welke bamboe plaatsen ??

In de rubriek bamboe's en grassen kan je alle vragen en tips over de verzorging van bamboe's en grassen stellen.

Re: welke bamboe plaatsen ??

Berichtdoor Exotopia op 05 sep 2012 12:48

Hey Nosferatu,

Ik zie dat je van Lede bent. Ik woon in Bavegem dus da's een kwartierke rijden. (ben oorspronkelijk ook van Lede (Wanzele) :)
Ik heb zo'n 45-tal niet woekerende soorten staan. Ge moet maar een privé-berichtje sturen als ge es langs wilt komen om te zien welke bamboe 't best in je tuin zou passen.

Groetjes
Jan
Exotopia

13 bedankjes

Berichtdoor penamala op 05 sep 2012 17:03

Dat "niet woekerende" zou ik zeer mee oppassen, ikzelf heb indertijd zo een "niet woekerend" exemplaar gekocht in intratuin. 1 klein potje dus omdat dat wel leuk zou staan aan de vijver ... De eerste jaren ging alles goed ... dacht ik, tot bleek dat de plant de eerste jaren gebruikt had om ondergrondse rizomen te vormen van meters lang. Het gevolg is nu dat bij wijze van spreken de halve tuin volstaat met bamboe en deze met geen middelen weg te krijgen is. Als ik 1 ding heb geleerd is het wel dit, zet bamboe ALTIJD in een rizoombegrenzer en laat je niet overtuigen door vlotte verkoopspraatjes van sommige tuincentra. Goetjes, Peter
penamala

0 bedankjes

Berichtdoor Exotopia op 05 sep 2012 20:47

Peter,
Ik begrijp je bezorgdheid omtrent het 'niet-woekeren' aspect...
Ik geef je een goeie raad: koop NOOIT een bamboe in een tuincenter. Meestal hebben die mensen te weinig of geen kennis over bamboe of er worden verkeerde labels aan de planten gehangen. In het tuincenter hier iets verderop stond er ook 'niet-woekerende' bamboe terwijl je de rhizomen binnen in de pot zag rondgedraaid zitten... woekerend dus.
2e tip: fargesia-soorten zijn niet woekerend, phyllostachys-soorten zijn woekerend. maar zoals gezegd kunnen ze ook verkeerd gelabeld zijn.
Bamboe koop je dus bij een bamboekweker.. of bij een verzamelaar ;)

Groetjes
Jan
Exotopia

13 bedankjes

Berichtdoor penamala op 05 sep 2012 21:08

Ondertussen ben ik ook al iets slimmer geworden hoor, mijn laatste bamboe aankopen heb ik gedaan bij een bamboe kweker in het Antwerpse. Nu neem ik echter geen enkel risico meer en plaats rond elke soort een rizoom begrenzer. Indien iemand soms een tip heeft om de ongewenste bamboe uit mijn tuin te krijgen, ik hoor het graag! Groetjes, Peter
penamala

0 bedankjes

Berichtdoor penamala op 05 sep 2012 21:11

Ondertussen ben ik ook al iets slimmer geworden hoor, mijn laatste bamboe aankopen heb ik gedaan bij een bamboe kweker in het Antwerpse. Nu neem ik echter geen enkel risico meer en plaats rond elke soort een rizoom begrenzer. Indien iemand soms een tip heeft om de ongewenste bamboe uit mijn tuin te krijgen, ik hoor het graag! Groetjes, Peter
penamala

0 bedankjes

Berichtdoor p e t e r op 05 sep 2012 23:36

De beste oplossing is helaas graven.

Eventueel kan je de stengels afknippen en in de holte een glyfosfaat product proberen maar vaak zijn de resultaten teleurstellend.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
p e t e r
Beheerder
Beheerder

447 bedankjes

Berichtdoor plantinjetuin op 06 sep 2012 14:10

spuiten met galant icm minerale olie als uitvloeier
of focus+
plantinjetuin

12 bedankjes

Berichtdoor penamala op 06 sep 2012 19:43

plantinjetuin schreef:spuiten met galant icm minerale olie als uitvloeier
of focus+

Waar kan ik dat vinden? Zelfs google schijnt galant icm minerale olie niet te kennen.
penamala

0 bedankjes

Berichtdoor plantinjetuin op 06 sep 2012 19:54

galant in combinatie met een minerale uitvloeier beoel ik natuurlijk,
als je zoekt op: bestrijdingsmiddel - galant kom je verder denk ik
de uitvloeier toevoegen is noodzakelijk voor een goeie werking an het middel
aramo moet denk ik ook wel werken
het zijn de middelen die selectief voor grassen bedoeld zijn die vaak ook tegen bamboe goed werken
voor de meesten is overigens wel een spuit licentie vereist
plantinjetuin

12 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Bamboe's en grassen