Uitplanten Trachycarpus Fortunei

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Uitplanten Trachycarpus Fortunei

Berichtdoor loowie op 20 apr 2011 11:56

Vanaf welke stamhoogte zou dit kunnen? Of mogen de jonge zaailingen ook al in de volle grond?
loowie

19 bedankjes

Re: Uitplanten Trachycarpus Fortunei

Berichtdoor Dejagere op 20 apr 2011 12:37

Het is een beetje moeilijke vraag.Het hangt van veel factoren af.Bijv.moet je best een beetje geluk hebben met de eerste winters.Hoe zachter de streek waar je woont hoe kleiner je het kan proberen.Volgens sommigen is het zelfs best in volle grond te zaaien en de natuur selecteert dan de beste exemplaren eruit en dat geeft op termijn de sterkste planten;Ik zie de beste overlevingskans (ook minst speerrot ) bij planten die pas uitgeplant worden met stammen boven de 60 cm.Dit is echter allemaal relatief want een grote goede doorwortelde wortelkluit is ook van groot belang.Ik heb zelf oof veel zaailingen in de grond zonder bescherming ,natuurlijk is er uitval maar de overblijvers zullen aangepast zijn aan het klimaat.Ik kan enkel spreken uit ervaring met Trachycarpus in streek met mild klimaat en droge grond,in koudere streken zijn zaailingen waarschijnlijk moeilijker .Gr Eddy
Dejagere

45 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 20 apr 2011 16:36

Ik sluit me aan bij Eddy.
Over het algemeen wordt gesteld dat palmen de volle grond in kunnen zodra het gedeelde blad er is. Het grote voordeel van ze klein uit te planten is, zoals Eddy al aangaf, de gevoelige exemplaren ook vroeg sneuvelen. Natuurlijk is dat jammer, maar zo voorkom je tegenvallers na jaren te hebben opgekweekt in kuip.

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor loowie op 21 apr 2011 08:27

Bedankt.
Ik heb gisteren vijf Trachy's opgehaald bij Arco.
Daarvan zal ik er in ieder geval één in de tuin planten.
We zullen zien :thumb_up:
loowie

19 bedankjes

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen