In de tuin bij mijn nieuwe woning heb ik in het voorjaar een flinke hoeveelheid scheuten gesignaleerd van dit zeer hardnekkige onkruid. Handmatig verwijderen is geen optie omdat elk klein stukje wat in de grond achterblijft, weer gaat groeien. Knolletjes van de plant, volgens de onderzoekers soms wel tot 1000stuks per m³ kun je al helemaal niet uit de grond filteren. Tevens zitten de wortels tot op anderhalve meter diep in de grond en natuurlijk kwam ik ze dus ook tegen in de kruipruimte onder het huis. Een paar onderzoeken, welke je op internet kunt vinden, geven aan dat er eigenlijk maar één middel echt effectief werkt en dat is het middel MCPA. Zonder spuitlicentie in NL niet te krijgen, misschien in BE nog wel. Na bespuiting van de planten wordt het gif opgenomen en gaat door de gehele plant inclusief wortelstelsel. Met 2 a 3 keer behandelen ben je er vanaf maar als, net als bij mij, jarenlang het onkruid zijn gang heeft kunnen gaan, zul je wellicht hier en daar nog wel een scheutje boven krijgen maar ook die zijn snel kapot gespoten. Onlangs een paar grote tuinpad-tegels omhoog gehaald en daaronder was duidelijk een groot netwerk van wortels van deze plant aanwezig, en je raad het al, kompleet afgestorven door het middel. Goed spul dus!

Spuiten met andere middelen werkt alleen maar tijdelijk. Bovengronds gaat het kapot en in de lente komt het gewoon weer boven.
Op mijn werk wordt de tuinman elk jaar weer goed betaald voor het bovengronds kapot spuiten van het onkruid op de parkeerplaatsen, waarna het in de volgende lente weer gewoon de kop op steekt en dat al 15jaar lang.