Ik zit met een dilemma:
Ik heb 2 chamaeropsen , 1 cerifera en 1 humilis die ik 2 jaar geleden kocht in een 40L kuip en direct ompotten in een 110L kuip.
Nu komen de wortels er al helemaal onderuit en de palm duwt zich serieus omhoog, de stam is ontzettend dik geworden net zoals de vele zijscheuten.
Nu kan ik kiezen: of in een 230L kuip ompotten maar dit is zeer zwaar om in de winter in het tuinhuis te sleuren of de volle grond in, maar hoe kan ik deze dan best overwinteren??
Als ik volgende doe: 4 palen eromheen, lichtslang rond de stammen, noppenfolie rond de palen en een doorzichtig dak van golfplaat, volstaat dit om de winter door te komen? Want we hebben al 3 erg strenge winters meegemaakt.
Dit zelfde met een jubeae, deze zit al 2 jaar in een kuip van 120L, de wortels komen er volledig uit en deze moet dus omgepot of de grond in.
Als ik deze de grond in doe en de bescherming in de winter doe idem als de chamaeropsen is denk ik de kans wel groot dat deze er door komt. Want deze is op die 2 jaar ontzettend hard gegroeid ondanks dat de meesten zeggen dat dit een trage groeier is meen ik van niet, de stam is dikker en groter geworden en dit op 2 jaar tijd. Nu al een omtrek van 75cm en 35 cm hoog en dit jaar in pot 8-10 nieuwe bladeren aangemaakt. Liefst zet ik hem in de grond, de zon schijnt hier s morgens tot 17h s avonds en op dagen dat de zon hoog staat tot 19h volle zon op de palm in de zomerperiode.
Wat zou ik doen met deze 3 palmen?