daniell schreef:Beste Alexander,
Heb je ook gekeken naar de maandelijkse regenval? Want jaarlijks hoeft niet veel te zeggen. Sommige mediterraanse gebieden hebben soms nog wel meer regenval dan Nederland, alleen alle regen valt in de winter. Voor zover ik bij mijn analyse van de klimaatgrafiek heb gezien (dat was wel een andere site. Ik wilde echt de data van één site gebruiken om Nederland en Kalamuni te vergelijken) zag ik dat de vroege winter koud, maar zeer droog is. Dat is wel wat anders dan de gurige novembermaand in Nederland! Maar januari en februari zijn in Kalamuni ook koud, vergelijkbare vriestemperaturen 's nachts als Nederland en met ook vergelijkbare hoeveelheid regen en vochtigheid. Kortom: de Takil heeft in zijn natuurlijke omgeving zowel met droge als met vochtige kou te maken. Kanttekening daarbij zou moeten zijn dat de luchtvochtigheid niet in de tabellen staat en de regen met droge dagen zich kan afwisselen. In dat geval zou een Takil in Nederland dus op een heuveltje in een sterk drainerende grond geplaatst moeten worden, maar dat wordt ook al geadviseerd bij Fortunei. Volgens Gardenpalms is de Takil ook wel degelijk geschikt voor de Nederlandse winters en ook winterharder dan de Fortunei gebaseerd op diens eigen ervaringen.
Beste Daniell,
Ik ben T. takil nu aan het uittesten. Heb er een stuk of 30 op matig vochtige zandgrond staan in de volle zon. Heb ook T. fortunei op de zelfde plek staan. Afgelopen winter had ik een paar T. takil met speerpull. Nooit gehad in T. fortunei met zachte winters! Het klopt dat er ook af en toe neerslag is in kalamuni in de winter als er regenfronten uit het noord westen doordringen. Maar de winterzon is ook veel sterker wat zorgt voor een sneller opdrogen. Wat T. fortunei betreft, die komt van nature meer uit een zeeklimaat, teminste die in de buurt van Shanghai groeien.
Wat T. takil werkelijk waard is weet ik pas na een aantal vervelende koude winters met sneeuw en ijs. Niet dat ik daar op zit te wachten maar het blijft Nederland...
Alexander