palmen bij de kweker

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

palmen bij de kweker

Berichtdoor fordbully op 02 aug 2011 21:05

Terug van Italie en een goede kweker gevonden. Hier enkele foto's van palmen die ik volgend jaar in maart ga binnen krijgen. Prijzen zullen later volgen maar zal zeer schappelijk zijn. ;)

De laatste 3 fotos zijn van 2 fortuneis die ik al heb meegebracht om de kwaliteit te kunnen laten zien. Ze zijn mooi dik en behaard, sommigen hebben ook al bloei vertoond en de wortels steken uit de pot. Foto's van de plantage staan nog op de camera en zal ik nog wel eens posten. :D

Chamaerops humulus zullen ongeveer 1 meter totale hoogte zijn met verschillende stammen en washingtonias kan ik ook laten komen als er interesse voor is net als Oleanders.
Laatst bijgewerkt door fordbully op 04 aug 2011 20:27, in totaal 1 keer bewerkt.
fordbully
Bedrijven

25 bedankjes

Re: palmen bij de kweker

Berichtdoor lapalmeraie op 03 aug 2011 09:24

Mooi mooi.
Ze kweken op in volle grond en in pot zie ik.
De exemplaren die jij hebt meegebracht werden opgekweekt in volle grond.
Ga je ook exemplaren importeren die in pot opgekweekt werden?

Vrgr
Niek
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor Marc_S op 03 aug 2011 10:23

Dat zijn nu de bekende potgedrukte palmen. Als ze die niet laten doorwortelen dan heb je hier de problemen ermee.
Daarom zijn deze ook goedkoper. Zo een zou ik dus niet kopen hebben veel te lang nodig om aan te gaan. het hele wortelstelsel is kaopt door het uitgraven en bij een beetje te strenge winter het eerste jaar leggen ze het loodje.

Groeten

Marc
Marc_S

65 bedankjes

Berichtdoor fordbully op 03 aug 2011 11:49

@ Marc S: deze zijn niet potgedrukt. Dit zijn palmen die in volle grond staan voor jaren en zijn dus goed geworteld, in september worden deze uitgedaan in pot en pas in maart verscheept. Deze 2 palmen zijn volledig doorworteld en zal er fotos van plaatsen, potgedrukte palmen koop ik niet aan. Ze zijn niet goedkoper dan een andere kweker, ze waren zelfs iets duurder dan een Spaanse kweker maar deze hadden mooie bladeren en dikke stammen. De potten waren verstevigd omdat ik met een gewone auto 1500 km moest maken naar Belgie met al mijn koffers en souvenirs. Eerst goed denken voor men iets zegt lijkt me beter aangewezen.
fordbully
Bedrijven

25 bedankjes

Berichtdoor chrisvm op 03 aug 2011 12:45

Hey..Komen deze van een kweker in San Benedetto?of van de dorpjes erboven gelegen..o.a. Cupra.. Heb daar velden vol zien staan,heb ik ergens nog wel foto's van liggen.
Grtz Chris
chrisvm

19 bedankjes

Berichtdoor fordbully op 03 aug 2011 14:33

Hei, deze komen niet van een kweker in San Benedetto, blijkbaar mogen er van de provincie Le Marche geen palmen meer uitgevoerd worden. Deze palmen komen uit de regio Abbruzze daar mag dit wel nog.

Even nog eens ter verduidelijking vanwege evt bezorgdheid: al de palmen staan in volle grond en worden in september omgepot MAAR worden pas in maart geëxporteerd omwille van de wortelgroei en de slechte planttijd buiten Italie.
Daarom heb ik 2 exemplaren meegevraagd die er al 6 maand staan in pot, de 2 latjes heb ik nu net afgedaan thuis en waren met 1 nietje vastgemaakt, dit was ook op mijn vraag vanwege de koffers en souveniers die ik in mijn auto had zitten en zodat er niet al te veel vuiligheid van de grond in de pot de auto in kwam en overal. De kweker stuurt zelfs fotos op na de ompotting in september zodat ik ze kan kiezen, de bloei laat hij op mijn vraag er ook aan zodat ik kan zien welk mannelijk en vrouwelijke palmen zijn (altijd handig om thuis zelf die blauwe besjes te hebben). De palmen kunnen of in pot of met een netje rond geleverd worden maar omdat ik zelf daar geen tijd voor heb laat ik ze in pot doen. Ik ben al een tijdje bezig naar het zoeken van een goede kweker en heb er tijdens mijn verlof veel tijd in gestoken. Zelf wil ik ook geen potgedrukte palmen kopen of verkopen maar enkel goed doorwortelde palmen die dit Belgisch klimaat doorstaan.
fordbully
Bedrijven

25 bedankjes

Berichtdoor bjornobo op 03 aug 2011 15:41

weet jij wat ze doen om ze bij het oppotten goed te laten wortelen?
misschien kunnen wij er nog iets van leren..
bjornobo

21 bedankjes

Berichtdoor Toni op 03 aug 2011 16:31

Aan welke prijs zat je te denken zodra wij ze kunnen kopen? Altijd handig om te weten voor alle ge-intreseerden onder ons :thumb_up: ?!

Gr Toni
Toni

16 bedankjes

Berichtdoor Marc_S op 03 aug 2011 16:32

Beste Fordbully,

Potgedrukte palmen worden gekenmerkt door het houtje dat ze in de pot moet houden, dus mijn opmerking was wel doordacht.
Daarbij wilde ik alleen maar duidelijk maken dat die palmen goedkoop is duurkoop zijn.
Jij had ten eerste niets geschreven over 6 maanden in de pot overwinteren.
Ik heb contact gehad met iemand die in palmen handeld en deze vertelde mij dat palmen in 4 maanden een behoorlijke wortelkluit kunnen ontwikkelen mits ze in goede aarde en in en bij hoge temperaturen staan.
Hij verwachtte niet dat de palmen dat die uit Italie komen in goede grond zaten en omdat deze al in de winter hun nieuwe kluit moeten ontwikkelen dat de kuit goed ontwikkeld is.
Hij vertelde mij dat een palm uit de volle grond eigenlijk een jaar nodig heeft om weer zijn optimale kluit te maken, maar dat de kwekers dat niet doen om dat het te duur voor ze wordt.

Het zijn dan geen potgedrukte palmen maar kijk dat wel uit dat ze een goed ontwikkelde kluit hebben na 6 maanden.

Groeten

Marc
Marc_S

65 bedankjes

Berichtdoor fordbully op 04 aug 2011 18:47

...
Laatst bijgewerkt door fordbully op 04 aug 2011 20:29, in totaal 1 keer bewerkt.
fordbully
Bedrijven

25 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen