Europese 'dwerg' palm Chamaerops humilis

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Europese 'dwerg' palm Chamaerops humilis

Berichtdoor draco op 21 mei 2016 12:58

Chamaerops humilis is een van mijn favoriete palmsoorten en ik heb de haast onbedwingbare neiging om het al aanzienlijke bestand hier uit te breiden. De grote variatie in verschijningsvormen is daar mede debet aan. Daaronder tref je echte dwergen maar ook reuzen die qua formaat niet onderdoen voor een Trachycarpus. De 'Grand Lady' die hierbij staat afgebeeld doorstaat met gemak een vergelijking met aanwezige wagnerianus. De bladspiegel is met 65 cm zelfs groter dan bij de laatste (50 cm). Dit vrouwelijke exemplaar heb ik rond de eeuwwisseling als jonkie aangeschaft. Al vanaf het begin viel ze op door de snelle groei en forse stam (80 cm, Ø 23 cm). De totale hoogte bedraagt inmiddels 180 cm.
Bijlagen
Chamaerops humilis 'Giant'.jpg
Chamaerops humilis 'Giant'.jpg (200.97 KiB) 5014 keer bekeken
Chamaerops humilis female.jpg
Chamaerops humilis female.jpg (199.42 KiB) 5014 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Re: Europese 'dwerg' palm Chamaerops humilis

Berichtdoor Jozef op 21 mei 2016 13:58

Prachtig exemplaar, van een afstandje zou je inderdaad op het verkeerde been gezet kunnen worden. ;) Ik heb er nu een vijftal en ze zijn allemaal verschillend. Ik snap je neiging om er steeds meer te willen hebben.
Gr. Jozef
Jozef

604 bedankjes

Berichtdoor JmC4c op 21 mei 2016 15:55

Het zijn knappe palmen, waarvan ik ook menig exemplaar en soortjes heb. Stam vorm, struikvorm.
Ik pas beiden toe. Zo blijft het speels en prachtig te aanschouwen. In deel 1 van de tuin heb ik ondertussen 2 humillis, 2 vulcano en 1 cerifera staan. En dan nog een 3 tal in het andere deel van de tuin. Ja 8 stuks. Stond er eigenlijk niet bij stil :)
Knapperd van jou Han :thumb_up:

Groetjes
JM
JmC4c
Bedrijven

502 bedankjes

Berichtdoor Jos Mannaart op 22 mei 2016 01:18

Dat is al een flinke!!
Vorig jaar mijn eerste gekocht op de markt in Zwolle en zat een uitgebloeide bloeiwijze in.
Flink gegroeid afgelopen jaar en loopt nu ook volop uit maar geen bloemvorming. Bloeit de Chamaerops normaal wel elk jaar?
Cerifera zaad gekregen van een verkoper bij IT die lag te slapen en grappig om te zien dat het eerste blad al gelijk een stuk donkerder, meer blauwig van kleur is als van de humilis zaailingen
Jos Mannaart

20 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 22 mei 2016 11:22

Mooi exemplaar! Jaloers op de bloei ook. Mijn 15 jaar oude Chamaerops laat nog steeds niets meer zien dan een paar aarzelende bloemknoppen die niet echt tot ontwikkeling komen en doet dit ook maar eens per drie of vier jaar.
Dennis_S

348 bedankjes

Berichtdoor draco op 22 mei 2016 11:33

Chamaeropses bloeien hier bijna elke jaar, maar soms verdroogt de bloeiwijze voor de rijping. Er staan hier voor zover mij bekend alleen vrouwelijke planten. De enige (groene) man is naar een andere liefhebber verhuisd. Ik heb hiermee een paar jaar gelden de 'Cerifera' afb.2 gekruist en daar een aantal zaailingen aan overgehouden. Vermoedelijk is ook de 'Vulcano' een man, maar daarvan kan ik me niet herinneren wanneer die voor het laatst heeft gebloeid.
Voor de opname van de vrouwelijke bloeiwijze bij de Chamaerops humilis 'Arborescens' moest ik op de keukentrap klimmen. Hier komen elk jaar 'lege' zaden aan. De 'Cerifera' met stam afb.4 waarvan de bladeren schade opliepen door zonnebrand, toont inmiddels ook tekenen van bloei.
Bijlagen
Chamaerops humilis 'Arborescens'.jpg
Chamaerops humilis 'Arborescens'.jpg (183.1 KiB) 4910 keer bekeken
Chamaerops humilis 'Cerifera'.jpg
Chamaerops humilis 'Cerifera'.jpg (207.25 KiB) 4910 keer bekeken
Chamaerops humilis 'Vulcano'.jpg
Chamaerops humilis 'Vulcano'.jpg (181.58 KiB) 4910 keer bekeken
Chamaerops 'Cerifera'.jpg
Chamaerops 'Cerifera'.jpg (206.74 KiB) 4910 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 23 mei 2016 08:46

Prachtige exemplaren Han!
Wat een stam die laatste Cerifera! :)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Mate op 23 mei 2016 09:26

Schitterend een van mijn favo palmen. Heb een humilis en twee ceriferas al een jaar of 7 in de volle grond en doen het schitterend. ze bloeien hier ook maar net als bij vele niet zo schitterend en uitbundig als die van jouw. Genieten hoor :applaus:
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate

352 bedankjes

Berichtdoor cvb op 23 mei 2016 09:41

in volle grond (onbeschermt of beschermt)

mvg cvb
cvb

10 bedankjes

Berichtdoor draco op 23 mei 2016 11:42

Chamaerops kan niet onbeschermd in de volle grond worden gehouden uitgezonderd misschien op locaties pal onder de kust. Een minimale protectie is ook nodig tegen de neerslag om speerrot tegen te gaan. Mijn kuipplanten hebben kortstondige blootstelling tot -9°C schadevrij doorstaan; de kuipen waren met een verhuisdeken omwikkeld ter bescherming van de potkluit.
draco

708 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen