jubeae en chamaerops in de grond of niet??

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

jubeae en chamaerops in de grond of niet??

Berichtdoor fordbully op 30 sep 2012 19:29

Ik zit met een dilemma:

Ik heb 2 chamaeropsen , 1 cerifera en 1 humilis die ik 2 jaar geleden kocht in een 40L kuip en direct ompotten in een 110L kuip.
Nu komen de wortels er al helemaal onderuit en de palm duwt zich serieus omhoog, de stam is ontzettend dik geworden net zoals de vele zijscheuten.

Nu kan ik kiezen: of in een 230L kuip ompotten maar dit is zeer zwaar om in de winter in het tuinhuis te sleuren of de volle grond in, maar hoe kan ik deze dan best overwinteren??

Als ik volgende doe: 4 palen eromheen, lichtslang rond de stammen, noppenfolie rond de palen en een doorzichtig dak van golfplaat, volstaat dit om de winter door te komen? Want we hebben al 3 erg strenge winters meegemaakt.

Dit zelfde met een jubeae, deze zit al 2 jaar in een kuip van 120L, de wortels komen er volledig uit en deze moet dus omgepot of de grond in.
Als ik deze de grond in doe en de bescherming in de winter doe idem als de chamaeropsen is denk ik de kans wel groot dat deze er door komt. Want deze is op die 2 jaar ontzettend hard gegroeid ondanks dat de meesten zeggen dat dit een trage groeier is meen ik van niet, de stam is dikker en groter geworden en dit op 2 jaar tijd. Nu al een omtrek van 75cm en 35 cm hoog en dit jaar in pot 8-10 nieuwe bladeren aangemaakt. Liefst zet ik hem in de grond, de zon schijnt hier s morgens tot 17h s avonds en op dagen dat de zon hoog staat tot 19h volle zon op de palm in de zomerperiode.

Wat zou ik doen met deze 3 palmen?
fordbully
Bedrijven

25 bedankjes

Re: jubeae en chamaerops in de grond of niet??

Berichtdoor Troy op 30 sep 2012 23:52

Beste plant je ze in het voorjaar uit. Dan gewoon 4 palen de grond in, omwikkelen met vliesdoek/folie enz. Warmtekabel of lichtslang niet rond de stam maar op de grond, de warmte stijgt vanzelf omhoog. verder vullen met stro/bladeren.
Troy
Bedrijven

43 bedankjes

Berichtdoor fordbully op 01 okt 2012 00:08

jaja natuurlijk plant ik ze nu nier meer :lol: in april was de bedoeling dan wel.
fordbully
Bedrijven

25 bedankjes

Berichtdoor Dejagere op 01 okt 2012 17:09

Best in volle grond die Jubaea.Hier al 3 winters in volle grond zonder schade(in verwarmde tent),had vorige winter kortstondig een -7 in de tent.
Dejagere

45 bedankjes

Berichtdoor Dennis_S op 01 okt 2012 20:01

Eddy, heb je een foto van je Jub, maar dan een recente? Ik ben erg benieuwd hoe die er nu bij staat!
Dennis_S

348 bedankjes

Berichtdoor fordbully op 03 okt 2012 11:07

In de volle grond mmm OK ik ga het doen, maar dan zeker een dakje er lichtslang errond in de winter alsook klein hutje met noppenfolie. De chamaeropsen weet ik nog niet.
fordbully
Bedrijven

25 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 03 okt 2012 16:11

Alle genoemde palmen best in volle grond planten volgend voorjaar. Zulke grote palmen zijn nog moeilijk te verplaatsen en dus ben je het enige voordeel van 'in pot' zo goed als kwijt, zeker als je ze nog wil verpotten naar dergelijk grote kuipen.
Om te overwinteren hebben ze inderdaad sowieso een hokje nodig, 4 palen met dakje erop en grote noppefolie er rond. Zo staan ze droog en beschut wat veel scheeld en erg belangrijk is bij deze soorten. Bijverwarmen bij strenge vorst is ook een noodzaak ! Jubaea zou ik bijverwarmen vanaf -5 graden of lager, Chamaerops vanaf -7 graden. Dit om bladschade te vermijden want ik ben toch steeds van het principe dat ik een mooie palm wil overhouden en niet gewoon een palm die nog net leeft.
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen