Tips en tricks

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Tips en tricks

Berichtdoor JJ16 op 26 jun 2018 07:53

Beste leden,

Ik heb voornemens op korte termijn onze gerenoveerde tuin te voorzien van drie stuks palmbomen (tranchycarpus fortunei) betreft grond die een aantal weken geleden omgespit is met een minigraver op zo´n 500m afstand van de maas.

Aangezien we ze het liefst zo groot mogelijk willen kopen wil ik het aantal risico´s op falen zo klein mogelijk maken door even wat info in te winnen.

Wat is beter? Een palm kopen die momenteel in pot staat of een die uitgegraven dient te worden? Ik kan me voorstellen dat een uit pot minder risico´s met zich meebrengt.

Kan ik ze medio juli gewoon in de volle grond zetten?

Waar let ik op bij het kopen van een palm en welke vragen zijn belangrijk bij het aankopen ervan.

Wellicht mis ik iets, voel je vrij om aan te vullen.
JJ16

0 bedankjes

Re: Tips en tricks

Berichtdoor lapalmeraie op 26 jun 2018 09:31

Hallo en welkom op het forum.
Palmen verhuizen (dus uitgraven en opnieuw planten) neemt inderdaad altijd wel een risico met zich mee met toch doorgaans wel een significante terugval. Dit zie je minder bij palmen in pot.
Houd er eveneens rekening mee dat grotere palmen veel langer nodig hebben om aan te slaan en doorgaans toch ook wel wat terugvallen in die periode. Kleinere palmen hebben dat veel minder tot niet. Je hebt dan natuurlijk niet meteen een grote palm maar wel continue een mooie palm (het oog wil ook wat) en bovendien steken deze kleinere aangeplante jongens de grotere ook vrij snel voorbij.

In dit artikel beschrijf ik ook uitgebreid waar je nog op kunt letten bij de aankoop:
Waar moet ik op letten bij het kopen van een palm?

Grt
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor draco op 26 jun 2018 10:48

Dit aanbod heb je waarschijnlijk al gezien?
viewtopic.php?f=45&t=21402#p226610

Gelet op de weersvooruitzichten met hoge temperaturen lijkt me het niet verstandig om palmen uit de volle grond in deze periode te verplanten. Ik zou daarmee wachten tot eind augustus. Palmen in kuip kun je tot zover makkelijker gecontroleerd verzorgen.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor JJ16 op 26 jun 2018 16:13

draco schreef:Dit aanbod heb je waarschijnlijk al gezien?
viewtopic.php?f=45&t=21402#p226610

Gelet op de weersvooruitzichten met hoge temperaturen lijkt me het niet verstandig om palmen uit de volle grond in deze periode te verplanten. Ik zou daarmee wachten tot eind augustus. Palmen in kuip kun je tot zover makkelijker gecontroleerd verzorgen.

Ik heb ze gezien inderdaad, prachtig. Als ik op een knop kon drukken dat ik ze vanuit daar, naar mijn tuin kon transporteren zou ik het doen.

Ik heb links en rechts al gelezen dat een palm uitgraven en herplanten een aardig klusje op zich is, dat lijkt me bij die 3 al helemaal een hels karwei!
JJ16

0 bedankjes

Berichtdoor Mate op 26 jun 2018 17:20

Mijn wagerianus die vorig jaar verplant is, staat nog steeds stil en dat zou zomaar nog een jaar of meer kunnen worden. Als je geduld hebt, is het de moeite waard. Probeer in iedergeval zoveel mogelijk kluit mee te nemen als kan.

Suc6.
Gr Matko.
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate

352 bedankjes

Berichtdoor derfske op 26 jun 2018 22:47

even info over een pot palm kopen..
nou, natuurlijk het liefste geen kleigrond palm kopen, goed geworteld. goede adressen voor palmen zijn daar, bijv. mypalmshop goede prijs en goede palmen. (althans ik heb nooit problemen ervaren)

wil je ze mooi houden zet ze dan wat uit de wind, wil je kleiner blad (steviger) dan liever een zonnige plek. eventueel voor variatie kan je ook een trachycarpus wagnerianus nemen.. deze kan beter tegen wind.

en natuurlijk de andere basics, goede drainage zet ze ook fatsoenlijke grond (palmen/pot grond) met eventueel hydrokorrels

als ik het over moest doen.. zou ik me wat meer concentreren op groepjes van 3 en kleinere palmen kopen van 30 cm stam, ze groeien toch 20cm per jaar en na 2 jaar steken de nieuwe bladeren op 1 meter 80 boven je uit

Afbeelding
wagnerianus, sterker blad, kleiner blad, praktische even sterk als fortunei

Afbeelding
groepjes van 3 (geef toe best mooi he)
inflatie = diefstal, kapitalisme = moderne slavernij, democratie = een illusie, c02 = goed voor planten, fijnstof is pas slecht, "don't believe your tell lie vision", het probleem is niet degene die slecht zijn, het zijn de gene die het toelaten
derfske

50 bedankjes

Berichtdoor JJ16 op 27 jun 2018 15:16

derfske schreef:even info over een pot palm kopen..
nou, natuurlijk het liefste geen kleigrond palm kopen, goed geworteld. goede adressen voor palmen zijn daar, bijv. mypalmshop goede prijs en goede palmen. (althans ik heb nooit problemen ervaren)

wil je ze mooi houden zet ze dan wat uit de wind, wil je kleiner blad (steviger) dan liever een zonnige plek. eventueel voor variatie kan je ook een trachycarpus wagnerianus nemen.. deze kan beter tegen wind.

en natuurlijk de andere basics, goede drainage zet ze ook fatsoenlijke grond (palmen/pot grond) met eventueel hydrokorrels

als ik het over moest doen.. zou ik me wat meer concentreren op groepjes van 3 en kleinere palmen kopen van 30 cm stam, ze groeien toch 20cm per jaar en na 2 jaar steken de nieuwe bladeren op 1 meter 80 boven je uit

Afbeelding
wagnerianus, sterker blad, kleiner blad, praktische even sterk als fortunei

Afbeelding
groepjes van 3 (geef toe best mooi he)

Bedankt voor je advies, als ik de foto zo bekijk denk ik inderdaad dat groepjes van 3 voor onze tuin ook beter geschikt is. Bedankt voor het idee.
Prachtige tuin overigens!

Kan ik palmen uit kuip wel gewoon planten in deze periode? aangezien afgeraden word palmen uit volle grond te verplaatsen in deze periode.
JJ16

0 bedankjes

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen