dicksonia antartica Boomvarens aanplanten

In deze rubriek kan je al je vragen posten over boomvarens zoals Dicksonia, Cyathea, Cibotium, ... en andere varens.

Re: dicksonia antartica Boomvarens aanplanten

Berichtdoor Ivan op 26 aug 2012 21:56

ik begreep dat hij zonder wortels geen mooie volle kroon zou aanmaken elders :?

ik overwinter hem met blad en in pot, was eigenlijk de bedoeling zoals die er vandaag de dag bijstaat:

viewtopic.php?f=52&t=8387

is het een idee om de kluit/pot net boven het vriespunt te houden op 1 graad en uitgaande van dat de warmte stijgt de rest dus warmer? voeler onderaan bij de pot zodoende en wat testen dat het bovenin niet te warm wordt?

blijft mij een raadsel hoe overwintering in de volle grond succesvol kan wezen met volle bak vorst op de wortels. elders had mijn vriendin dan weer gelezen dat enkel het bovenste deel vorstvrij houden belangrijk was wat ik nogal tegenstrijdig vond.

blijft lastig die vorstgevoelige plantjes en wederom overduidelijk waarom mijn voorliefde ligt bij vorstbestendige succulenten :lol:
Ivan

65 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 26 aug 2012 22:17

Hoi, zo als je het wilt doen is prima het blad kan zelfs kortstondig -8ºC aan maar beter dus net in de plus houden en een keer in de week [als hij gestald staat] water geven van boven af de kluit ook vochtig houden, ik overwinter mijne nu 8 jaar zo en hij komt weer even mooi naar buiten.
Mensen die hem met kluit in de volle grond gaan zetten kunnen ruim om de kluit heen tempax platen van min. 5cm zetten[mee ingraven] en de boven kant dek je af met isolatie materiaal of een natuurlijk strooisel zo kan het bij sternge vorst maar beperkt gan vriezen en is het ook aan te bevelen de eerste wikkel van lichtslang/ warmtekabel op de bodem te leggen.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor Ivan op 26 aug 2012 22:30

duidelijk wederom, dank voor deze informatie! :thumb_up:

edit: is de beworteling dan niet erg beperkt enkel naar onderen? waarbij niet écht sprake is van plaatsing in de volle grond meer in een ingegraven "pot/bak" ?
Ivan

65 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 27 aug 2012 18:09

Hoi, ja dan zou je die platen ruim om de kluit kunnen plaatsen b.v.1 m x1 m. en de platen 50cm in hoogte dan komen de wortels onder de gevaren zone van de vorst
Gr. Eduard.
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 27 aug 2012 20:45

plasta schreef:Vorst op de wortels is bij een antartica niet van belang, dwz hij kan zonder wortels leven (vaak koop je hem zelfs zonder wortels, barerooted).

Dit heeft onwaarheden en waarheden....

Inderdaad een D. antartica zonder kluit kan in leven blijven en een mooie kroon hebben maar daarvoor moet je wel veel overhebben. Je zal de stam vochtig moeten houden en hem goed bemesten en hierbij komt ervaring kijken.
Als een D. antartica een kluit heeft en daarvan bevriest de kluit dan zal hij bij het uitlopen in het voorjaar kleiner bladeren krijgen.

plasta schreef: Als je hem overwintert zonder blad en staat in de volle grond, dan hoeft hij geen water.

Hierin heb je gelijk maar dan moet de stam wel een kluit hebben en niet worden bijverwarmd.

Eduard schreef:dan zou je die platen ruim om de kluit kunnen plaatsen b.v.1 m x1 m. en de platen 50cm in hoogte dan komen de wortels onder de gevaren zone van de vorst

Zelf ben ik geen voorstander van piepschuim platen omdat je hiermee toch een soort pot effect gaat creeeren. Een boomvaren met een kroon van b.v. 3 meter zal ook een kluit aanmaken ter grote van de kroon, de kluit wilt dus ruimte hebben. Ook is het zo dat boomvarens in de breedte wortelen en niet in de diepte.
Volgens mij is het afdekken van de kluit met een pak bladeren of boomschors net zo toereikend.

Wat is jullie mening hierin?
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 27 aug 2012 21:08

Mijne staat 2 jaar in zijn eindpot [de meeste kennen het verhaal] en dat is ook zijn eindpot 90l pot de kroon is sinds hij daar instaat 3 m in doorsnede, de volle kroon en dat houd die, dat wil ik nog wel eens zien bij een bare rooted! En Ro de potten waren alle dieper als 50 cm en helemaal doorworteld, als wij een strenge winter in het zuiden hebben wat 4 weken kan aanhouden en je doet niets aan bescherming in de bodem[ vorst gaat ook tot zeker 40cm diep] dan heb je ook niets aan vliesdoek en een warmte bron om de stam heen! dit is mijn volle overtuiging, en bedenk eens waar de stammen vandaan komen blijven ze het hele jaar hun blad behouden daar hebben ze geen centje pijn, totdat ze weg gehaald worden en lijdens weg begint, maar daar weet jij alles van.
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor TropiRo op 27 aug 2012 22:44

Een stam die geen wortels heeft en vochtig gehouden wordt in combinatie met de juiste bemesting kan ook een volle kroon hebben. Normaal pakt hij zijn voeding uit de grond via zijn wortels en die voeding kan je ook op een andere manier toe dienen.
Bovenstaand raad ik alleen niemand aan.

Dat een boomvaren in pot op een gegeven moment geheel is doorworteld is in mijn ogen meer dan logisch, de wortels zijn opzoek naar ruimte.
Een boomvaren die in de grond staat maakt voornamelijk wortels aan die opzij groeien, de voornaamste rede dat dit gebeurdt is omdat de bovenlaag vaak luchtiger is dan de dieper gelegen grond die is samengeperst, in samegeperste grond wortelen boomvarens haast niet en dat komt door de kleine en fragiele wortels die er niet doorheen komen.

Qua winterbescherming kunnen wij alleen een advies geven vanuit onze eigen ervaringen, wat bij mij werkt werkt misschien niet bij de buurman en dat is een gegeven feit.
Iedereen die exoten groeit moet zijn eigen plan maken hoe te beschermen en hoe te verzorgen.
Boompje groot, plantertje dood.

www.myfernshop.com
TropiRo

112 bedankjes

Berichtdoor Ivan op 27 aug 2012 23:14

ik dub nog wat over piepschuim in de grond verwerken.

zal zeker niet de ervaring/kennis en adviezen van eduard in twijfel willen trekken, alles behalve.

denk echter met flinke vorst dat het piepschuim ook weinig uithaalt omdat het zelf geen warmtebron is. zo hebben we hier in het oosten twee weken vorst gehad en dan haalt piepschuim uiteindelijk ook weinig meer uit.

de reden dat ik er niet om sta te trappelen is dat de boomvaren in een bakkie komt van 3 bij 3 ongeveer die verder vol staat met hosta's en meer klein grut en er dan nog lastig in gespit kan worden :D

ik verdiep me lekker verder en wat ik exact ga doen is nu nog even onduidelijk maar volgend jaar ook pas aan de orde ;)
Ivan

65 bedankjes

Berichtdoor Eduard op 27 aug 2012 23:42

Je kunt hem natuurlijk ook in een ruimere pot plaatsen die je dan bij voorhand op die plek ingraaft zodat je de boomvaren daar uitplant, zo heb je de mogelijkheid hem weer naar binnen kunt halen voor het echt gaat vriezen, om hem dan weer vorstvrij de winter door te loodsen, zie foto's ik bind hem op met een elektra buis met 2 man moeten we de pot optillen om hem onder de pot te krijgen en dan tillen we de buis met de hele kroon omhoog, blijft een ruime zuil over, zo zie je maar genoeg opties.

deze foto is 2 jaar geleden genomen ,stam is nu verdubbeld
Afbeelding

En ik trek de pot over de steigerplanken naar de winterstalling toe, wel met een man hulp!

Zo staat die er nu bij,
Afbeelding

Gr. Eduard.
Eduard

1028 bedankjes

Berichtdoor Ivan op 28 aug 2012 18:34

ik waardeer de moeite die je doet om je bult ervaring en kennis te delen :thumb_up:
Ivan

65 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Boomvarens en varens