passievrucht

Post hier al je vragen in verband met het zaaien en stekken van exotische planten.

passievrucht

Berichtdoor callewaert op 16 sep 2012 20:31

kan je de zaaden van passievrucht zaaien en hoe moet ik dat doen? groeten :onzeker:
callewaert

1 bedankjes

Re: passievrucht

Berichtdoor JohanP op 16 sep 2012 22:25

Hoi,

Die kan je zeker zaaien, ik heb er hier ook een aantal liggen, nog niet toegekomen aan zaaien (veel te veel zaadjes en veel te weinig ruimte).

Op deze site staat een goede uitleg, komt neer op zaadjes laten weken, dan ik de juiste grondmix doen, plastic zak eromheen en wachtten.

http://www.passionflow.co.uk/passiflora-passion-flower-seed-sowing.htm

Succes ermee

Johan
JohanP

2 bedankjes

Berichtdoor GeL op 16 sep 2012 23:20

Zaaien is heel gemakkelijk. We eten nu dagelijks passievruchten uit de tuin, of liever serre want in open lucht krijg je ze praktisch niet op tijd rijp. Als je denkt dat gekochte passievruchten lekker zijn dan moet je ze eens zelf opkweken, ontzettend lekker en niet te vergelijken met die uit de winkel :thumb_up:
Ze blijven trouwens rijpen in putje winter, zolang ze maar licht hebben.

Gr,
Michel
GeL

200 bedankjes

Berichtdoor Carlo op 16 sep 2012 23:36

Wanneer zaai je ze? Februari gelijk in de serre/kas?
Heb nu zelf namelijk ook een kas dus komend voorjaar flink aan de slag! ;)
Carlo

148 bedankjes

Berichtdoor GeL op 17 sep 2012 08:07

@Carlo, zaaien kan je op elk moment, ook nu nog. Je moet gewoon zien dat je ze in de winter genoeg licht kan geven. De mijne staan in volle grond in de (verwarmde) serre. Je moet wel opletten dat je ze niet te jong in de serre zet anders overleven ze meestal de eerste winter niet. Je kan ze nu opkweken en in maart of zo in de serre zetten.

Gr,
Michel
GeL

200 bedankjes

Berichtdoor zezinho op 17 sep 2012 15:04

@ Michel,

Welke soort heb je staan ? Gezaaid of gestekt ?
groeten
wilfried
zezinho

95 bedankjes

Berichtdoor GeL op 17 sep 2012 16:27

@Wilfried,

Ik heb de gewone huis-keuken en tuin Passiflora edulis staan. Die heb ik ooit gezaaid met zaadjes uit een gekochte vrucht. De P. ligularis heb ik ook, maar de vruchten zijn voor volgend jaar. Ik heb nog wat andere soorten staan ook, maar die zijn meer voor de sier.

Gr,
Michel
GeL

200 bedankjes

Berichtdoor Amar op 20 sep 2012 21:07

Kun je iedere soort passievrucht eten? Ook de bekende varianten die intratuin verkoopt? Bij vrienden hangen er ook genoeg vruchten aan de planten. Deze zijn nu nog wel groen en staan in de buitenlucht, dus hopen dat deze op tijd rijpen...
Amar

15 bedankjes

Berichtdoor Itrme op 20 sep 2012 21:26

Je kunt niet elke passievrucht eten, er zijn een paar oneetbare geloof ik.

De passiflora caerulea die vaak wordt aangeboden is wel eetbaar maar er zit nooit veel in de vrucht.
Itrme

70 bedankjes

Berichtdoor GeL op 20 sep 2012 21:59

Van de Passiflora caerulea kan je wel lekkere confituur maken. De vruchten zijn wel goed gevuld maar hebben weinig smaak. Het is ook ver de enige ( eetbare) soort die goed afrijpt in de buitenlucht. De kleur is mooi geel en de bloemen zijn interessanter dan deze van de P. edulis. Ze zijn groter, blijven langer open en geuren.

De P. edulis is buiten bijna niet te rijpen. De opbrengst is buiten ook een pak minder dan in de serre. Er zijn heel wat eetbare passievruchten, bvb de Passiflora quadrangularis of reuze granadilla, de Passiflora ligularis of zoete granadilla, de Passiflora alata vruchten zijn ook heel lekker en dan zijn er nog de Passiflora tarminiana en Passiflora tripartita var. mollissima die ook heel lekkere vruchten geven. Deze laatste heet trouwens de bananenpassievrucht.

Smakelijk en veel kweekplezier,
Gr,
Michel
GeL

200 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Zaaien en stekken