Bemesten palmen

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Bemesten palmen

Berichtdoor Davy op 29 jun 2009 23:36

Omdat er hier blijkbaar veel vragen worden gesteld over bemesten van palmen en hoe het dan in zijn werk gaat vond ik het een leuk idee er een apart onderwerp van te maken. Ik ben er van overtuigd dat het vooral voor de nieuwe mensen hier handig is.

Ik leg even mijn "bemestingssysteem" uit. Ik was ook begonnen met het toedienen van koemestkorrels maar dan vond ik een (beter?) idee. Ik heb namelijk compost staan die ik zelf kweek in mijn compostbakken. Al zeg ik het zelf, ik denk dat die uitstekend is voor palmen. De compost is meer dan een jaar gerijpt ziet mooi zwart en luchtig en heeft een ideale samenstelling ( er komt zowel keukenafval, verdroogde bladeren die ik verzamel in de winter en dan bij hou om heel het jaar voorraad te hebben om te mengen in de compostbak. Eveneens het afval van de cavia's zit er in zodus....) Hoe ga ik te werk: ik haal de bodembedekking weg (bij mij ligt er schors op de bodem rond de palmen) en strooi de compost mooi uit rond de palmen en rond de musa die ook in dat perkje staat. Vervolgens leg ik de boomschors terug, dit heeft als voordeel dat de compost niet uitdroogt. Iedere keer als het regent of je bewatert (wat ik vandaag deed met dit warme weer) krijgen u palmen mest. De compost lost traag op en heeft dus geleidelijk maar constant voeding. De compost die ik 2 maand gelegd heb ligt er nog een beetje dus eigenlijk wel ideaal, niet veel omkijken naar achteraf. Sindsdien zijn de nieuwe bladeren van de Trachy diepgroen. Ik ben nu aan mijn derde blad bezig van dit seizoen (palmpje heeft wel maar stam van 15 cm dus groeit normaal nog niet zo snel) dus ik weet niet of die groeisnelheid nu al dan niet goed is. Laat maar horen wat jullie er van vinden!
Davy

12 bedankjes

Re: Bemesten palmen

Berichtdoor Christophe op 29 jun 2009 23:53

Hallo Davy,

Zo geraak ik ook elk jaar mijn compost kwijt. :D Ik strooi de compost in de borders tussen de planten en dit zorgt sowieso voor een beter bodem. Als je de compost zou kunnen vermengen met de bodem zou dit nog beter zijn, maar als er al planten staan moet je goed opletten dat je de wortels niet beschadigt natuurlijk.

Compost heeft de bijzondere eigenschap om het water beter vast te houden. Zo heb ik enkele jaren geleden een beukenhaag aangeplant. Het stuk waar ik veel compost gebruikte staat wel drie keer zo mooi (om het zo uit te drukken) dan het stuk waar ik geen tot weinig compost gebruikt heb. Zo zie je maar dat compost een goede werking heeft op je plantjes.

Sommigen strooien hun compost zelfs gewoon op hun gazon, maar hier heb ik geen ervaring mee.

Christophe
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor Davy op 30 jun 2009 00:01

Maar dan nu DE cruciale vraag (die ik mezelf ook stel). Zit er in compost genoeg voeding voor palmen (bij mij heb ik nu wel ideale samenstelling) of kun je dat combineren met koemestkorrels? Ik heb het niet gedurfd (schrik voor verbranding) omdat ik denk da het voldoende is met compost. Wat denk jij?
Davy

12 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 30 jun 2009 00:05

Je mag gerust nog koemestkorrels bij je compost doen hoor. Compost heeft vooral de eigenschap om een betere structuur en waterhuishouding te geven aan je grond. Hoewel er ook voedingstoffen in de compost zit, mag je gerust koemestkorrels toe dienen hoor. Je palmpjes zullen er blij mee zijn. ;)
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor Davy op 30 jun 2009 00:08

Oww oke. Ik dacht door dat er in die compost cavia uitwerpselen zitten (nu niet meer zichtbaar uiteraard die is mooi mee verteerd gedurende dat jaar) dat er al genoeg voeding in zat. Kun je eigenlijk "overdoseren" in dit geval? Ik bedoel met koemestkorrels/compost enz?? Oja mijn Trachy Fortunei is nu met zijn derde blad bezig van dit seizoen (15 cm stam nu) is dat snel of net traag? Dat vraag ik mij nu al een tijdje af se :D
Davy

12 bedankjes

Berichtdoor Davy op 01 jul 2009 20:14

Gisteren dan beide palmen wat koemestkorrels bijgegeven. Ik sproei ze nu iedere morgen zeer goed met de tuinslang. Schijnt dat ze daar goed van groeien. Wie weet er of een Trachy Fortunei met stammetje van +/- 15 cm die in dit seizoen bezig is aan zijn 3de nieuw blad of dat snel of traag is?? Dan weet ik of ik goed bezig ben. Het derde blad is nu aan het ontplooien, de volgende speer steekt ook al flink uit. Ben eens benieuwd wat jullie groeisnelheid is. Het is nu zijn 2de jaar in volle grond
Davy

12 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 01 jul 2009 20:39

Hey Davy

Ik heb vorig jaar mijn Trachy in de volle grond gezet. Hij is ietsje groter dan de jouwe vermoed ik.
Zo zag hij er toen uit;
Afbeelding

Nu staat hij er zo bij (foto net voor je gemaakt ;) )
DSC03176.JPG
DSC03176.JPG (46.16 KiB) 5645 keer bekeken

Het eerste jaar vallen ze nog wat stil omdat eerst de wortels zich goed moeten ontwikkelen.
Daarna schijnt het vrij vlot te gaan. Wel exponentieel (zoals veel palmen), steeds sneller naarmate hij groter wordt. In het begin moet je wat meer geduld hebben.

De mijne heeft wel meteen chance gehad met de winter :?
Ik heb hem zeer beperkt beschermd en de speer is al die tijd mooi gebleven.
Het lelijk geworden blad heb ik verwijderd. De 2 grootste bladeren hebben nog wat winterschade het nieuwste blad is weer zoals het hoort.

Op deze site kun je de groei van Trachy's mooi volgen dmv een foto reportage.

Vriendelijke groeten
LP
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Davy op 01 jul 2009 20:46

Die site....Dat is het begin van mijn palmenhobby...Daar had ik geleerd dat een trachy een goede palm is en heb toen naar die zelfde mens gebeld van die Chilinsis om expliciet die palm te hebben. Die staat nu van vorig jaar in de volle grond, heeft toen nog 2 bladeren aangemaakt. Nu zit ik dus op 3 bijna maar de volgende speer zit alweer klaar. Ik denk momenteel aan dit tempo 1 blad om de 2 weken. Is dat snel?? Hoeveel nieuwe bladeren heb jij al van dit seizoen?
Davy

12 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 01 jul 2009 21:17

Weer even naar buiten geweest ;)
3 bladeren met winterschade, één "verse" en een mooie speer die op punt staat om open te gaan.

Die eerste 3 hebben de winterschade op verschillend niveau, zij vormend samen destijds de speer en je kunt nu dus nog zijn op welke hoogte ze toen zaten.

Zo 'warm' had hij het enkele maanden terug :D
Trachycarpus f. 2008-11.2.JPG
Trachycarpus f. 2008-11.2.JPG (50.66 KiB) 5635 keer bekeken

Ik geef enkel een handje vol koemestkorrels als bemesting.
Wel geef ik hem met zulk weer ook wat water.
Met besproeien met je trouwens opletten dat je de stam niet nat maakt, daar houden ze niet van.

groeten
LP
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Davy op 01 jul 2009 21:30

Dan mag ik besluiten dat het bij mij super gaat..Ik heb 2 volwaardige nieuwe donkergroene bladeren van dit jaar en een derde nieuw komt al open. Nieuwe speer steekt ook al flink uit. Die van mij had ook koud dit jaar. Hij staat volgens mij op een uitstekende plaats...Volledig beschut, tegen een klein houten afsluitinkje. Temperaturen in volle zon in die omgeving tegen de muur: 52 graden.....Komt door dat die meter in de zon hangt maar tis toch verschrikkelijk warm daar. Je kan er nu niet zitten.
Davy

12 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen