Trachycarpus Wagnerianus verplanten

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Trachycarpus Wagnerianus verplanten

Berichtdoor Mariska op 24 aug 2010 08:56

Ik ben nieuw op dit forum en wil het volgende voorleggen.
Wij hebben sinds 1,5 jaar een grote (stamhoogte 1,50 m) Trachicarpus Wagnerianus in de volle grond staan. Nu gaan we over 2 maanden verhuizen, dat betekend dat onze Trachycarpus verplant moet worden aan het einde van het groeiseizoen, niet ideaal.
Wat is wijsheid?
Kan ik de palm nu uitgraven met een zo groot mogelijke kluit en straks ergens in oktober terug zetten in de volle grond? Of moet ik de palm uit graven en in een zo groot mogelijk pot laten overwinteren in een verwarmde kas en volgend voorjaar, april/mei, terug zetten in de volle grond? Of zijn er misschien nog andere opties waar ik niet aangedacht heb?
Ik weet niet zo goed wat hier het verstandigst is om te doen, we zouden het toch betreuren als ons sieraad het niet haalt :(
Wie weet raad?

groetjes Mariska
Mariska

0 bedankjes

Re: Trachycarpus Wagnerianus verplanten

Berichtdoor amourath op 24 aug 2010 09:29

Welkom Mariska!

Ik zou voor optie 2 gaan: hem nu al uitgraven en in een pot zetten zodat hij daar al wat kan herstellen (hij groeit nog een 2tal maand door nu), en deze winter verwarmd overwinteren. Voorjaar 2011 kan hij dan in de grond.
Hem in oktober uitplanten is een groot risico: hij moet herstellen van wortelschade en de groei valt stil op dat moment, dus een strenge winter zou wel eens het einde kunnen betekenen!

Succes!
Professionele paardenfotografie - http://www.e-horse.be
amourath

112 bedankjes

Berichtdoor erna op 24 aug 2010 09:35

Hallo Mariska,

Mocht ik in jouw geval zijn, zou ik de palm laten overwinteren in een ruime pot, en pas in het voorjaar terug uitplanten. Persoonlijk vind ik einde oktober te laat om nog palmen aan te planten.

groetjes, en welkom op het forum , ik zie dat het je eerste post is.

Erna
erna

374 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 24 aug 2010 10:34

Welkom op het forum :D

Ik ben zelf ook verhuisd rond die periode vorig jaar.
De palmen heb ik die winter in pot overwinterd in een onverwarmde serre, goed ingepakt en vooral droog! Wanneer het niet vroor stonden ze tegen de zuid-gevel.
In het voorjaar zijn ze vervolgens aangeplant en staan er nu prachtig bij.

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 24 aug 2010 17:08

Idd, kzou hem ook nu al uit de grond halen en zoveel mogelijk wortel eraan laten, zeer belangrijk !! Hoe meer wortels, hoe sneller en makkelijker die zal herstellen ! Komende winter zeker droog houden maar niet warm overwinteren, allé toch niet te warm (niet constant positieve temps) -5°C mag hij gerust hebben hoor !! :)
Ook van hieruit welkom op het forum trouwens ! :D
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor Mariska op 27 aug 2010 22:18

Ga morgen een grote pot halen op de kwekerij en zal hem deze winter lekker laten overwinteren in de kas.
Nog even een vraagje.
De meningen zijn verdeeld of ik de palm nu al moet uitgraven terwijl de groei er nog in zit zodat hij nog enigzins kan herstellen in de pot of wachten met uitgraven tot na de groeiperiode (eind september) omdat tijdens de groeiperiode de plant nog voeding en vocht vraagt terwijl het wortelpakket aanzienlijk is verminderd.
Mariska

0 bedankjes

Berichtdoor Davy op 27 aug 2010 22:49

Hmm. Mag ik het even vergelijken met het scheren van een coniferenhaag?

Die wordt in het najaar geschoren terwijl de boom nog enige tijd groeit. Reden: tijdens het scheren beschadig je de plant, nadien kan de plant dus nog een maand zijn sheerwonden laten helen.

Dus: ik zou nu ook uitgraven zodat hij in een pot van die mooie wite wortels kan vormen. De groei zal stilvallen, doch ondergronds begint hij dan aan het hertsel van zijn wortels. Een mooie voorsprong dus voor volgend jaar.
Davy

12 bedankjes

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen