Parajubaea toryalli var toryalli

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Parajubaea toryalli var toryalli

Berichtdoor kristof p op 17 aug 2009 19:10

het gaat het met jullie Parajubaea's, zowel in pot als in de volle grond? vind dit een prachtige palm en hij is winterharder dan bijv. een Phoenix canarensies...in 2007 heb ik er eentje geplant en deze doet het uitstekend. krijgt wel een afdak tijdens de winter en vorige winter een lichtslang op de grond rond de stam(metje). heeft nog nooit een greintje schade vertoont en het is een van de weinige palmen die nog nooit een zwart vlekje heeft vertoond na een koude nacht...jammergenoeg heb ik hem iets te dicht bij een B. armata geplant maar dit zal wel goedkomen gezien de Parajubaea toch een stuk sneller groeit, enkel de bloembak zal er moeten aan geloven als deze eenmaal zijn stamdikte bereikt.

sorry voor de slechte foto maar deze is erg moeilijk in beeld te brengen. heeft een prachtig blad, diepgroen aan de bovenkant en zilverachtig aan de onderkanten...
Afbeelding

gr
Kristof
kristof p

23 bedankjes

Re: Parajubaea toryalli var toryalli

Berichtdoor lapalmeraie op 17 aug 2009 21:26

Mooie palm!
Ik kende deze soort persoonlijk nog niet. :)
Kun je er iets meer over vertellen?

Vrgr
LP
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 17 aug 2009 21:44

Dat is een heel mooi exemplaar en jou berichten geven voor de toekomst goede hoop. Ik heb zelf zaailingen die met hun 6 blad bezig zijn maar naar afgelopen winter willen ze maar moeilijk op gang komen, ze hebben in pot -4 maximaal gehad, het gaat om de Parajubaea torallyi var. microcarpa en de Parajubaea torallyi var. torallyi.

Gr, Ro
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor Christophe op 17 aug 2009 22:40

Ik wil er ook een 8-)

Ze zijn vrij kostelijk in aankoop hé?
Christophe
Beheerder
Beheerder

222 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 17 aug 2009 23:16

Christophe schreef:Ik wil er ook een 8-)

Ze zijn vrij kostelijk in aankoop hé?

De laatste tijd zijn ze te betalen, James heeft ze ook staan.
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor Exotic Life op 17 aug 2009 23:34

Kristof,

De mijne doet het goed en heeft dit jaar zijn eerste gesplitste bladeren aangemaakt, ook toen deze dat nog niet had vond ik het al een erg mooie palm. Hij staat hier in pot, al hoewel ik erg twijfel wat ik ermee ga doen. Voor de groei zou het bijvoorbeeld bevorderend zijn om deze volgend voorjaar in volle grond uit te planten. Qua minima's in de winter zit jij over het algemeen in een normale winter 1-2 graden hoger als mij, echter zit ik vaak weer enkele graden hoger in de zomer. Daarbij in normale winters zijn temperaturen van -5 a -6 raar en komt het merendeels niet onder de -3, tevens groeit hier ook de Phoenix canariensis. In dat opzicht zou ik hem zo willen uitplanten, anderzijds houdt me iets tegen aangezien ik de palm niet graag kwijtspeel. Ondanks dat de palmen om grotere schaal worden aangeboden blijven het niet de goedkoopste palmsoorten.

Van de week tijdens mijn fotorondje maak ik er even een foto van.

Robbin
Exotic Life

57 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 18 aug 2009 09:12

Ik word hoe langer hoe nieuwsgieriger naar deze palm. :lol:
Zoals de naam doet vermoeden heeft hij iets weg van een Jubaea in jong stadium nietwaar?
Is de groei ook zo traag, of waarmee valt de groei te vergelijken?

Vrgr
LP
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor kristof p op 18 aug 2009 18:03

op jonge leeftijd groeien ze niet bijster snel...als ze beginnen met de gevederde bladeren gaat hun snelheid wel fors omhoog....is stukken sneller dan een Jubaea en ook wat sneller dan de meeste Butia's.
enig nadeel om deze te zaaien is het grillige kiemverloop...het kan jaren duren eer ze kiemen maar sporadisch kiemt er soms ook eentje na bijv. een maandje.
Parajubaea groeit van alle palmen op de hoogste hoogten (tot 3500m!) ze groeien erg goed bij onze temperaturen. veel beter dan in een tropisch klimaat bijv...
enig en grootste nadeel is weer dat ze niet goed tegen vocht kunnen....

gr
Kristof
kristof p

23 bedankjes

Berichtdoor kristof p op 18 aug 2009 18:07

TropiRo schreef:Dat is een heel mooi exemplaar en jou berichten geven voor de toekomst goede hoop. Ik heb zelf zaailingen die met hun 6 blad bezig zijn maar naar afgelopen winter willen ze maar moeilijk op gang komen, ze hebben in pot -4 maximaal gehad, het gaat om de Parajubaea torallyi var. microcarpa en de Parajubaea torallyi var. torallyi.

Gr, Ro

hoopgevend....ja en nee. droog kunnen ze tijdens de winter erg veel aan maar nat lopen ze nogal vlug speerrot op (gelukkig herstellen ze hier wel snel en goed van maar dat kan niet de bedoeling zijn). het is ook een palm die veel luchcirculatie nodig heeft en het valt nog af te wachten of je ze op dezelfde manier kan beschermen als een P. canarensies bijv...als dit wel lukt hebben we er een prachtige palmsoort bij....deze word uiteindelijk wel giga groot :shock:

bij Marc (palmhunter) heeft een Parajubaea in pot de afgelopen winter overleefd onder een afdak!!!(temperaturen tot -10°C)

gr
Kristof
kristof p

23 bedankjes

Berichtdoor Exotic Life op 27 aug 2009 18:50

Hier is de mijne, twijfel nog steeds of ik hem volgend voorjaar in volle grond ga zetten. :lol:

Afbeelding
Exotic Life

57 bedankjes

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen