hoe vaak bemesten?

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

hoe vaak bemesten?

Berichtdoor veerle op 20 mei 2009 10:39

Goededag,

Ik heb thuis een 3 tal jaren geleden pitten gezaaid van trachycarpus fortunei en chamareops humilis.
Begin dit jaar( eerste week van januarie) heb ik brand gehad in de veranda waar deze stonden te overwinteren. Een deel hebben het niet overleefd vooral de chamareops humilis, heb er nog maar 3 van over :cry: Met de trachycarpus heb ik meer geluk gehad, nog een 10tal zaailingen van over. :D
Door de brand hebben ze veel bladschade gehad, ik denk vooral door de hitte want veel van de bladeren waren gewoon verdroogd. Een dikke 6 weken geleden heb ik ze dus opnieuw verpot in grotere potten want bij de meeste kwam kwamen de wortels erdoor, bladgroei was toen ook zeer duidelijk aanwezig. Ze hebben nu duidelijk een knolletje onderaan hun stam.

Nu is mijn vraag hoe vaak en hoeveel mag ik deze bemesten? Ik heb koemestkorrels liggen en blauwe korrels. De meeste planten hebben minimaal 1 volledig nieuw blad, een gedeeltelijk blad beschadigd door de brand en een nieuwe speer die aan het komen is.

Nog een extra vraag: bij enkele zijn er ook kleine bruine vlekjes in het (nieuwe)blad, bij sommige zelfs kleine gaatjes als het om een ouder blad gaat. Kan dit van slakken zijn? Daar heb ik er veel van :) .
Bedankt!
Veerle.
veerle

1 bedankjes

Re: hoe vaak bemesten?

Berichtdoor lapalmeraie op 20 mei 2009 13:39

Hallo Veerle

Welkom op het forum! :D
Hopelijk zien we je hier nog regelmatig terug.

Hopelijk heb je niet teveel brandschade opgelopen :?
Gelukkig zijn er ook nog een aantal palmen overgebleven.
Het best geef je hen een beetje koemestkorrels rond de stam. Ze zijn nog niet zo groot vermoed ik dus volstaat een klein beetje. Pas bij exemplaren met een stam spreken we over een handvol korrels.
Je kunt eventueel ook vloeibare voeding geven. Op de verpakking staat hoe vaak je dit mag toedienen. Blauwe korrels zijn chemisch en dus een stuk agressiever. Die raad ik persoonlijk af. De wortels zouden hierdoor kunnen verbranden.

Vriendelijke groeten
La Palmeraie
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 20 mei 2009 13:42

lapalmeraie schreef: Blauwe korrels zijn chemisch en dus een stuk agressiever. Die raad ik persoonlijk af. De wortels zouden hierdoor kunnen verbranden.

Mijn buurman heeft net z'n gazon verbrand (allemaal bruine plekken) omdat hij er teveel blauwe korrel op gegooid heeft. :lol: Leuke buurman hoor, maar niet zo handig... :?
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor veerle op 20 mei 2009 17:25

Bedankt voor de reacties, hoe vaak mag ik deze koemestkorrels dan geven?

Enig idee wat die bruine vlekjes kunnen zijn? en de gaatjes? Slakken?
veerle

1 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 20 mei 2009 18:07

Hallo Veerle,

Bruine vlekjes zie je wel vaker op palmen. Ik denk dat het te maken heeft met te veel of te weinig water. Maar vrijdag kom ik bij de kweker en vraag ik het na. Dan weten we het allemaal met zekerheid.

Je kan koemestkorrels geven als de vorige gift niet meer zichtbaar is. Na de regenbui van vorige week ben ik dus volop aan het bijmesten :lol:

Groeten,
Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor veerle op 21 mei 2009 20:54

Bedankt!
veerle

1 bedankjes

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen