Omdat er hier blijkbaar veel vragen worden gesteld over bemesten van palmen en hoe het dan in zijn werk gaat vond ik het een leuk idee er een apart onderwerp van te maken. Ik ben er van overtuigd dat het vooral voor de nieuwe mensen hier handig is.
Ik leg even mijn "bemestingssysteem" uit. Ik was ook begonnen met het toedienen van koemestkorrels maar dan vond ik een (beter?) idee. Ik heb namelijk compost staan die ik zelf kweek in mijn compostbakken. Al zeg ik het zelf, ik denk dat die uitstekend is voor palmen. De compost is meer dan een jaar gerijpt ziet mooi zwart en luchtig en heeft een ideale samenstelling ( er komt zowel keukenafval, verdroogde bladeren die ik verzamel in de winter en dan bij hou om heel het jaar voorraad te hebben om te mengen in de compostbak. Eveneens het afval van de cavia's zit er in zodus....) Hoe ga ik te werk: ik haal de bodembedekking weg (bij mij ligt er schors op de bodem rond de palmen) en strooi de compost mooi uit rond de palmen en rond de musa die ook in dat perkje staat. Vervolgens leg ik de boomschors terug, dit heeft als voordeel dat de compost niet uitdroogt. Iedere keer als het regent of je bewatert (wat ik vandaag deed met dit warme weer) krijgen u palmen mest. De compost lost traag op en heeft dus geleidelijk maar constant voeding. De compost die ik 2 maand gelegd heb ligt er nog een beetje dus eigenlijk wel ideaal, niet veel omkijken naar achteraf. Sindsdien zijn de nieuwe bladeren van de Trachy diepgroen. Ik ben nu aan mijn derde blad bezig van dit seizoen (palmpje heeft wel maar stam van 15 cm dus groeit normaal nog niet zo snel) dus ik weet niet of die groeisnelheid nu al dan niet goed is. Laat maar horen wat jullie er van vinden!