Klimaat grafiek van Kalamuni waar Trachycarpus takil groeit.

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Klimaat grafiek van Kalamuni waar Trachycarpus takil groeit.

Berichtdoor Alexander op 04 sep 2016 17:13

Hier een klimaatgrafiek van het Kalamuni gebied waar Trachycarpus takil groeit. En jaarlijkse neerslag van ongeveer 1397 mm, in Nederland is dat iets van 800 mm.

http://en.climate-data.org/location/275326/

http://www.dearend.nl/WeatherLink/nieuw ... _ooit.html

Alexander
Alexander

33 bedankjes

Re: Klimaat grafiek van Kalamuni waar Trachycarpus takil gro

Berichtdoor daniell op 05 sep 2016 00:50

Beste Alexander,

Heb je ook gekeken naar de maandelijkse regenval? Want jaarlijks hoeft niet veel te zeggen. Sommige mediterraanse gebieden hebben soms nog wel meer regenval dan Nederland, alleen alle regen valt in de winter. Voor zover ik bij mijn analyse van de klimaatgrafiek heb gezien (dat was wel een andere site. Ik wilde echt de data van één site gebruiken om Nederland en Kalamuni te vergelijken) zag ik dat de vroege winter koud, maar zeer droog is. Dat is wel wat anders dan de gurige novembermaand in Nederland! Maar januari en februari zijn in Kalamuni ook koud, vergelijkbare vriestemperaturen 's nachts als Nederland en met ook vergelijkbare hoeveelheid regen en vochtigheid. Kortom: de Takil heeft in zijn natuurlijke omgeving zowel met droge als met vochtige kou te maken. Kanttekening daarbij zou moeten zijn dat de luchtvochtigheid niet in de tabellen staat en de regen met droge dagen zich kan afwisselen. In dat geval zou een Takil in Nederland dus op een heuveltje in een sterk drainerende grond geplaatst moeten worden, maar dat wordt ook al geadviseerd bij Fortunei. Volgens Gardenpalms is de Takil ook wel degelijk geschikt voor de Nederlandse winters en ook winterharder dan de Fortunei gebaseerd op diens eigen ervaringen.
daniell

6 bedankjes

Berichtdoor Alexander op 08 okt 2016 01:58

daniell schreef:Beste Alexander,

Heb je ook gekeken naar de maandelijkse regenval? Want jaarlijks hoeft niet veel te zeggen. Sommige mediterraanse gebieden hebben soms nog wel meer regenval dan Nederland, alleen alle regen valt in de winter. Voor zover ik bij mijn analyse van de klimaatgrafiek heb gezien (dat was wel een andere site. Ik wilde echt de data van één site gebruiken om Nederland en Kalamuni te vergelijken) zag ik dat de vroege winter koud, maar zeer droog is. Dat is wel wat anders dan de gurige novembermaand in Nederland! Maar januari en februari zijn in Kalamuni ook koud, vergelijkbare vriestemperaturen 's nachts als Nederland en met ook vergelijkbare hoeveelheid regen en vochtigheid. Kortom: de Takil heeft in zijn natuurlijke omgeving zowel met droge als met vochtige kou te maken. Kanttekening daarbij zou moeten zijn dat de luchtvochtigheid niet in de tabellen staat en de regen met droge dagen zich kan afwisselen. In dat geval zou een Takil in Nederland dus op een heuveltje in een sterk drainerende grond geplaatst moeten worden, maar dat wordt ook al geadviseerd bij Fortunei. Volgens Gardenpalms is de Takil ook wel degelijk geschikt voor de Nederlandse winters en ook winterharder dan de Fortunei gebaseerd op diens eigen ervaringen.

Beste Daniell,

Ik ben T. takil nu aan het uittesten. Heb er een stuk of 30 op matig vochtige zandgrond staan in de volle zon. Heb ook T. fortunei op de zelfde plek staan. Afgelopen winter had ik een paar T. takil met speerpull. Nooit gehad in T. fortunei met zachte winters! Het klopt dat er ook af en toe neerslag is in kalamuni in de winter als er regenfronten uit het noord westen doordringen. Maar de winterzon is ook veel sterker wat zorgt voor een sneller opdrogen. Wat T. fortunei betreft, die komt van nature meer uit een zeeklimaat, teminste die in de buurt van Shanghai groeien.
Wat T. takil werkelijk waard is weet ik pas na een aantal vervelende koude winters met sneeuw en ijs. Niet dat ik daar op zit te wachten maar het blijft Nederland...

Alexander
Alexander

33 bedankjes

Berichtdoor draco op 08 okt 2016 10:08

Bijdrage gewist.
Laatst bijgewerkt door draco op 14 okt 2016 09:29, in totaal 1 keer bewerkt.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor Alexander op 14 okt 2016 05:47

draco schreef:Winterhard, winterharder, winterhardst...? Het is zo afhankelijk van de combinatie van vocht en temperatuur. In de winter van 2012 (de beruchte februari vorstperiode) overleefden ondanks -20°C (gevoel -25°C) en volledig verlies van blad diverse onbeschermde volwassen fortunei's in onze regio. Anderzijds tussen 2000 en 2005 herinner me een winter met 2 weken matige vorst (-7°C) onderbroken door een dito dooiperiode met veel regen. Van de 5 palmen in de tuin kregen er vier speerrot en werd dat 1 exemplaar fataal. Niet zo gek natuurlijk als je met een natte kop plotseling een schrale vrieswind te verduren krijgt. Beschermen doe ik niet aan of het is er te laat voor omdat de palmen al stijf staan van de vorst.

Die klotevorst van 2012 heeft mij toen ook wat jonge T. fortunei gekost. Had ze uit zaad uit Wassenaar gekweekt en in de volle grond stan. Nu de sterkste hebben het overleefd en groeien goed nu! Maar zit hier wel dichter bij de kust vlak bij Den Haag.

Alexander
Alexander

33 bedankjes

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen