Trachycarpus kruisingen

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Trachycarpus kruisingen

Berichtdoor draco op 17 okt 2024 21:24

Ik hoorde laatst een palmenkweker zeggen dat de kenmerken van Trachycarpus wagnerinaus recessief overerven en dat ze onderdrukt worden bij hybridisatie met een andere Trachycarpus(soort). Ik wil dat wel onderschrijven. Meestal wordt er bij kruisingen vermeld dat deze eigenschappen van beide ouders zullen vermengen.Maar dat komt lang niet altijd tot uitdrukking in het fenotype.
Ik heb meerdere malen Trachycarpus fortunei met wagnerianus pollen bestoven en alle zaailingen lijken op de moederplant fortunei op één na, een zeldzaamheid die het fenotype van de vader wagnerianus heeft. Deze is een aantal jaren geleden gezaaid en wordt gekenmerkt door een zwakke groei met afwijkingen in de gevormde bladeren. Vergelijk het met een vitale wagnerianus van ongeveer dezelfde leeftijd.
Bij de kruising van Trachycarpus princeps x wagnerianus en omgekeerd zie je ook dat het wagnerinus fenotype wordt onderdrukt. Deze hybride is ook niet evenredig vorstbestendig met de wagnerianus. Dat komt meer overeen met de iets grotere vorstgevoeligheid van Trachycarpus princeps. Het is wel een zeer fraaie hybride die zich van de princeps onderscheidt door een iets minder witte bladonderzijde.
Bijlagen
Trachycarpus fortunei x wagnerianus fenotype 1.jpeg
Trachycarpus fortunei x wagnerianus fenotype 1.jpeg (610.2 KiB) 4977 keer bekeken
Trachycarpus fortunei x wagnerianus fenotype 2.jpeg
Trachycarpus fortunei x wagnerianus fenotype 2.jpeg (516.01 KiB) 4977 keer bekeken
Trachycarpus wagnerianus.jpeg
Trachycarpus wagnerianus.jpeg (587.03 KiB) 4977 keer bekeken
Trachycarpus princeps x wagnerianus (1).jpeg
Trachycarpus princeps x wagnerianus (1).jpeg (683.03 KiB) 4977 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Re: Trachycarpus kruisingen

Berichtdoor lapalmeraie op 18 okt 2024 08:45

Mooi en interessant :)
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor johny op 18 okt 2024 19:23

Goed om te weten dan hoeft er ook niet een heisa te ontstaan met kruisingen op een enkele plant na die verschild van ouders.
Maar toch de T prncerps x wagie die ik heb van jouw is niet mis en groeit goed maar de witte onderkant kan niet ippen aan de T princeps maar daarvoor kijgt je iets anders in plaats minder wit en wel hardere groei vind ik.
Zelf heb ik momenteel verschilend kruisingen staan zijn nog wat klein om conclusie te trekken.
johny

99 bedankjes

Berichtdoor draco op 18 okt 2024 23:53

De princeps x wagnerianus hybrides lijken in aanvang sneller te groeien dan de princeps. De laatste versneld wel eenmaal er een stam ia gevormd. Het is moeilijk vergelijken omdat de hybrides vrij recent zijn geplant en de 2 princepsen van 2008 dateren.
Bijlagen
Trachycarpus princeps.jpeg
Trachycarpus princeps.jpeg (749.71 KiB) 4818 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
draco

708 bedankjes

Berichtdoor johny op 20 okt 2024 20:03

mooi exemplaar de princeps maar ze nemen zich de tijd 8-)
johny

99 bedankjes

Berichtdoor Lagarto op 21 okt 2024 15:40

Dank Draco voor dit inzicht. Ik heb ook enkele kleine wagnerianuskruisingen hier, ik zal het eens gaan bijhouden de komende jaren. Ik heb 2x wagnerianus met kumaon van Herbert (in omvang vergelijkbaar met de eerste twee foto's in deze draad), een wagnerianus met princeps van Keesvl en een kleine princeps van Keesvl. Daarnaast enkele wagnerianus-zaailingen. Die twee van Herbert zouden dan dus meer op kumaon moeten gaan lijken. Ze groeien goed en volgend jaar ga ik ze denk ik uitplanten, dan kunnen ze zich in volle grond mooi verder ontwikkelen.
Lagarto

49 bedankjes

Berichtdoor Sub T op 24 okt 2024 22:33

Tja het is niet voor niets dat bij hybriden altijd de naam van de vrouwelijke plant eerst in de naam staat, bijvoorbeeld T. wagnerianus x princeps--> de wagnerianus is dan het vrouwtje. De eigenschappen van dat vrouwtje zijn altijd het meest dominant aanwezig, dat wisten we al langer.
Maar het is inderdaad wel interessant om te zien dat er toch uitzonderingen tussen blijken te zitten zoals die ene fortunei x wagnerianus, die toch duidelijk veel meer wagnerianus in zich heeft!

En heisa is nooit goed natuurlijk, maar ik vind dat men heel duidelijk moet zijn in de benaming van kruisingen en de juiste maatregelen dient te nemen om ongewenste kruisbestuiving te voorkomen wanneer men hier mee bezig is, of ze op de markt brengt, juist om de zuivere soorten zo veel mogelijk zuiver te houden.
Sub T

138 bedankjes

Berichtdoor johny op 25 okt 2024 23:44

juist om de zuivere soorten zo veel mogelijk zuiver te houden.
Denk dat al lang verleden tijd is voor bepaalde soorten trachycarpus waschingtonia ?
johny

99 bedankjes

Berichtdoor knalkop op 26 okt 2024 14:23

Trachycarpus, washingtonia, sabal, phoenix en misschien ook nog wel de butia zijn denk ik een rommeltje en je kunt de labels inmidddels niet helemaal vertrouwen denk ik.
knalkop

10 bedankjes

Berichtdoor draco op 27 okt 2024 01:01

Sub T schreef:Tja het is niet voor niets dat bij hybriden altijd de naam van de vrouwelijke plant eerst in de naam staat, bijvoorbeeld T. wagnerianus x princeps--> de wagnerianus is dan het vrouwtje. De eigenschappen van dat vrouwtje zijn altijd het meest dominant aanwezig, dat wisten we al langer.
Maar het is inderdaad wel interessant om te zien dat er toch uitzonderingen tussen blijken te zitten zoals die ene fortunei x wagnerianus, die toch duidelijk veel meer wagnerianus in zich heeft!

Vooropgesteld dat de herkomst betrouwbaar is, beide hybrides princeps x wagnerianus en wagnerianus x princeps lijken op Trachycarpus princeps en niet of een wagnerianus.
draco

708 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen