Bladeren nieuwe wagnerianus klappen dicht

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Bladeren nieuwe wagnerianus klappen dicht

Berichtdoor trachycarpus op 11 apr 2011 20:14

Hallo ,

Vrijdag nieuwe wagnerianus gekocht , stam 1.20m , thuis gekomen heb ik die verplant in een grotere container omdat die echt wel losjes stond, dan opgemerkt dat er een redelijk grote klomp kleiaarde aanhing , bladeren stonden dan nog niet dichtgevouwd , moet er wel bijvertellen dat het tot nu toe enkel de buitenste bladeren zijn die dichtvouwen ,ook nog bij vermelden dat ik de aarde wel degelijk vochtig houd , stond de afgelopen 3 dagen wel op terras in de(volle) zon.

Alle raad is welkom , wat doe ik nu het beste , is er een gevaar voor de plant ?

Alvast vriendelijke dank
Chris
trachycarpus

6 bedankjes

Re: Bladeren nieuwe wagnerianus klappen dicht

Berichtdoor orinoco op 11 apr 2011 20:27

Hoi Chris,

Met dat "losjes" staan,bedoel je daarmee de plant zelf in de (oude) pot,of dat het geheel een beetje topzwaar was. In het eerste geval kan het namelijk zo zijn dat de plant niet goed doorworteld is. Dit is vaak het probleem als de planten in volle grond opgekweekt zijn en daarna uitgestoken worden op "potmaat". In dat geval heeft de palm geruime tijd nodig om te herstellen...

Groet,Ben
orinoco

78 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 12 apr 2011 12:19

Inderdaad. Mijn waggie staat ook losjes maar heeft nauwelijks wortels.
De bladsegmenten zijn dan ook volledig dichtgevouwen.
Dit allemaal wegens de beruchte kleikluit.

Herstel kan inderdaad een hele tijd duren. Robke (forumlid) heeft zo bv. 2 jaar moeten wachten totdat de groei weer hervatte. :shock:

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor trachycarpus op 12 apr 2011 13:15

Alvast bedankt voor jullie reactie , de volgende keer zal ik zo'n planten wellicht laten staan , maar naar ik hoor kan dit toch goed komen met véél geduld , hoop ik !
Nog tips om zo'n palm eventueel een boost te geven (standplaats , mest , water ) zijn welkom.

Mvg
Chris
trachycarpus

6 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 12 apr 2011 16:09

Zoals je inmiddels weet, heb ik de kluit uitgewassen en daarna de palm opgepot met een hand beendermeel. Dit om de wortelaanmaak te stimuleren.
Hij werd vervolgens binnen overwinterd om erger te voorkomen.
Nu staat hij weer buiten maar is er nog geen vooruitgang qua beworteling.

Maar aangezien hij ook niet achteruit gaat blijf ik hoopvol. ;)

Ik probeer hem niet al te nat te houden aangezien er ook geen groei plaatsvindt.
Om deze zelfde reden krijgt hij ook geen meststoffen naast de meststoffen uit de potgrond.

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor robke op 12 apr 2011 20:00

Zoals Niek al aangaf,heb ik dit ook voor gehad met 2 Fortunei's met 1 meter 20 stam ongeveer.
Had deze via kapaza over 2,5 jaar gekocht voor een belachelijke prijs...
Rond september verleden jaar een heel klein beetje groei waargenomen,nu ook een klein beetje groei maar niet veel soeps.
Was ook in de beginperiode van mijn exotenverslaving dat ik deze gekocht had,maar zou er tegenwoordig liever 100 euro meer voor geven per plant en zeker zijn dat ze volledig geworteld zijn dan zulke pruts te kopen zoals ik gedaan had...
Maar eens ze echt aangeslagen zijn zal ik wel geld uitgespaard hebben,als ik vergelijk met een fortunei die ik verleden jaar gekocht heb bij Fc-plants (sorry voor de reclame) :)
is het een immens verschil,je ziet gewoon dat dit echte kwaliteits bomen zijn,mooi van kleur,mooi blad,en echt door en door wortels.Deze sloeg onmiddelijk aan in volle grond.
Ben er zeker van dat deze de 2 vooraan zal inhalen in hoogte ook al scheelt het nog een ongeveer 60 cm.Topic met foto's van de wortelkluit van die 2 Trachy's met heel weinig wortels :http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=14&t=2684

Groetjes
robke

10 bedankjes

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen