in de + , succes.
ps. deze zou wel eens een W.filifera kunnen zijn ;)

Gr. Eduard.

Hi Eduard,

Een lampje is idd een goed idee. Dus daar waar ik de stro wilde doen plaats ik dan de lamp en omwikkel het gaas met bubbeltjes folie?

Gr.
Mark
El Rey Mark

0 bedankjes

Berichtdoor El Rey Mark op 10 nov 2015 21:26

Ruud schreef:Ik heb deze gemaakt voor mijn Washi met een dubbele laag bubbeltjes folie
Met daarin een blaas kacheltje met aparte thermostaat die kort aanslaat bij min 2 en uit bij plus5 het dak kan open gezet worden bij zonnig weer

Hi Ruud,

Dat ziet er strak uit!!
Wat voor planten heb jij in de achtertuin staan? Het ziet er mooi uit!
Gr.
Mark
El Rey Mark

0 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 10 nov 2015 22:34

Hoi Mark, van welk materiaal is de zak die over het geheel zit? Als dit voldoende isoleert is een lampje +- 5 cm van de bodem genoeg, ik heb een flexibele slang waar de fitting op zit, kan hem vormen hoe ik het wil, zou het strenger gaan vriezen kun je het wattage verhogen, leg er een losse thermometer bij ongeveer op de zelfde hoogte van de lamphouder wel aan de andere kant en zorg dat je daar goed bij kunt, bij lichte vorst hoef je het niet te gebruiken ;)
En ja om het gaas kan bubbelfolie.

Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor Ruud op 10 nov 2015 23:22

El Rey Mark schreef:
Ruud schreef:Ik heb deze gemaakt voor mijn Washi met een dubbele laag bubbeltjes folie

Hi Ruud,

Dat ziet er strak uit!!
Wat voor planten heb jij in de achtertuin staan? Het ziet er mooi uit!
Gr.
Mark

Valt wel mee hoor
Twee grote fortuneis
Twee Robustas
Twee yucca rostrata
Een humelis
Twee stekjes van 3 jaar yucca thomsiona
Als ik het allemaal goed geschreven heb
Het lekkerste is toch altijd een Palmke in de hand
Ruud

10 bedankjes

Berichtdoor El Rey Mark op 11 nov 2015 00:05

Eduard schreef:Hoi Mark, van welk materiaal is de zak die over het geheel zit? Als dit voldoende isoleert is een lampje +- 5 cm van de bodem genoeg, ik heb een flexibele slang waar de fitting op zit, kan hem vormen hoe ik het wil, zou het strenger gaan vriezen kun je het wattage verhogen, leg er een losse thermometer bij ongeveer op de zelfde hoogte van de lamphouder wel aan de andere kant en zorg dat je daar goed bij kunt, bij lichte vorst hoef je het niet te gebruiken ;)
En ja om het gaas kan bubbelfolie.

Gr. Eduard.

Hi Eduard,

Het is een vliesdoek voor palmen.
Ik ga het proberen!

Fijne avond
Mark
El Rey Mark

0 bedankjes

Berichtdoor El Rey Mark op 19 nov 2015 10:03

Inmiddels heb ik een aantal dingen anders aangepakt.

Ik laat de stro weg en omwikkel de stam rond het gaas met isolatiefolie en jute zakken. Er blijft een opening aan de bovenkant bij de bladeren, zodat het wel kan luchten. Het vliesdoek gaat er bij vorst helemaal omheen, zodat de bladeren beschermt zijn en de warmte niet volledig weggaat. Binnen het gaas - bij de stam - heb ik nu een prikspotje geplaatst voor extra warmte bij vorst.

De binnen zijde van de verhoogde bak heb ik met piepschuim opgevuld van 5cm dik.

Laat de winter maar komen ;-)
El Rey Mark

0 bedankjes

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen