Onkruid - herbicide

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Onkruid - herbicide

Berichtdoor stefan78 op 24 jun 2012 21:58

Dag iedereen,

Ik heb een heuvel gemaakt in de tuin waarop enkele palmbomen staan. Ze zijn nog klein, en het onkruid begint te woekeren. Ik moet elke dag nieuwe scheutjes uittrekken. Momenteel heb ik het erg druk en na een week geen onkruid te wieden, staat de heuvel plots vol. Zou ik tussen die palmbomen wat herbicide durven te spuiten? Heeft iemand daar ervaring mee?

Een vriend die tuinbouw studeerde raadde me af om boomschors op de heuvel te strooien. Dat zou wel onkruid voorkomen en vooral ook mooier ogen, maar alle stikstof uit de grond halen?
stefan78

10 bedankjes

Re: Onkruid - herbicide

Berichtdoor eddy21 op 25 jun 2012 06:04

ik zou geen herbicide of ander spul gebruiken om het onkruid tegen te gaan onkruid hou je toch niet tegen komt net zo hard weer een je palm groeit ook wel met wat onkruid om zich heen haal je het 1 keer per week weg ;)
eddy21

34 bedankjes

Berichtdoor shusui op 25 jun 2012 11:26

Schors of ander organisch materiaal dat je als bodembedekking gebruikt (stro, bladeren,
hakselhout, ...) halen tijdens hun verteringsproces idd wat Stikstof uit de bodem, maar met een lichte stikstof bemesting valt dat probleem al te verwaarlozen.
De stikstof die het opneemt tijdens de vertering krijg je later ook terug als de schors verteerd is, en net zoals compost de bodem beter maakt.

Dus dat is zeker geen reden om geen schors of dergelijke te gebruiken !
Enig nadeel mss is dat de vogels er in spelen en naar beestjes zoeken. Het zou dus kunnen dat het van de heuvel af komt na verloop van tijd.

Hier in de tuin gebuik ik zoveel mogelijk hakselhout, grasmaaisel, bladeren, compost,... als bodembedekking omdat ik anders het onkruid niet de baas kan.

Gr,
Sven
shusui

193 bedankjes

Berichtdoor GeL op 25 jun 2012 14:02

Ik zelf gebruik cacaodoppen in het exotische gedeelte van mijn tuin. Het ruikt na het aanbrengen gedurende enkele maanden lekker naar de cacao, zeker na een plensbui. De geur maakt het exotische gevoel nog sterker.

't Is niet goedkoop, maar als je een beetje rondkijkt vind je interessante prijzen. Je moet het ook niet zodik als bvb boomschoors leggen aangezien het bij het opnemen van vocht zwelt en zo een homogene schil vormt zonder "lichtgaten" erin. Dat laatste krijg je wel als je bvb cocossnippers of houtsnippers te dun aanbrengt. Cacaodoppen geven bij het verteren ook meer voedingstoffen af aan de grond dan bvb houtsnippers of cocossnippers. Ze gaan wel minder lang mee, dus ieder jaar en beetje bijvullen maar dan heb ook terug die lekkere geur.

Gr,

Michel
GeL

200 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 26 jun 2012 15:18

Anders is worteldoek misschien ook nog een optie?
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor stefan78 op 26 jun 2012 15:23

Maar niet echt sexy als er niks bovenop ligt natuurlijk... :lol:
stefan78

10 bedankjes

Berichtdoor lapalmeraie op 26 jun 2012 21:38

:fluiten:
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op X: @la_palmeraie
lapalmeraie

856 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 26 jun 2012 23:40

stefan78 schreef:Een vriend die tuinbouw studeerde raadde me af om boomschors op de heuvel te strooien. Dat zou wel onkruid voorkomen en vooral ook mooier ogen, maar alle stikstof uit de grond halen?

Boomschors ontrekt alleen stikstof uit de grond als het met de grond is vermengd en dat gebeurd op het punt als het gaat composteren.
Als je boomschors gebruikt kan je het beste franse/ portugeese boomschors gebruiken ( bruin/ rode kleur) deze gaat pas composteren rond de 3 jaar andere boomschors al na 1 jaar.
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor plantinjetuin op 28 jun 2012 18:29

geen bodemherbicides gebruiken bij blanten die minder dan 1 jaar in de volle grond staan
voor de rest werkt bijvoorbeel linuron erg goed, maar alleen als je de grond daarna met rust laat, elke keer dat je de grond omwoeld zul je opnieuw moetten spuiten
plantinjetuin

12 bedankjes

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen