wanneer starten met de winter bescherming

In deze rubriek kan je al je vragen en tips posten in verband met het beschermen van exotische planten in de winter.

Re: wanneer starten met de winter bescherming

Berichtdoor bommetje op 11 sep 2012 20:17

Wanneer de nachttemperaturen bij de 5 graden komt, dan ga ik beginnen met sjouwen van de noppenfolie e.d. om bij eventuele nachtvorst te beschermen. Dathoud ook in dat ik dan dakjes ga plaatsen
bommetje

26 bedankjes

Berichtdoor drake op 11 sep 2012 20:25

Hebben jullie misschien foto's van hoe dat dr uit komt te zien. Ben erg benieuwd
drake

2 bedankjes

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 12 sep 2012 08:11

Hier enkele foto's van vorig jaar Drake...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Dimi Exotisch Hofke

396 bedankjes

Berichtdoor GeL op 12 sep 2012 09:07

@Dimi, wat een werk man.
Het zweet breekt mij al uit gewoon van naar uw foto's te kijken :mrgreen:

Enfin, je moet ze in principe maar één keer maken en daarna opbergen. :happy_thai:
Wel sjiek en goed gemaakt :thumb_up:

Gr,
Michel
GeL

200 bedankjes

Berichtdoor drake op 12 sep 2012 12:25

Dat ziet er zeker goed uit heel netjes wanneer begin je dr mee dan is een hoop werk ik heb 2 bomen in de grond staan waarvan een net door de winter is gekomen. Je maakt een huisje eigenlijk met noppen.foli doe.je de boom zelf ook nog inpakken of alleen een lichtslang om de boom
drake

2 bedankjes

Berichtdoor GeL op 12 sep 2012 12:59

@ Drake,

Opgepast met lichtslangen. Die mogen niet in direct contact staan met de planten. Er zijn verhalen bekend van gekruiste lichtslangen die op die plaats gewoon smolten van de warmte. Bij het aanbrengen moeten de lichtslangen middels vliesdoek van de plant gescheiden blijven zoniet riskeer je de plant gewoonweg te verbranden. Op verhoute delen is het misschien niet problematisch maar op zachte delen en bladeren moet je wel opletten.

Gr,
Michel
GeL

200 bedankjes

Berichtdoor drake op 12 sep 2012 14:12

Dus eerst doek om de stam en dan bladeren dan pas lichtslang erom draaien niet te strak. :thumb_up: ik ga binnenkort dan maar alles bij elkaar sprokkelen zo,n huisje werkt perfect denk ik met een dakje erboven. Dit moet dan goed gaan deze winter :thumb_up:
drake

2 bedankjes

Berichtdoor Carlo op 12 sep 2012 16:39

Van gesmolten gekruiste lichtslangen heb ik nog nooit gehoord of meegemaakt. Zelf warm ik sinds een paar jaar mijn musella lasiocarpa een beetje bij in de onverwarmde garage wanneer het echt extreem koud is buiten. Verder heb ik al exact 10jaar ervaring met lichtslang verwerken op onze carnavalswagens.http://www.muskebiers.nl/lampkesoptochten/lampkesoptocht2004/index.htm
Ieder jaar weer zo'n 500meter en heb zoals gezegd nooit problemen gehad met gekruiste slang. Wel een aantal keren kortsluiting gehad door het werken met oude versleten slangen.
Een belangrijke tip is dat je de slang altijd eerst een kwartiertje moet aanzetten alvorens je de slang gaat verwerken. Dit om inwendige breuk en dus kortsluiting te voorkomen en de levensduur te verlengen. Als vanzelfsprekend is warme slang beter buigbaar en makkelijker rond de plant te wikkelen.
Wat je zeker nooit moet doen is het restant opgerold in een zak wegleggen. Dit gaat zeker de fik in.
Carlo

148 bedankjes

Berichtdoor Rico op 12 sep 2012 17:05

Heb hier vorig jaar ook geluk gehad met de lichtslang. Toen wist ik ook nog niet dat het kon smelten. Wel dus! Twee meter zwart en redelijk aan elkaar geplakt!
Gr, Rico
Rico

163 bedankjes

Berichtdoor drake op 13 sep 2012 18:49

Die waren gekruist dan neem ik aan die lichtslangen. Waar kan ik goede lichtslangen kopen die genoeg warmte geven. Tegenwoordig zijn t ledlampen.
drake

2 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterbescherming