Ik hoorde laatst een palmenkweker zeggen dat de kenmerken van Trachycarpus wagnerinaus recessief overerven en dat ze onderdrukt worden bij hybridisatie met een andere Trachycarpus(soort). Ik wil dat wel onderschrijven. Meestal wordt er bij kruisingen vermeld dat deze eigenschappen van beide ouders zullen vermengen.Maar dat komt lang niet altijd tot uitdrukking in het fenotype.
Ik heb meerdere malen Trachycarpus fortunei met wagnerianus pollen bestoven en alle zaailingen lijken op de moederplant fortunei op één na, een zeldzaamheid die het fenotype van de vader wagnerianus heeft. Deze is een aantal jaren geleden gezaaid en wordt gekenmerkt door een zwakke groei met afwijkingen in de gevormde bladeren. Vergelijk het met een vitale wagnerianus van ongeveer dezelfde leeftijd.
Bij de kruising van Trachycarpus princeps x wagnerianus en omgekeerd zie je ook dat het wagnerinus fenotype wordt onderdrukt. Deze hybride is ook niet evenredig vorstbestendig met de wagnerianus. Dat komt meer overeen met de iets grotere vorstgevoeligheid van Trachycarpus princeps. Het is wel een zeer fraaie hybride die zich van de princeps onderscheidt door een iets minder witte bladonderzijde.