Zaailingen van Rhopalostylis sapida

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Zaailingen van Rhopalostylis sapida

Berichtdoor Robi op 11 sep 2010 17:47

Hey iedereen,

Ik heb hier nog redelijk wat zaailingen van meer dan 1j oud van de Rhopalostylis sapida
Die voorkomt in nieuw-zeeland. Wat mij opvalt aan deze palm is dat hij heel goed tegen water kan,
Zaailingen staan namelijk in een bloempot zonder gaten onderaan en met de regen van onlangs liep deze zelfs over.... maar deze palmen geven geen kick, hoe ze het in de winter doen ga ik eens testen.
Heb er een paar in volle grond gezet, ik ga ze wel beschermen. Wat deze palmen ook graag hebben is een beschutte plaats met veel schaduw wanneer ze klein zijn.

Mocht iemand intresse hebben om te ruilen met andere zaailingen geef een seintje. Groeten Robi
Bijlagen
Rsapida.jpg
Rsapida.jpg (30.95 KiB) 5155 keer bekeken
Robi

3 bedankjes

Re: Zaailingen van Rhopalostylis sapida

Berichtdoor erna op 11 sep 2010 18:02

Hallo Robi,

Eerst en vooral welkom op dit forum, ik zie dat dit je eerste post is. Veel leesplezier !
Het zou misschien wel handig zijn om je woonplaats of provincie te vermelden, dat praat gemakkelijker...
Ik heb wel interesse in een zaailing van deze palm, maar heb enkel enkele zaailingen van de sabal palmetto om te ruilen. Eventueel wil ik wel een vergoeding betalen.
Dus als het mogelijk is ?
Ben vanaf maandag enkele dagen in het ziekenhuis, dus als je niet direkt een reactie van mij krijgt, weet je hoe het komt.

Groetjes, Erna
erna

374 bedankjes

Berichtdoor Robi op 11 sep 2010 19:14

Hey Erna,

Thx, ik woon niet ver van benny Van Broeck en ook niet zover van waterboyke, die ook op dit forum zit heb ik al gezien :-) ik ben al een tijdje bezig met exotische planten, maar de laatste jaren heb ik dit een beetje moeten achteruit schuiven omdat ik een huis heb gekocht en aan het verbouwen ben. Dus ja... maar eens het je te pakken heeft laat het je toch niemeer los :-) haha. Ik heb wel intresse in zaailing/en van sabal palmetto. Hoe wil je dit regelen? Groetjes Robi
Robi

3 bedankjes

Berichtdoor arpad veldhuis op 11 sep 2010 19:22

welkom op deze forum,hou winterhard is deze palm dan?

gr arpad
ik ben niet verslaafd,ik hebt gewoon teveel planten
arpad veldhuis

57 bedankjes

Berichtdoor Robi op 11 sep 2010 19:28

Hey arpad,

Wel eigenlijk heb ik nog geen idee, maar hij zou volgens wat ik lees toch een paar graden vorst kunnen verdragen.., deze winter weet ik meer daarover te vertellen.

Greetz Robi
Robi

3 bedankjes

Berichtdoor arpad veldhuis op 11 sep 2010 19:34

ik hebt gelezen dat ze ongeveer -6 aan kan

p.s ik hebt je een p.m gestuurt

gr arpad
arpad veldhuis

57 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 11 sep 2010 21:15

Hoi mensen, deze palm kan heel slecht tegen vorst, hij staat in Nieuw-Zeeland op het subtropische Noorder eiland en op enkele plaatsen aan de west kust van het zuidereiland waar het nooit vriest, hooguit een nachtvorstje, maar geen -6!
En niet alles geloven wat ze bij wikipedia zeggen, maar ook even verder kijken [ lichte vorst tot -3]
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor arpad veldhuis op 11 sep 2010 21:58

dit hebt ik van wikipedia
Rhopalostylis sapida is een palmensoort, en van alle palmen is dit de soort die het meest zuidelijk groeit, in Nieuw-Zeeland.

Ze groeien op het noordelijke eiland, waar ze vooral in de kustregio's en langs de oevers van de waterlopen voorkomen. Op het zuidelijke eiland is deze soort beperkt aanwezig. De palmen komen vooral voor in goed beboste en vochtige gebieden, in een zacht zeeklimaat.

De 8-10 m hoge stammen hebben een kroon van lange vederbladeren. De bloeiwijzen komen onder de bladstelen en kunnen 1 m lang worden. De bloeiwijzen hebben zowel mannelijke als vrouwelijke bloemen. De kleine vruchten zijn rood of levendig oranje.

Deze palm kan groeien op uitgezochte plaatsjes langs de Azurenkust en zelfs in Bretagne, op voorwaarde dat hij in de winter zorgvuldig beschermd wordt. Hij verdraagt niet meer vorst dan -6 °C. Hij heeft nood aan schaduw en een rijke grond, vooral als jonge plant

gr arpad :D
arpad veldhuis

57 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 11 sep 2010 22:14

Het is precies wat ik zeg! Je neemt het blindelings over [ wikipedia zelf made info waar ieder zijn bevindingen kwijt kan] Als je verder leest op Google kom je er achter dat ze het over lichte vorst hebben, bij de site"s die echt weten waar ze het over hebben, in die gebieden waar de plant groeit in N.-Z. vriest het zelden of nooit! Maar goed ik zou zeggen zet hem in de volle grond en test het voor ons!! misschien kun je ons verassen :P
Gr. Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 12 sep 2010 14:08

Hallo Robi

Welkom op het forum ;)

Dit is een behoorlijk betrouwbare site (wel in het Engels)
http://www.pacsoa.org.au/palms/Rhopalostylis/sapida.html

"Mild klimaat en kan lichte vorst hebben" staat er.
Een temperatuur eraan koppelen is altijd moeilijk omdat andere factoren ook een rol spelen.
Zoals Eduard aangeeft kun je het best het oorspronkelijke klimaat nemen als uitgangspunt.

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen